Diari digital d'Andorra Bondia

Govern busca alternatives "més humils" per a la desviació de la Massana però "igual d'efectives"


Escrit per: 
Laia Bautista Servat / Foto: Facundo Santana

El cap de Govern, Xavier Espot, descarta fer els vials de la Massana i de Sant Julià de Lòria tal com s'havien plantejat perquè avui dia no tenen la capacitat financera per poder tirar-los endavant. Per la qual cosa s'estudien solucions "més humils però que són igual d'efectives", posant com a exemple de "primer pas" el carril inaugurat a la CG-3. “Només cal mirar pla d’infraestructures viàries i tots els projectes que fa anys que estan projectats i que no es tiraran endavant: túnels amunt, túnels avall, desviacions a Sant Julià, desviacions a la Massana... Inicialment estaven projectades d’una manera que ni tenim capacitat econòmica i financera per tirar-ho endavant, ni creiem que tal com es van plantejar al seu moment siguin necessaris. Potser d’aquí a 20 o 30 anys ho seran, però en el moment actual no”. En aquest sentit ha recordat que la situació econòmica actual del Govern “no està per tirar coets”, perquè tot i que tenien un context pressupostari molt sanejat, amb l’arribada de la pandèmia, els recursos s’han prioritzat a “les persones i empreses que han patit episodis econòmics i socials complicats”. “No he dit que la desviació quedi en un calaix. Sabem que és una asignatura pendent, de la mateixa manera que hi ha projectes que avui no tenen un sentit prioritari, crec que hi ha altres coses que sí que ho són. Crec que aquest carril és un primer pas però cal anar més enllà per resoldre el problema de trànsit que tenim especialmente al centre de la Massana”, ha exposat, assegurant que es treballarà “de valent” abans d’acabar la legislatura per “albirar una solució que a mitjà termini pugui resoldre la problemática”.

Doble carril a la cg-3
Tot això ho ha explicat acompanyat del ministre de Territori, Víctor Filloy, en el marc de la inauguració del doble carril de baixada a la CG-3, el tram d’uns 200 metres entre la cruïlla amb la carretera secundària d’Anyós i la rotonda de la boca oest del túnel de les Dos Valires. Gràcies a les obres d’eixampla, s’ha pogut guanyar quatre metres de via, cosa que ha permès que en aquest tram hi hagi tres carrils: dos de baixada en direcció a la capital i un de pujada cap a la Massana.

El cap de Govern ha explicat que el projecte és un primer pas per intentar solucionar i alleugerir els problemes actuals de mobilitat al país a causa del notable creixement de la població, en especial, a la zona de les valls del nord. En el cas del tram inaugurat, uns 18.700 vehicles de mitjana circulen diàriament per la CG-3, dels quals 6.000 ho fan en hora punta, a primera hora del matí, en sentit sud. Des de l’Executiu eren coneixedors de la situació “límit” que vivien els massanencs, fet que els va impulsar a fer aquesta millora viària “més enllà d’aquells projectes faraònics que no podem finançar”, com el vial. Per això, ha ressaltat que “sempre hi ha solucions més intermèdies, més humils i que són igual d’efectives, com a mínim en el context actual de postpandèmia en el qual ens trobem”.

A banda d’això, ha insistit que “tenim una assignatura pendent, que és trobar una solució definitiva als problemes de mobilitat que hi ha al país”. El doble carril a la CG-3 és una acció que permetrà descongestionar un dels punts de les valls del nord on habitualment es creen retencions. 

Tot i que l’acte inaugural del tram s'ha fet avui, fa un parell de dies que els carrils estan operatius. En aquest sentit, la cònsol major, Olga Molné, ha assegurat que l’ampliació “s’ha notat a la parròquia”, perquè segons els han fet arribar “la gent ja baixa sense retencions i d’una manera molt més fluida”.

Zona de cadenatge
Una de les novetats de l’eixampla de la CG-3 ha sigut la incorporació d’una zona àmplia de cadenatge en sentit ascendent. “Aquest hivern va haver-hi col·lapses en aquest punt i per això hem agregat aquest espai”, ha precisat Espot. A més, en el mateix sentit de la marxa, s’ha mantingut el carril per a les bicicletes. En sentit descendent s’ha afegit una voravia per als vianants. El cost total de l’obra, entre carrils i ampliació, és d’uns 2.116.660 euros.

Nova proposta viària abans de finals de la legislatura

Durant l’acte inaugural del doble carril de la CG-3, el cap de Govern, Xavier Espot, ha anticipat que des de l’Executiu i el Comú de la Massana estan treballant per trobar una solució satisfactòria als problemes de mobilitat. “Hem de treballar de valent per albirar una possible solució abans d’acabar la legislatura que a mitjà termini pugui resoldre els problemes de mobilitat i que sens dubte és la principal problemàtica que tenim al país”. Tot i que no ha volgut detallar quina serà la iniciativa que es presentarà, el que sí que se sap, és que tindrà relació amb la Massana, ja que tal com ha indicat la cònsol major, Olga Molné, “ens hem reunit amb el cap de Govern i Mobilitat per trobar una solució a aquestes retencions que tenim a la parròquia i pensem que abans de finals de la legislatura podrem anunciar alguna millora en aquest sentit”. A títol d’exemple, ha exposat que es podrien fer alguns vials en paral·lel per agilitzar el trànsit o trams de vials com el que s’ha dut a terme a la CG-3.

Andorra
vial
Massana
Sant Julià
urbanisme
infraestructures
mobilitat
Comentaris: 2

Comentaris

Quina vergonya de govern, no tenen capacitat financera per fer estructures vitals pel País, però permeten que els Comuns destinin diners a fer malbé el territori (el pont tibetà de la Vall del Riu, o el no acord de la Vall del Madriu), I a sobre tenen la poca vergonya de dir que volen fer campanyes perquè vingui turisme d'alt poder adquisitiu. Qui creuen que vindrà? No tenim accessos en condicions, s'han de fer cues interminables, no hi ha una política d'aparcament ni de transport adequat, no hi ha preservació de la natura en e l moment que mundialment hi ha més consciència... només hotels de gran luxe que d'aquí 5 anys, hauran de tancar tots... però els que prenen les decisions, si fins ara ja tenen les butxaques plenes, encara les hi tindran més, però hauran arruïnat el País i no ho haurà gent que vulgui venir a aixecar-lo.
Interesante que siendo así se sigan otorgando permisos de construcción tanto en la massana como en ordino. Si el gobierno no tiene la capacidad financiera de mejorar significativamente la infraestructura vial pues las constructoras para obtener dichos permisos deben aportar para las mismas.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic