Diari digital d'Andorra Bondia
Els arquitectes estudien accions legals contra l’estació d’autobusos
Els arquitectes estudien accions legals contra l’estació d’autobusos

Els arquitectes estudien accions legals contra l’estació d’autobusos


Escrit per: 
M. S. C. / FOTO: J.G.

El Col·legi d’Arquitectes d’Andorra (COAA) està estudiant emprendre accions legals contra la construcció de l’estació d’autobusos al Prat del Rull. Considera que aquest projecte és un “cúmul de despropòsits”, tant pel procediment que ha adoptat el Govern en el seu desenvolupament com pel resultat d’aquest, que presenta “greus deficiències i fins i tot incongruències”. Segons indica el col·lectiu, això és fruit dels reiterats canvis que s’han anat introduint en el disseny de l’equipament i pel fet de no haver comptat amb la participació de professionals d’aquest sector per trobar la millor solució. “És una qüestió amb la qual la junta ja havia mostrat el seu descontentament, però ara ens hem vist obligats a respondre davant les queixes que hem rebut dels col·legiats”, van indicar des de l’entitat.

En aquest sentit, el COAA va remarcar que la infraestructura, tenint en compte que està emplaçada en un solar d’especial valor paisatgístic, amb una gran visibilitat i que arreu del món les estacions d’autobusos són tractades com a edificis emblemàtics, hauria requerit un concurs d’arquitectura. Així ho va fer saber a l’executiu, verbalment i per escrit, però, segons es va remarcar des del col·legi, el Govern sempre va contestar amb respostes evasives i promeses verbals de presa en consideració no complertes mai. Davant d’aquest fet, els arquitectes lamenten que “s’evita així l’enriquiment d’idees i l’aportació crítica característiques dels concursos d’arquitectura i s’adjudica a dit el disseny de l’edifici a la direcció facultativa de les obres d’urbanització” dels carrers de la unitat d’actuació del Prat del Rull. Això es va fer dissociant l’edifici de les taquilles respecte de les andanes, considerant aquestes actuacions ampliacions pressupostàries de les obres d’urbanització, i fragmentant així el pressupost en partides més petites per evitar haver de convocar un concurs públic. A més, des del COAA es recorda que amb la declaració d’interès nacional el Govern també s’estalvia presentar informes que qualsevol promotor privat ha de fer, saltant-se certs tràmits.

Crítiques a l’emplaçament

Des del Col·legi d’Arquitectes també es qüestiona l’emplaçament de l’estació, que no és del tot cèntric i que genera dubtes sobre si la superfície de què es disposa és l’adequada per a l’equipament (assenyalen que sembla que hi ha una desproporció entre les andanes i la zona d’espera i taquilles, tot i que fan aquestes afirmacions amb cautela davant del “secretisme” amb què s’ha portat a terme aquesta iniciativa). Precisament sobre aquest aspecte s’assenyala que si el projecte requeria obligatòriament la construcció d’un edifici a sobre del riu, s’hauria d’haver reconsiderat. Subratllen que això es podria assimilar a construir en zona inundable, amb el risc que això comporta. A més, critiquen l’impacte que la infraestructura tindrà en el paisatge.

Constaten, així, que el Prat del Rull és una zona que té la doble consideració de façana urbana (ja que aviat es podrà edificar en els terrenys del costat del vial) i de façana fluvial, un fet que els professionals tenen la sensació que no s’ha tingut en compte. Per tant indiquen que impulsar una estació amb els autobusos en bateria no sembla idoni, un fet que requereix mesures correctores en el projecte. “Tornar a cobrir el Valira amb construccions no sembla prudent ni demostra sensibilitat”, declaren. 

Des del sector es vol deixar clar, però, que la responsabilitat de tot plegat és de qui ha programat l’estació, és a dir el Govern, i no pas dels professionals que l’han impulsat. Amb tot, assenyalen que “l’encàrrec d’aquest equipament i l’exclusió deliberada dels arquitectes d’aquest projecte no sembla anodina” i “reflecteix ignorància i despreocupació per la població que farà servir aquest equipament”. A més a més, s’afirma que en comptes d’intentar tenir la millor estació possible amb el mateix pressupost a través d’un concurs públic i obert, l’administració es conforma amb una “simple i falsa” ampliació d’obres d’urbanització. Per tot plegat, el Col·legi d’Arquitectes conclou que “el Govern demostra haver actuat amb poca sensibilitat cultural i social, destil·lant prepotència i confiant el resultat final a la bona fortuna, al desconeixement, i a la inexperiència en l’arquitectura i el paisatge”, requisits indispensables per a un projecte com aquest.

 

 

estació
autobusos
Andorra
arquitectes

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte