Diari digital d'Andorra Bondia

Turisme incidirà en l’atractiu cultural i potenciarà la presència a Alemanya


Escrit per: 
Julià Rodríguez

Les accions de promoció que es portin a terme en el futur haurien d’incidir més en els atractius culturals del país. A més, Andorra Turisme invertirà a partir de l’any vinent més en comunicació a Alemanya, un mercat que té molt potencial de creixement i en el qual no s’ha treballat prou des del sector públic, tot i que el privat hi és més present.
Són dues de les línies d’actuació que avala l’estudi que el ministre de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp, va presentar ahir al Centre de Congressos d’Andorra la Vella sobre la potencialitat dels mercats turístics europeus. En relació amb el primer aspecte, un dels factors principals que tenen presents els turistes europeus a l’hora de fer viatges llargs a l’estranger, Camp va recordar que “hem començat a treballar molt” i va esmentar, en aquest sentit, l’espectacle del Cirque du Soleil, “que ens ha portat més èxit a l’estiu”. “L’estudi ens diu que no és suficient i que hem de posar més de relleu la nostra cultura”, va recalcar el ministre.
L’estudi posa també de manifest que els turistes europeus es mouen molt per referents culturals —per exemple, els grans museus— inexistents avui dia a Andorra, tot i que Camp va indicar que s’ha de reflexionar a mitjà i llarg termini si el país es podria dotar d’una infraestructura cultural d’aquest tipus.
Pel que fa la segona de les accions anunciades, el ministre va assenyalar que a hores d’ara Alemanya és un mercat “poc treballat, tot i que el sector privat sí que ho està fent però no des d’Andorra Turisme”. La intenció del Govern és invertir més en comunicació en aquest país a partir de l’estiu vinent, època en què habitualment els turistes alemanys viatgen molt.
L’estudi, que ha tingut un cost de 300.000 euros per a Andorra Turisme i s’ha fet enquestant 25.000 persones d’Espanya, França, Portugal, Regne Unit, Rússia, Alemanya, Bèlgica, Holanda, Polònia, Suècia i Israel a finals de l’any passat, considera també que hi ha molta feina a fer al mercat francès, on en aquests moments s’associa Andorra només amb les compres i que aporta majoritàriament excursionistes. “Volem estar presents en aquest mercat i hem posat més diners en aquests tres anys, però canviar la percepció no és fàcil, i és una tradició històrica que rebem excursionistes francesos per comprar a Andorra, però haurem de treballar per canviar aquesta percepció”, va explicar Camp.
La conclusió d’aquest estudi és que “anem ben encaminats”, segons va indicar el ministre, entre altres coses també perquè en els últims tres anys la política turística ha donat més importància a canals com internet, que cada vegada els turistes utilitzen més tant per informar-se com per portar a terme les reserves. A més, Andorra ha tingut en compte durant aquests últims anys a l’hora d’explicar la seva oferta turística un dels punts forts com és l’atractiu que suposa la muntanya, tant a l’estiu com a l’hivern. “Sabem ja molt bé què fan els europeus, cosa que no sabíem, i quants són els que viatgen a l’estranger i què és el que volen, i ara ens hem d’adaptar a aquests comportaments per poder créixer”, va indicar Camp.
L’opinió del ministre de Turisme és que en quatre o cinc anys Andorra pot tenir un nombre més important de turistes europeus, ja que hi ha molts mercats en els quals no s’ha posat encara suficient èmfasi des del punt de vista de la promoció. D’aquesta manera, la previsió és que el creixement ja no depengui tant d’Espanya i França, sinó de la resta de països europeus. Això no vol dir, però, que es deixin de banda altres mercats com poden se el xinès o el de Sud-Amèrica. Pel que fa al primer, Camp va dir que “hi hem de ser” perquè el turisme xinès va a l’alça a tot el món i va anunciar una partida l’any vinent per a promoció comercial a la Xina, “ i potser alguna comunicació en canal online”. I pel que respecta al mercat sud-americà, se situaria en tercer lloc, després de l’europeu i el xinès, perquè els sud-americans “encara viatgen poc a Europa i a més, tenen molts atractius a la zona”. En aquest cas, segons Camp, l’objectiu és atreure “turisme d’alt poder adquisitiu que vingui a l’hivern a esquiar”.

La crisi canvia hàbits

L’informe determina que entre els 11 països que s’han estudiat hi ha 192 milions de turistes potencials per a Andorra, que són els que viatgen fora de les fronteres dels seus països i tenen un poder adquisitiu mitjà i alt. Els turistes que més viatgen a l’estranger són els d’Alemanya, Regne Unit, Bèlgica i Holanda, i acostumen a fer-ho a l’estiu i en viatges llargs, de més de tres pernoctacions. Alemanya se situa en primera posició amb un mercat potencial de 43 milions de turistes, seguit del Regne Unit amb 35.
El 74% dels enquestats diu que han canviat els seus hàbits a l’hora de viatjar per la crisi. Els països més afectats per aquesta situació són Portugal (93%), Espanya (90%), França (82%) i Polònia (80%). Per la seva banda, els països que han canviat els hàbits de viatge per la crisi en menor mesura són Alemanya (66%), Gran Bretanya (64%) i Suècia (63 %). Un 72% dels enquestats es fixa ara molt més en el preu i el 62% reserva o compra online més sovint que abans de la crisi.

Andorra, al 20è lloc en les preferències en viatges curts i al 44è en viatges llargs

La destinació d’Andorra ocupa el 20è lloc en les preferències dels enquestats en viatges curts, cosa que representa un 2,2% de quota de mercat; i el 44è lloc quan es tracta de viatges llargs (més de tres pernoctacions). Els països on Andorra està més ben posicionada en viatges curts són Espanya (4t lloc) i França i Portugal (13è). El ministre de Turisme, Francesc Camp, també va valorar positivament la 21a posició que ocupa Andorra entre les preferències dels viatgers del Regne Unit. Pel que fa a viatges llargs, els països on Andorra està millor posicionada són Espanya (8è) i Portugal (15è). Camp també va celebrar els resultats a l’hora d’escollir una destinació de muntanya a l’hivern, en què els enquestats han situat Andorra en quarta posició, per darrere d’Alemanya, França i Àustria. Pel que fa al turisme de muntanya de la resta de l’any, Andorra està en 9è lloc, i ocupa la 5a posició en turisme termal.
Tant els viatges de curta durada (42%) com els de llarga durada (65%) es fan principalment a l’estiu. Els primers són habitualment, i per aquest ordre, a la ciutat, la platja i la muntanya, mentre que els segons són sobretot a la platja, la ciutat i recorregut per regions. El 57% dels viatges de curta durada es planifiquen amb un mes o menys d’antelació, mentre que els de llarga durada es planifiquen majoritàriament amb més d’un mes d’antelació (69%). Els motius principals dels viatges llargs són visitar o conèixer en general la destinació (31%), relaxar-se i descansar (21%), visitar amics o familiars (16%) o anar a la platja (12%). Els principals mitjans d’informació són la recomanació d’alguna persona (25%), les pàgines web (18%) i les agències de viatges (12%).

 

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Y que van a offrecer los alemanes? Bocadillos con lomo (despues de esperar por horas)? Y hoteles con trabajadores baratos que nunqua han recibido ninguna educacion? Si miras la qualidad del turismo en paises como Austria vas a ver que Andorra no puede competitir... Perdona, pero es como asi. El pais de Andorra es perfecto en verano como en invierno. Pero la calidad del servicio es tan malo como mi castellano....

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte