“És una història d’èpica, no tenia ni material ni informació i s’enfronta a una muntanya pràcticament desconeguda”. D’aquesta manera defineix Albert Naudín la travessa que mossèn Jacint Verdaguer va viure el 1882 pels Pirineus i que ell, de la mà de Bernat Gasull, ha volgut portar a la gran pantalla amb la pel·lícula ‘Maleïda 1882’. El film s’ha pogut veure aquest dijous al vespre a l’Auditori Nacional d’Ordino en el marc del Cicle de cinema de muntanya i de viatges.

Naudín explica que l’origen de la pel·lícula és el llibre ‘Maleïda’, de Gasull, fruit de vuit anys d’investigació en base als llibrets que Verdaguer va escriure durant el seu periple, el 1882, entre la Seu d’Urgell i l’Aneto, un pic que llavors es coneixia com a ‘Maleïda’. El director del film va quedar “captivat” per la història que Gasull recollia i això va ser l’origen d’un “projecte engrescador” en què es va implicar entitats com la Fundació Jacint Verdaguer i els actors Lluís Soler i Santi Pocino. El rodatge es va fer entre el 2017 i el 2018 i fa sis mesos que la pel·lícula s’està presentant arreu. Naudín explica que en aquest cas s’explica la travessa que Verdaguer va fer el 1882, i que toca una mica Andorra sobretot la vall de Setúria, però afegeix que el mossèn no va poder acabar tot el recorregut que tenia (ja que va ser cridat pel marquès de Comillas) i que hi va tornar el 1883, amb la qual cosa ja té en ment una segona pel·lícula que expliqui el recorregut que va fer aquell any. Es tracta d’una ficció basada en fets reals.

Tal com explica Naudín, la intenció de Verdaguer era conèixer el Pirineu per poder escriure el poema ‘Canigó’. El mossèn va ser “un revolucionari de l’època” en molts aspectes i el director del film reivindica, especialment, el seu paper per a l’impuls de l’excursionisme a Catalunya “on hi ha més entitats excursionistes del món després d’Àustria”. I és que amb ‘Canigó’, Verdaguer “engresca molta gent a venir al Pirineu”. I per aquestes contribucions, la pel·lícula projectada aquest dijous a Ordino vol ser un “homenatge” a aquesta figura.