Diari digital d'Andorra Bondia

Final feliç per a la destral de Cerdà a Engolasters


Escrit per: 
A. L. / Foto: Màximus

UNDR, la mola d’acer i pedra de l’escultor tarragoní Josep Cerdà que ara fa un mes va ressuscitar al camí de la Closa d’Engolasters, respira tranquil·la finalment. El Comú escaldenc ha retirat els contenidors d’escombraries que li feien ben poc grata companyia, i projecta enjardinar l’espai i identificar l’obra amb la placa preceptiva. Es compleix així el desig, més aviat el prec, de l’artista català, que considerava “ideal” el nou emplaçament —“L’obra contrasta més sobre un fons orgànic que no sobre el fons urbà de la plaça Coprínceps, per a la qual va ser concebuda”, deia en aquest mateix racó de diari—, però a la vegada es mostrava “confiat” i “esperançat” que canviessin de lloc els contenidors litigiosos.

Així ha sigut, i hi pot haver tingut alguna cosa a veure la carta que la galeria Riberaygua va fer arribar a la cònsol escaldenca immediatament després que transcendís la desafortunada ubicació d’UNDR. Una missiva que d’altra banda no ha rebut resposta i en la qual la galerista Carme Tinturé coincidia amb Cerdà en la idoneïtat del camí de la Closa. Hi afegia, això sí, que “tenir com a còmplice les deixalles no sembla la millor combinació estètica”, i advertia que l’estampa final, amb la destral clavada al costat dels contenidors, “quasi sembla una burla”. Tinturé s’afegia a la petició de Cerdà i demanava “en bé del país” de retirar-los “al més lluny possible” perquè l’escultura “prengui la importància que li correspon en el que sens dubte pot ser el seu emplaçament definitiu”.

Així ha sigut, fins al punt que els contenidors han desaparegut del paratge. S’hi ha quedat —potser de moment— la caseta de fusta on s’ubiquen els cubells menys aparatosos, i es dóna la circumstància que en les quatre setmanes que UNDR fa que està a Engolasters ja n’hi ha hagut prou perquè la fulla de la destral llueixi el reglamentari grafit. Recordem, en qualsevol cas, que fins a arribar aquí l’obra va seguir un periple ben pintoresc: Cerdà la va projectar el 2003 per a la Coprínceps, Escaldes —era l’època de la cònsol Magallón— la va adquirir per 48.000 euros, i amb la reforma de Carlemany i de la plaça, el 2008 —ara ja en els temps d’Antoni Martí—, la peça va desaparèixer i mai més se’n va tornar a saber. Cerdà i la mateixa galeria Riberaygua es van interessar pel seu destí, sense èxit, i va resultar que des del 2008 fins a mitjans de febrer el Comú la va tenir aparcada al dipòsit de les Bohigues. La bona sort, per a Cerdà i UNDR, és que el Comú va haver de buidar el dipòsit i li va haver de buscar una nova ubicació: Engolasters. Ja ho saben: “Ideal”, en opinió de l’artista, i “sens dubte el seu emplaçament definitiu”, segons Tinturé. Ara només falta que hi esborrin el grafit, i tots contents. Oli en un llum.

El misteri dels Turons d’Art: serial a la vista

Segur que se’n recorden, perquè eren un dels elements més característics del que avui és el Prat del Roure escaldenc: els Turons d’Art, aquella original barreja de parc infantil i galeria d’art a l’aire lliure amb obra d’artistes de primera fila com Pierre Baey, Lorenzo Cambin, Pedro Saralegui, Ariel Moscovici i Ángel Camino. El parc va obrir el 1998 i, com en el cas d’UNDR, amb la remodelació del parc, el 2004, van desaparèixer del mapa. No complien les mesures de seguretat d’un parc infantil, al·leguen des del Comú. Tinturé es va interessar el juliol del 2013 pel destí de les obres, oferint col·laboració per buscar-los l’espai més idoni: “Ens van dir que ho tindrien en compte. Però el cert és que mai més n’hem tornat saber res.” El dubte raonable, conclou, és si aquelles escultures existeixen. I des del Comú sembla que tampoc no ho tenen gaire clar.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte