Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Tribuna

Tribuna

 

 

Els negocis del Govern amb l’intercanvi automàtic

Autor: Eusebi Nomen (exconseller general)


Les nostres autoritats estarien fent negoci amb l’intercanvi automàtic de dades fiscals que s’aplicarà a partir del proper dia 1 de gener del 2017.

He guardat silenci durant uns dies per veure si els representants del poble, els consellers generals, feien la seva feina de control al Govern. Però davant del seu tradicional silenci davant de les coses realment importants, crec que és hora de posar sobre la taula el vergonyós negoci que, a proposta del ministre d’Economia, estarien a punt de validar.

Hem vist com, de manera insistent, les nostres autoritats criminalitzen els empleats de BPA per unes suposades operacions de compensació o de caixa realitzades que ocultarien o canalitzarien diners procedents d’elusions fiscals. Però la nostra justícia, i la resta d’autoritats, no deixen de sorprendre’ns en la seva gestió del cas BPA, atès que mentre criminalitzen els empleats de BPA exculpen empleats d’altres entitats financeres com empleats del triangle financer format per Fibanc, Valora i Andbank –tot i disposar d’informes judicials que assenyalen l’existència indiscutible d’una xarxa per fer operacions de caixa o de compensacions. O, per altra banda, les nostres autoritats no analitzarien cap de les operacions de compensació que els mateixos clients bloquejats a BPA haurien realitzat mitjançant altres comptes d’altres entitats andorranes. Però el més fort de tot és que, si no es produeix un canvi de darrer moment en el text legislatiu, el ministeri de Finances d’Andorra hauria creat una estructura per facilitar el blanqueig de diner.

Molts professionals de les finances es van sorprendre quan el passat 12 d’octubre el Govern va col·locar en el mercat 100 milions de bons del tresor a un interès de tan sols el 0,75%, tenint en compte que el ràting d’Andorra és BBB-, i va aconseguir sol·licituds de compra per un import de 402 milions. És a dir que la demanda de compra de bons va ser quatre vegades superior a l’oferta de bons que volia col·locar el Govern. Un comportament totalment absurd del mercat, donat el baixíssim tipus d’interès i l’elevat risc que comporta un deute públic BBB-.

¿Saben per què es va produir un interès comprador tan alt? La resposta pot estar a l’article 5.2.c del projecte de llei d’intercanvi automàtic d’informació en matèria fiscal que el Govern, sota la iniciativa del ministre Cinca, va enviar al Consell General i que els consellers generals hauran de votar properament. Segons aquest article, serien comptes exclosos de les obligacions de comunicació d’informació, entre d’altres, els “comptes de custòdia en els quals es dipositen exclusivament títols de deute públic emès pel Govern d’Andorra...”.

De manera que si una persona estrangera vol ocultar diners al seu fisc, sols ha d’obrir comptes de custòdia a Andorra i comprar deute públic. Cada compte ha de tenir un límit de 50.000 USD per beneficiar-se d’aquesta estructura d’ocultació.

La realitat és que en el dret comparat europeu es pot constatar que la majoria de països admeten el delicte fiscal com un delicte antecedent del blanqueig, per exemple Espanya, França, Alemanya, Itàlia o Portugal; resultaria que l’estructura dissenyada pel ministre Cinca s’hauria de qualificar com una estructura susceptible de ser utilitzada per blanquejar.

La llei dissenyada pel ministre Cinca obriria el negoci de col·locar deute públic exclòs de l’obligació de ser objecte d’intercanvi automàtic i, amb una mica de creativitat i obrint diversos comptes de custòdia, Andorra seguiria oferint estructures de secret bancari. Tot gràcies a la legislació promoguda pel Govern i centrada exclusivament a col·locar el seu deute públic.

Una veritable vergonya si tenim en compte que mentre les nostres autoritats criminalitzen els empleats de BPA per fer operacions de caixa o de compensació i canalitzar diners d’elusió fiscal, les nostres autoritats estarien a punt de votar una llei que permetria una ocultació massiva de diner que els nostres veïns consideren precedents d’un delicte de blanqueig. Que ningú s’estranyi si la UE ens manté com a paradís fiscal.

No vull seguir amb més exemples dels negocis que les nostres autoritats poden fer a partir de la llei d’intercanvi automàtic dades, però el nostre Govern no seria l’únic que faria negoci. Segons diferents clients de Vall Banc amb els quals he parlat, Vall Banc estaria oferint el que sols es podria qualificar de bricolatge financer per ocultar al fisc els saldos bloquejats en dòlars o les carteres d’accions que segueixen bloquejades. Però el més greu és que si l’INAF confirmés aquesta oferta d’estructures per evitar l’intercanvi automàtic, les nostres autoritats haurien d’actuar atès que seria un oferiment de serveis per ocultar diners que es podrien considerar, segons les legislacions dels clients estrangers, precedents d’un delicte de blanqueig.

Esdevé evident que aquesta llei d’intercanvi automàtic no pot entrar en efecte mentre les nostres autoritats –per incompetència o per qui sap què– mantinguin una situació en què uns 2.400 milions d’euros dels clients de BPA i de Vall Banc seguirien bloquejats al compte custodi de Credit Suisse i uns quants centenars més de dòlars seguirien bloquejats al corresponsal dels Estats Units.

Efectivament, d’aquí uns dies farà més de sis mesos que Vall Banc està en una situació surrealista. Segons les dades que m’han arribat, que he fet públiques i que ningú ha contradit, els comptes dels clients “traspassables” no s’haurien traspassat realment des de BPA a Vall Banc. El balanç i el fora balanç de BPA avui en dia tindria unes masses patrimonials similars a les que tenia l’abril del 2016. Tot indicaria que s’haurien fet uns simples comptes pont entre BPA i Vall Banc per permetre la liquiditat suficient per pagar les disposicions en efectiu o les transferències en euros que s’han fet des de Vall Banc. Però, en realitat, serien comptes simulats, comptes mirall, o qui sap si serien comptes fraudulents. En tot cas, els elements d’actiu i de fora balanç seguirien als llibres de BPA, de manera que Vall Banc estaria incomplint d’una manera o d’una altra les seves obligacions de solvència i liquiditat. Segons la normativa de disciplina, l’INAF hauria d’actuar immediatament contra el que seria un despropòsit financer que posaria en risc la viabilitat del sistema financer andorrà.

No puc entendre que en aquest escenari els nostres consellers generals siguin còmplices per acció o per omissió del que seria un vergonyós negoci d’Estat i no puc entendre com pretenen aplicar un intercanvi automàtic de dades quan els comptes de Vall Banc serien comptes duplicats o mirall dels de BPA i l’INAF estaria incomplint les seves obligacions. Els conflictes jurídics, en cas de fer-se l’intercanvi automàtic sota aquestes premisses, serien de proporcions majúscules. Quasi tan grossos com els que es derivaran de les accions judicials en curs pel cas BPA, de què fa més d’un any i mig que avisem davant de la passivitat dels qui haurien de controlar. Per cert, ¿per què les nostres autoritats filtren les notícies que criminalitzen els empleats de BPA i cap mitjà ha recollit la important querella que hauria entrat la setmana passada i que evidenciaria un lletgíssim comportament de les nostres autoritats? ¿Per què les nostres autoritats ocultarien aquesta important informació abans de la reunió entre el copríncep Hollande i el cap de Govern?

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte