Diari digital d'Andorra Bondia
Els usuaris que disposin de targeta física hauran d’anar a l’Estació Nacional d’Autobusos per activar-la.
Els usuaris que disposin de targeta física hauran d’anar a l’Estació Nacional d’Autobusos per activar-la.

L'abonament gratuït de bus es començarà a distribuir aquest dijous


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

L'abonament gratuït de bus es començarà a distribuir aquest dijous ja sigui de manera presencial o virtual. Així s'ha acordat amb les companyies concessionàries de les línies regulars de transport de viatgers, segons han anunciat avui el secretari d'Estat d'Economia i Empresa, Èric Bartolomé, i el director d'Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport, Josep Pujol. D'aquesta manera, l'1 de juliol els usuaris que el tinguin ja el podran activar i aquesta primera validació ja servirà durant el període de sis mesos de la prova pilot, és a dir de l'1 de juliol fins al 31 de desembre.

L’abonament s’adreça a residents de 3 a 64 anys, perquè a partir dels 65 anys ja hi ha altres modalitats d’abonaments gratuïts, va recordar Pujol. Per obtenir-lo de forma física, s’ha d’anar a l’Estació Nacional d’Autobusos i presentar el passaport, la targeta de la CASS o qualsevol altre document que demostri la residència al país. Si ja es disposa d’una targeta de bus, s’activarà l’abonament en mostrar-la a l’oficina, si no se’n té, s’haurà de pagar 3 euros per a la fiança, que es recuperarà en retornar- la. Si s’opta per la modalitat virtual, s’ha d’accedir a la plataforma Mou-t-b per descarregar-se’l sempre que disposi de certificat digital. També es podrà tenir les dues maneres perquè les dades es vincularan, ha exposat Pujol. 

Segons Bartolomé, esperen “una resposta massiva” d’adhesió dels usuaris de bus a aquesta modalitat d’abonament. En aquest sentit, ha obert la porta a augmentar la freqüència d’algunes de les línies de bus si es confirma un creixement substancial: “anirem fent el seguiment”. També ha reconegut que caldrà “afinar” més l’aplicació Mou-t-b perquè la informació que faciliti s’ajusti a la realitat i resulti fiable per a qui la consulta.  

Per atendre els residents que s’adrecin a l’Estació Nacional d’Autobusos per obtenir l’abonament, Coopalsa i Nadal han acordat reforçar l’atenció al client contractant dues persones més durant dues o tres setmanes. Tot i que no saben com respondrà la gent, el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, ha advertit que els primers dies “podríem tenir problemes de col·lapse”. 
 
Pagament, mes a mes
Les companyies de bus rebran a principi de cada mes un ingrés a compte que a finals de mes es reajustarà en funció dels abonaments activats. Així, al juliol aquest avançament de diners tindrà en compte l’històric d’abonaments activats el juliol  de 2021. Des del moment que l’usuari activi l’abonament, amb la realització ni que sigui d’un sol viatge al mes, les empreses rebran els 30 euros, cosa que permetrà no fer trontollar la tresoreria de les companyies, segons va indicar Bartolomé. En aquest sentit, Pujol ha deixat clar que el canvi ara és el pagador, ja que qui abonarà els 30 euros serà l’Administració. 

Pel que fa al diàleg entre el departament de Transports i les companyies de busos, el secretari d’Estat ha afirmat que sempre s’ha buscat, així com “la fluïdesa perquè totes les parts s’hi trobin còmodes”. I va afegir que “no s’ha pres cap decisió de forma unilateral”.

Les companyies han estat d’acord amb aquesta solució, segons ha confirmat Dallerès. Gabriel, però, ha estat més crític i ha fet notar que es tracta d’una solució que ha qualificat de “pegat a curt termini”, ja que la va vincular a la compensació per l’abonament de 30 euros perquè la divergència de parers continua existint, tot i que va reconèixer que la diferència ara és que tenen els 30 euros garantits cada mes.

Fórmula per compensar
Precisament en relació amb la compensació per l’abonament de 30 euros, Bartolomé ha referit que sí que hi haurà una proposta per escrit, tal com demanen les concessionàries. En concret, ha especificat que el Govern emetrà “una resolució” que les companyies poden acceptar, tot i que hi hagi discrepàncies i no hi estiguin d’acord, perquè no trontollin les seves finances. El secretari d’Estat ha confirmat que tant les companyies com Transport estan d’acord en la fórmula que s’ha d’aplicar per fer el càlcul de la compensació però no pas en l’import d’alguns dels elements d’aquesta fórmula. Sobre aquesta qüestió, Dallerès ha assenyalat que encara confia que aquesta resolució pugui ser pactada, però “hem d’esperar que això es concreti”. 

Finalment, interpel·lat sobre una possible connexió de bus entre les dues valls, Bartolomé ha manifestat que tot i que el projecte es troba “en una fase molt prèvia d’anàlisi”, és possible que pròximament es pugui fer alguna prova pilot.

abonament
bus

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

La proposta es molt bona,però ens troben amb la limitació de horaris a la nit. Hi ha molta gent que li agradaria agafar el bus però surten de la feina més tard de les 21.30 hores i no el poden fer servir. Crec que tindrien que ficar mes horaris com a mimin fins les 23 hores. perquè tothom que vulgui pugui desplaçar-se amb bus per anar a la feina.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte