Diari digital d'Andorra Bondia

Els privats no podran oferir servei de transport internacional als clients


Escrit per: 
Julià Rodríguez / Foto: SFGA

El Govern va aprovar ahir el projecte de llei dels transports per carretera, un text que busca “ordenar” i “actualitzar” la normativa actual en aquesta matèria, que data dels anys 1985 i 1993. Es tracta d’una regulació llargament reivindicada pel sector i que ha estat consensuada amb les associacions. Així ho va explicar el ministre d’Economia, Jordi Alcobé, que va ressaltar l’homologació que suposarà la normativa amb els principis que s’apliquen internacionalment, tant pel que fa al transport de persones com al de mercaderies. Alcobé va destacar també que la llei donarà “seguretat jurídica”, homogeneïtzarà les condicions que han de complir tots els transportistes i servirà per evitar les pràctiques deslleials.
En aquest sentit, un dels títols del projecte de llei (el III) estableix l’exclusivitat per al sector del taxi, juntament amb les empreses de transport públic de viatgers, en el transport internacional. Els taxistes s’han queixat reiteradament de l’intrusisme que afecta el sector, tant pel que fa als viatges a l’exterior com a dins del país, i han reclamat solucions al Govern.
D’aquesta manera, quan s’aprovi la nova llei, els establiments privats, com per exemple els hotels, no podran oferir als seus clients un transport internacional com a servei complementari, ja que aquesta serà una “competència exclusiva dels taxistes”. Sí que podran oferir, en canvi, un transport intern, però sempre que es compleixi tota una sèrie de requisits “que fins ara no existien”, segons va assenyalar el ministre. Així, segons va explicar el ministre, el vehicle que s’utilitzi per al transport haurà d’estar a nom de l’empresa, i amb la corresponent pòlissa d’assegurança i la retolació que l’identifiqui; el conductor haurà de tenir necessàriament el carnet B2 i pertànyer a l’empresa, i el servei tindrà sempre un caràcter gratuït i complementari.
El mateix títol III referent al sector del taxi té també com a objectiu donar cobertura legal al reglament del taxi, aprovat el passat mes d’abril, que inclou aspectes relatius als vehicles, els conductors, les llicències i les tarifes. A banda, es regula també l’atorgament de les llicències –que no s’incrementaran en nombre–, per cadascuna de les quals es podran donar fins a dues targetes de transport, per exemple durant l’hivern, quan es registra una demanda més gran de transport dins del país.
La directora d’Indústria, Irene González, que ahir acompanyava el ministre a la roda de premsa, va explicar les característiques de la nova llei marc. Segons va dir, el text regula les activitats no previstes en la legislació vigent, com són el transport internacional de viatgers, el transport nacional i internacional de mercaderies i els transports específics (matèries perilloses, peribles, etc.). També es pretén adaptar les activitats regulades al mercat de transports actual (convenis o tractats internacionals subscrits i principi de reciprocitat entre països), i dotar de seguretat jurídica tots els actors que intervenen en el transport (contracte de transport i assegurances de mercaderies i equipatge dels viatgers).
En aquests moments no existeix un marc legal propi, sinó una llei del 1985 sobre el transport públic de passatgers per carretera i una altra llei del 1993 sobre les condicions per a l’exercici de l’activitat de transport i de disposicions en matèria social en el sector del transport per carretera, que queden integrades en el nou marc legal. El projecte de llei s’ha elaborat també tenint en compte altres marcs legislatius com són els convenis internacionals, els acords bilaterals amb Espanya, França i Portugal i reglaments ministerials i els reglaments del  Servei de Transports de Mercaderies i Passatgers. A més, també hi ha en aquesta matèria reglaments d’altres ministeris, referents al transport escolar, el sanitari o els residus. En l’actualitat, segons va dir la directora d’Indústria, el Servei de Transport de Mercaderies i Passatgers treballa conjuntament amb el ministeri d’Afers Exteriors en acords bilaterals amb altres països de la Unió Europea (UE).
La futura llei permetrà programar o planificar l’evolució del transport per facilitar el seu desenvolupament equilibrat i harmònic, obligar a la formació inicial o continuada dels conductors, implantar el contracte de transport i regular el transport internacional de viatgers i de mercaderies. Dins de les disposicions transitòries s’inclou l’obligació que totes les empreses de transport disposin, abans de tres anys, de places d’aparcament per a tots els seus vehicles. A  banda, les empreses de lloguer de vehicles s’hauran d’inscriure al registre de transportistes abans del 30 de juny del 2016.

Reciprocitat pel que fa al transport de mercaderies

Una de les activitats que no preveu la legislació actual és el transport nacional i internacional de mercaderies. La nova regulació permetrà a l’administració demanar i lliurar autoritzacions de transport a les empreses estrangeres. El tracte de reciprocitat és avui dia inexistent, ja que mentre que els transportistes andorrans que operen a l’exterior han de complir tota una sèrie de tràmits, els transportistes estrangers tenen aquí més facilitats. A partir d’ara, a més, es podrà sancionar els transportistes estrangers quan hi hagi algun tipus d’incompliment.
En aquest mateix àmbit, la llei regula també el contracte de transport de mercaderies i la carta de port, i estableix les obligacions i responsabilitats que tenen els transportistes i l’ordenant.
Pel que fa al transport de viatgers, la futura llei permetrà atorgar les autoritzacions dels serveis públics regulars nacionals, establir la durada de les concessions i de les autoritzacions administratives i regular els drets i les obligacions dels viatgers i el servei de lloguer amb conductor. La llei regula també el transport privat i els transports específics, el lloguer de vehicles amb conductor i sense i les estacions i parades.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte