Diari digital d'Andorra Bondia

Turisme xifra l’impacte d’ ‘Scalada’ al país en uns 13,4 milions d’euros


Escrit per: 
Julià Rodríguez / Foto: Tati Masià

L’impacte total que ha tingut enguany en el país l’espectacle Scalada Mater Natura ha estat de 15,9 milions d’euros, enfront dels 8,5 milions de l‘any passat, dada que suposa un increment de prop del 88%. Aquest resultat s’ha obtingut, a més, reduint un 3,2% el cost de l’esdeveniment, que ha passat de 2.641.892 euros a 2.556.367, amb la qual cosa l’impacte econòmic net és de 13,4 milions d’euros, un 129% més que el 2013 (5,8 milions). Això significa que la inversió que s’ha portat a terme ha multiplicat per sis el cost, tal com va apuntar ahir el ministre de Turisme i Medi Ambient en un acte per fer balanç de l’esdeveniment, i va expressar la seva satisfacció perquè, en aquesta segona edició, s’han obtingut “números molt positius” amb els espectacles del Cirque du Soleil.
Els principals beneficiaris de la bona assistència que han registrat les representacions han estat els hotels. I és que s’han assolit 125.215 pernoctacions enfront de les 59.598 comptabilitzades l’any passat. “Es un esdeveniment que, contràriament al que es diu de vegades, atreu sobretot turistes, que són el 80% del total”, va voler recalcar el ministre. A més s’ha aconseguit un petit avenç pel que fa a la mitjana dels dies d’estada, que passa de 2,34 a 2,42. D’aquesta manera, l’ocupació hotelera del mes de juliol ha estat del 52,4%, quan al 2012 va ser del 47,6%. De fet, tal com va apuntar el ministre, si es descomptessin els turistes que han manifestat en les enquestes realitzades que havien vingut per veure l’espectacle, les entrades al país haurien estat un 10% menys que les que s’han registrat. Les entrades de turistes han crescut un 1,8% en relació amb el 2013, mentre que les d’excursionistes ho han fet un 1,7%.
Les repercussions de l’organització d’aquesta activitat cultural ha estat també positiva en l’àmbit de la telefonia. Així, el nombre de mòbils actius al juliol passat va ser de 335.940, un 5,5% per sobre dels 318.462 del mateix mes de l’any anterior. El tràfic per mòbil (connexions) s’ha vist incrementat un 16,7% (d’1.183.095 s’ha passat a 1.380.419).
La despesa total dels turistes ha arribat als 13,7 milions d’euros (6,7 milions al 2013) i la despesa mitjana per persona i dia va ser de 109,56 euros, una mica per sota de l’exercici anterior (113,32 euros). Per la seva banda, la despesa total dels excursionistes va ascendir a 772.000 euros, enfront dels 496.000 euros del 2013. La despesa mitjana diària del excursionistes es va situar en 61,17 euros, inferior als 69,03 euros de l’exercici precedent.
Fent balanç de l’impacte general, destaca també el fort increment que han registrat els ingressos, que han arribat enguany a 465.608 euros, molt per sobre dels 191.782 euros del 2013. La venda d’entrades ha suposat una recaptació de 387.456 euros, mentre que els patrocinadors han aportat 69.212 euros i el marxandatge 8.940 euros. Pel que fa a les despeses, enguany han estat de poc més de tres milions d’euros (2,3 milions pel propi cost dels espectacles i 650.000 euros en l’àmbit logístic), quan l’any passat van ser de 2,8 milions. Dins de les despeses logístiques, el ministre va destacar que la pràctica totalitat s’han fet dins del país i se n’han pogut aprofitar 30 empreses andorranes que han donat feina a 124 persones.
Pel que fa a les dades generals de l’espectacle, ressalta que enguany ha estat vist per 80.950 persones (49.200 amb entrades gratuïtes i 31.750 de pagament), amb la qual cosa l’ocupació ha estat del 95%, un 3% més que al 2013. De les 11.145 enquestes que s’han portat a terme, es dedueix que la majoria dels espectadors han estat d’Espanya (68%) i Andorra (20,5%), seguits dels de França (8,2%). La nota mitjana que obté l’espectacle és d’un 8,7, enfront del 8,4 de l’any passat. El procés de reserva de les entrades ha estat un dels aspectes que milloren especialment quant a valoració respecte al 2013. Un 56% dels enquestats afirma que segur que tornaria l’any vinent si es tornés a celebrar un espectacle del Cirque du Soleil.
El ministre de Turisme va anunciar també ahir que la intenció és que continuï l’Andorra Red Music però amb la “condició” que es trobi un patrocinador important que es faci càrrec d’entre el 20 i el 25% de la despesa “perquè el cost és molt alt, gairebé 600.000 euros”.

La negociació perquè torni l’espectacle ja s’ha iniciat

El ministeri de Turisme ja està negociant des de fa un parell de setmanes amb els responsables del Cirque du Soleil perquè es pugui firmar un nou contracte i la companyia torni l’any vinent. El titular de la cartera va recordar que al projecte de pressupost per a l’any vinent ja hi ha una partida similar a la d’enguany reservada per a aquesta matèria. I és que, tal com va destacar Camp, els números estan demostrant que l’esdeveniment funciona a l’hora d’atreure turistes en una època de l’any, l’estiu, en què costa incrementar el nombre de visitants. A més, la intenció és que la tercera edició d’aquest espectacle es faci amb el mateix aforament i emplaçament, tot i que “estem valorant poder augmentar una mica el nombre de representacions”. De cara a l’any vinent es preveu també fer alguns retocs, com apujar l’escenari perquè la visibilitat sigui millor i augmentar les graderies per a les famílies amb nens.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte