“Més i millor”. Aquesta és la sensació que deixa en l’equip organitzador, expressada per boca de Marc Travé, la vuitena edició del Festival del Joc del Pirineu, que aquest cap de setmana, des de divendres al vespre, s’ha desplegat per carrers i carrerons, places i jardins, equipaments i establiments comercials de la Seu d’Urgell. 
 
A falta de balanç numèric contrastat amb més temps, estimava entre deu i onze mil els participants en les activitats (uns 7.000 visitants únics, atès que bona part respon a més d’una proposta). Calcula Travé que el festival, incloent-hi les setmanes prèvies, des del 18 de març, haurà sumat al voltant de 400 activitats diferents. Vuit restaurants i 46 comerços s’hi han sumat, recordava Travé, per a qui un gran plus és que aquesta l’edició hagi estat escenari del lliurament dels premis Tabula, una gala per a la qual tornaran a optar. I la idea, hi afegeix, és recuperar els premis Catalunya de cara a la propera edició. 
 
En aquesta vuitena edició, el guardó Amic del Joc que atorga l’Ajuntament de la Seu d’Urgell a proposta de la direcció tècnica del festival, ja s’havia anunciat que seria per a Ricard Ibáñez Ortí, historiador, escriptor de novel·la històrica, traductor i dissenyador de jocs de rol. Se’l coneix, sobretot, per haver estat l’autor dels jocs de rol Aquelarre, primer joc de rol creat i publicat a Espanya l’any 1990, i de Capitán Alatriste, l’any 202, basat en les novel·les d’Arturo Pérez-Reverte. 
 
Trajectòria
La distinció va haver de ser recollida pels codirectors del festival, Marc Travé i Pablo Giménez, ja que per motius de salut el guardonat no ha pogut recollir-lo personalment. Ibáñez sí que va enviar un vídeo d’agraïment per haver rebut aquest guardó i ha demanat que ningú deixi de jugar. “Jugueu, jugueu molt! Però sobretot jugueu amb qui més us estimeu”, va exhortar tothom. Va recordar la seva fascinació pels jocs de rol –“sense regles definides”– així que els va conèixer. “No diré que els jocs siguin la meva vida, perquè el més important és la família, però sí que han estat un dels meus motors i una de les meves referències”, insistia, en aquest breu parlament per agrair el premi. 
Entre les nombroses activitats i propostes de l’edició, pel que fa a les presentacions, Oriol Comas obria la desfilada a la Biblioteca Sant Agustí, amb les guies que ell mateix ha elaborat, Els jocs de taula a les biblioteques i Els jocs de rol a les biblioteques. Ambdues són una gran tria feta per l’autor sobre tipus de jocs, autors principalment catalans i algunes dones, adreçades a diferents públics, de temàtiques variades i d’alta qualitat. 
 
Reditat, el joc España 1936,  d’Antonio Catalán, ha estat un altre dels punts destacats de l’edició. “Entenc que la iniciativa és interessant i amb el temps ja ha agafat volada” per estar a l’altura d’altres festivals, certificava. 
 
Decàleg
La inauguració, divendres a la sala la Immaculada, va comptar amb la participació del vicepresident de la Diputació de Lleida, Agustí Jiménez, i l’alcalde de la Seu d’Urgell, Joan Barrera, així com també pel director general de Participació Cultural i Biblioteques, Josep Vives, i la segona tinent d’alcalde i regidora de Promoció Econòmica, Gemma Tó. En la seva intervenció, Tó va repassar els punts que conformen el decàleg del joc com són la cultura, el criteri, la diversió, el repte, la igualtat, l’experimentació, la comprensió, la connexió, l’aprenentatge i la llibertat. Tó va destacar del joc “el seu impacte positiu tant en la salut física, mental, com també social. El joc de taula és molt més que diversió. És una finestra oberta a la cultura, la creativitat i la connexió humana”. 
 
En el capítol divulgatiu, la Immaculada ha acollit tres xerrades centrades en aspectes com ara la inclusió, el feminisme o la idea dels jocs per estimular capacitats cognitives. 
 
Una altra de les propostes del Festival del Joc d’enguany  ha estat el concurs de fotografia FotoVictus amb la col·laboració de DEVIR, basat en el joc de taula Victus, el qual s’inspira en la cèlebre novel·la d’Albert Sánchez Piñol.