Ansel Adams (1902-1984), fotògraf paisatgista nord-americà, creador del grup f64 i del Zone Sistem, s’endinsà en l’straight photography (fotografia directa i pura) deixant testimoni amb la seva càmera de les diferents reserves naturals dels Estats Units per encàrrec del govern americà. Males llengües van dir que Adams s’inspirà en una de les panques de l’estètica japonesa anomenada Yugen.

Cal recordar que foren molts els artistes que es deixaren captivar per aquesta corrent artística: Van Gogh, Gauguin, Klimt, Degas…, entre molts d’altres. Quins van ser i són els valors que van captivar aquests artistes? Són moltes les particularitats que alguns adoptaren, entre les quals hi ha el ja citat Yugen, la profunditat en els paisatges, el misteri i la consciència de l’univers; el Kaizen, el procés per millorar; el Ma, l’espai buit en què dins de la composició radia l’energia de l’opa i esdevé l’espai conscient que posa en relleu l’equilipi de l’opa; el Wabi-sabi, la bellesa imperfecta, efímera i incompleta; l’Ukiyo-e, el món del dolor, la mort i el renaixement; i l’Iki, l’elegància i la sopietat.

Aquests són alguns dels principis en els quals es fonamenta l’art japonès.

Després de veure les exposicions de Joan Ganyet, Jaume Riba, Àlex Tena, i darrerament Isidre Escorihuela, em demano si alguns fotògrafs del nostre país s’han decantat cap a aquest camí ple de paranys, on cal despullar-se de la superficialitat i vincular-se a la precarietat visual, ignorar l’èxit i actuar en un àmbit on la senzillesa mana.

Som molts els que pensem que la grandesa o la importància de les coses, en fotografia, sovint es fonamenta en els detalls que gairebé no són perceptibles per a molts humans. Parlo de subtilitat, de l’efímer, de la transcendència, de la provisionalitat…

Cercar la bellesa capaç d’afrontar el pas del temps malgrat el sentiment de fragilitat que evoca és un repte que implica temps i disciplina i, per aquest motiu, ho trobo admirable.

Que Benten, la deessa de l’amor, l’eloqüència, la saviesa, les arts, la música i el coneixement us il·lumini.