Diari digital d'Andorra Bondia

Tributs i Fronteres preveu que l’IRPF afectarà gairebé 8.000 assalariats


Escrit per: 
Julià Rodríguez / Foto: Tati Masià

“Donar a conèixer” el nou impost i “tranquil·litzar” els ciutadans  perquè la majoria dels tràmits que han de fer “els vindran donats”. Aquests són els dos objectius de la campanya informativa que el Govern ha iniciat en relació a l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), que entra en vigor l’1 de gener del 2015. La nova figura tributària afectarà gairebé 8.000 assalariats, és a dir al voltant del 25% del total, que són els que cobren un sou superior als 24.000 euros anuals. No obstant això, aquesta és una estimació i tampoc hi ha una informació exacta sobre els estalvis que pot tenir la població, que també estan subjectes al nou tribut. Els 10 milions d’euros que es preveu que ingressi l’Estat per aquest concepte l’any vinent és també una quantitat aproximada, que s’incrementarà l’any 2016, quan tindrà lloc el gruix de la recaptació de l’impost.
Aquests detalls els va explicar ahir el ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, i el director general de Tributs i Fronteres, Albert Hinojosa, durant la presentació de la campanya. Cinca va insistir que el marc fiscal està complet amb aquesta nova figura tributària i que serà “suficient” per obtenir els recursos que necessita l’Estat “per un nombre significatiu d’anys” i, per tant, “no ens ha de donar cap mena d’ensurt”. Això vol dir, segons la seva opinió, que no s’hauran de posar en marxa nous impostos –com el de successions o del patrimoni, per exemple– ni tampoc s’hauran d’apujar els tipus dels que ja estan creats. Cinca es va mostrar també convençut que cap dels futurs governs reduirà o eliminarà aquest impost i va ser taxatiu assegurant que “no passarà”. I això serà així, segons va dir,  per dues raons: “per impossibilitat pressupostària” i “perquè trencaria tots els
mecanismes de relació amb l’exterior”.
El ministre va insistir que l’IRPF és un impost que es caracteritza per la seva “simplicitat” si es compara amb els de països veïns i va considerar que els obligats tributaris l’aniran entenent a mesura que es vagi aplicant. De fet, la mateixa naturalesa de l’impost farà que es vagi coneixent progressivament, i fins a la segona meitat del 2015 o principis del 2006 no s’ha de fer cap acció o declaració en referència a aquest, “cosa que en facilitarà la comprensió”.
Amb aquest plantejament la campanya informativa s’ha iniciat aquesta mateixa setmana, centrant-se sobretot en les rendes del treball, que seran objecte de retencions a finals del proper mes de gener, i dels empresaris que són els encarregats de fer les retencions, mentre que posteriorment, al llarg del 2015, es portaran a terme noves accions amb un contingut diferent. “El ciutadà anirà aprenent com funciona l’impost a mesura que es vagi aplicant”, va indicar el ministre. 
La campanya pretén reforçar la idea de “simplicitat” del nou impost. “És un impost molt gran, amb moltes rendes i ciutadans afectats”, va manifestar el ministre. D’aquesta manera es preveu que hi hagi anuncis específics adreçats als diferents col·lectius que es veuran afectats per l’impost: assalariats, empresaris i jubilats. Els primers anuncis han aparegut aquesta mateixa setmana amb  el lema “Amb un mínim esforç tots hi guanyarem”.
Hinojosa va ser l’encarregat de presentar les accions concretes de la campanya, que vol donar a conèixer els elements essencials de l’IRPF com són les rendes que estan subjectes a tributació, el sistema per practicar les retencions i els ingressos a compte, les reduccions i bonificacions, etc. En un primer estadi de la campanya s’ha previst la realització de reunions sectorials amb els col·lectius directament implicats com l’administració pública, empresaris, representants dels treballadors, reunions públiques adreçades especialment als petits empresaris però obertes a tothom (3 i 10 de desembre) i accions informatives multicanal.
Algunes de les reunions sectorials que s’han portat a terme han estat amb l’Associació de Bancs Andorrans (ABA), l’Associació Andorrana de Gestors de Persones, l’Institut d’Estudis Andorrans (IEA) i els cònsols, i n’hi ha també en el calendari d’altres amb els representants sindicals i l’Associació d’Assessors Fiscals i Tributaris. A la campanya no hi faltaran els elements tradicionals com són els tríptics que s’enviaran a totes les llars, un mailing i la inserció d’anuncis en mitjans de comunicació.

Atenció amb cita prèvia per resoldre  dubtes
Els interessats a resoldre els seus dubtes en relació a l’IRPF tindran la possibilitat,  d’aquí pocs dies, de demanar amb cita prèvia una trobada de 15 minuts amb un assessor. Aquesta atenció personalitzada es podrà sol·licitar a la web Impostos.ad, que es considera una peça important de la campanya per donar a conèixer el nou impost. En aquesta web es pot trobar una presentació general de l’impost i informació amb les preguntes més freqüents que qualsevol ciutadà es pot fer sobre la seva aplicació, i també s’exposen petits casos pràctics. D’altra banda, a les xarxes socials es  difondrà cada dia una pregunta freqüent amb la seva corresponent resposta. Més enllà de la campanya, el ministre de Finances, Jordi Cinca, va agrair ahir l’esforç que des de la societat civil s’està fent per donar a conèixer el nou impost, amb l’organització de cursos i conferències. “Tot això ajuda a conèixer”
la nova figura tributària, va dir.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte