Bàner
Bàner
Seccions:
Bàner
Bàner

Facebook

Newsletter

Recerca de notícies

Tenim 7264 visitants i 2 membres en línia

Filtre de notícies

Connecta't al teu compte



Bondia.ad és propietat de La Veu del Poble S.A., Na Maria Pla i Ciutat de Consuegra, AD500 Andorra la Vella, Principat d'Andorra. Contacte a 00376808888 o per email a bondia@bondia.ad

Rull destaca l’alt nivell de producció de textos andorrans al segle XVIII Imprimeix
Nacional - Cultura
Escrit per Anna Burgstaller   
Dilluns 02, Març de 2009 23:16

El professor de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona Xavier Rull és l’autor del treball El parlar d’Andorra dels segles XVII i XVIII, un estudi que ha pogut dur a terme gràcies a l’ajut Lídia Armengol del 2007 i que, tal com va dir ahir el ministre de Cultura, Juli Minoves, proposa “un viatge per la fonètica, la sintaxi i el lèxic de la llengua d’aquella època”.
Una de les dades més importants que es desprenen de l’estudi és que per a Andorra el segle XVIII va ser una època de producció textual d’alt nivell, a diferència d’altres territoris de parla catalana en aquell mateix període. Un fet que Rull matisa dient: “Hi ha poca quantitat, però, per ser Andorra, el volum de producció és important.” Per l’autor del treball, aquest fet s’explica perquè Andorra no estava sotmesa a la Corona hispànica, i per tant no estava enlluernada pel poder castellà.
Amb aquest treball, Rull ha volgut fer una descripció del parlar andorrà dels segles XVII i XVIII, contribuir a la descripció del català de l’edat moderna i establir comparances entre el parlar de fa 300 anys i el d’avui dia, una feina, la d’aquest darrer punt, que es preveu dur a terme més endavant. Per fer el treball, Rull no ha considerat els noms de lloc ni de persona tal com apareixen en documents dels segles XVII i XVIII, tot i que confessa que es podria haver estudiat.
L’estudi s’ha fet gràcies a la tasca de buidatge per part de l’autor de documents originals conservats a l’Arxiu Nacional, el Manual Digest i el Politar Andorrà, entre altres obres importants.
L’estudi d’aquests documents ha permès extreure alguns trets comuns que definien el parlar andorrà d’aquests segles, com per exemple les formes verbals utilitzades i l’ús de les formes arcaiques dels possessius al costat d’altres que encara són vigents en l’actualitat, així com curiositats lèxiques del vocabulari de l’època, de les quals l’autor publica alguns exemples.
Comentaris (0)add comment

Escriure comentari
Has d'estar conectat com a usuari per escriure un comentari. Pots registrarte si no tens un compte ja.

busy
 

Especial Nuvis i Nadons

 

Especial Assegurances

 
Bàner

Mercat immobiliari

CISA - APARTAMENT A ANYÓS ( LA MASSANA )
Habitatges - Apartament espaiós a prop d'Anyós, parròquia de la Massana. Saló menjador amb grans finestrals, ...
CISA - APARTAMENT A LA MASSANA
Habitatges - Apartament en residencial de luxe a la parròquia de La Massana, dos dormitoris amplis, 1 en suite i...
CISA - CASA A SISPONY ( LA MASSANA )
Habitatges - Casa adossada de 126 m² al poble de Sispony a 10 minuts d' Andorra la Vella. Consta de 3 dormitoris...
Publica el teu anunciMés
Bàner

Vídeo del dia

Dissabte 31 de juliol de 2010, a la Casa d’Areny-Plandolit/Museu Postal, a Ordino Zipi-Zape en concert.

Enquesta de la setmana

¿Creu que a Andorra hi ha les ajudes suficients per satisfer les necessitats de les persones menys afavorides?
 

IMATGES DELS LECTORS

Please wait while JT SlideShow is loading images...
A Dorian, Ludo i Nona moltes felicitatsPhoto Title 2Photo Title 3Photo Title 4Photo Title 5

Loteria

Esperando Contenido Widget ...

 
Copyright © 2010 Diari Bondia Andorra. Tots els drets són reservats.