Diari digital d'Andorra Bondia

L’índex Big Mac situa Andorra entre els països de l’euro més competitius


Escrit per: 
Julià Rodríguez / Foto: Tati Masià

Andorra està entre les economies més competitives de la zona euro. Almenys així es dedueix de l’índex Big Mac, que va ser inventat el 1986 per la publicació britànica The Economist per obtenir una referència sobre la posició de les principals divises enfront del dòlar. La metodologia d’aquest índex ha estat ara replicada per Banca Privada d’An­dorra (BPA), fet que permet comparar l’economia andorrana amb altres economies tenint en compte el preu de la coneguda hamburguesa en cada país.
Així, amb dades de gener del 2015, el Big Mac costa a Andorra 4,34 dòlars, un 3,8% menys que a França (4,52 dòlars), un 2,7% més que a Espanya (4,23 dòlars) i un 1,9% més que a la zona euro (4,26 dòlars). D’aquesta manera, Andorra se situa en una posició intermèdia respecte de les economies més properes, amb un preu que és el catorzè més elevat entre el grup de països de l’OCDE i els  BRICS (el Brasil, Rússia, l’Índia, la Xina i Sud-àfrica). “Això no significa que la nostra economia sigui menys productiva, sinó al contrari, que és molt més competitiva”, segons va explicar el director de relacions institucionals de BPA, Lluís Pérez.
A Andorra l’euro estaria infravalorat un 4,2%, nivell similar al de les economies centrals de la UEM més competitives, com Bèlgica (-4,5%) i Alemanya (-4,8%), segons l’índex Big Mac ajustat pel PIB per càpita, que situa millor la posició relativa de les divises i elimina l’efecte sobre l’índex de les diferències de riquesa als països que compara. “La posició de l’índex revela diferències de preus relatius i per tant de competitivitat”, va explicar Pérez.
La conclusió és que “Andorra està en una posició capdavantera en relació a la zona euro”.  Això significa que el nivell de preus relatius d’Andorra beneficia la competitivitat internacional de l’economia andorrana, fet que estaria relacionat amb dos grans factors: d’una banda, “les diferències en la fiscalitat indirecta entre Andorra i les economies de la UEM, que impliquen que els preus finals incorporen una càrrega fiscal més reduïda”, i d’una altra, “aquest resultat posaria de manifest una tendència de creixement relatiu més contingut dels preus a Andorra en relació als països del nostre entorn”. D’aquesta manera, Andorra està al costat de les economies “més capdavanteres” de la zona euro i lluny d’economies com les de Rússia i l’Índia.
L’índex Big Mac és tan sols un dels molts indicadors curiosos creats pels economistes, segons va explicar Pérez. Per exemple, un altre que també s’utilitza valora la profunditat de la crisi en funció de les vegades que apareix la paraula recessió als mitjans de comunicació. I n’hi ha un que relaciona l’audiència de la CNBC amb la crisi, de manera que es dedueix que com més gent mira la cadena, més crisi hi ha. El resultat de la incorporació d’Andorra a l’índex Big Mac s’explica al primer número de Zoom, un nou monogràfic que publicarà periòdicament BPA per aprofundir en l’evolució de l’economia andorrana. La intenció és fer un seguiment de l’evolució de l’economia del país, centrant-se sobretot en les transformacions que està experimentant.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte