Diari digital d'Andorra Bondia
Des de la setmana passada l’espai és un museu, i no un “Bike Museum” com va ser batejat ara fa un mes per a sorpresa de tothom.
Des de la setmana passada l’espai és un museu, i no un “Bike Museum” com va ser batejat ara fa un mes per a sorpresa de tothom.
Les peces de la col·lecció Riberaygua ja s’exposen sota la plaça Lídia Armengol.
Les peces de la col·lecció Riberaygua ja s’exposen sota la plaça Lídia Armengol.
Josep Maria Herms, que es defineix com a creador d'experiències per atreure visitants i ideòleg del Bici Lab, a les instal·lacions de Lídia Armengol.
Josep Maria Herms, que es defineix com a creador d'experiències per atreure visitants i ideòleg del Bici Lab, a les instal·lacions de Lídia Armengol.

Les projeccions situen el Bici Lab per sobre dels 30.000 visitants anuals


Escrit per: 
A. L. / Fotos: Màximus / Comú d'Andorra la Vella

Si es compleixen, s’enfilaria al primer lloc entre els museus del país, per sobre de CAEE, Thyssen i Casa de la Vall.

La cita és dimecres. Comprovarem per fi aleshores el resultat de la major inversió en un equipament cultural que es recorda en el que portem de mil·lenni: el Comú de la capital ha invertit 1,7 milions en el Bici Lab, aquesta barreja de museu i centre interactiu a la plaça Lídia Armengol on s’exhibirà la col·lecció Riberaygua. La xifra inclou l’adequació de l’espai (760.000 euros), l’execució del projecte museístic (830.000) i els 123.000 que es van destinar al projecte guanyador, presentat  per l’empresa catalana Playmedia. Només perquè serveixi de referència, l’adequació de l’espai Thyssen, a la planta baixa del Valira, va costar 250.000 euros, i l’Espai Columba, 850.000, xifra que quasi triplicava els 300.000 inicialment previstos però que queden molt lluny del nou Bici Lab. 

Doncs bé, el Bici Lab obre dimecres amb una ambició a l’altura del seu cost: segons el director creatiu de Playmedia i ideòleg de l’espai, Josep Maria Herms, les projeccions situen l’equipament per sobre dels 30.000 visitants anuals. Una xifra que fàcilment es podria enfilar fins als 35.000 si la botadura del Bici Lab va acompanyada d’un bon pla de comunicació, segons Herms. Això serà ja responsabilitat del Comú, que és qui n’assumirà la difusió. A aquesta xifra s’hi arriba a partir de variables com ara la superfície del centre –en aquest cas, 1.700 metres quadrats– la ubicació, els visitants anuals que desfilen per Andorra i també per la capital, i també per la comparació amb equipaments similars. Però el màrqueting, assegura, serà decisiu: “Amb un bon pla, superarem les expectatives; en cas contrari, podríem estar per sota”. I això ho comprovarem a partir del segon any de funcionament, adverteix.

El cert és que les expectatives són altíssimes: si es compleixen aquestes projeccions, el Bicic Lab es convertiria ja des del primer en el museu més visitat del país, molt per sobre de Casa de la Vall, que el 2019, l’últim any abans de la pandèmia, va liderar el rànquing amb 19.300 entrades, i que el CAEE, que aquell mateix any va fregar les 18.000. Tampoc resisteixen la comparació ni el Thyssen (17.000 entrades el 2019), ni molt menys l’Espai Columba (5.200). 

El museum ja és museu
Com pretén el Bici Lab respondre en aquest repte enorme? Amb un producte singular, que no té comparació a cap altre equipament museístic a 600 quilòmetres a la ronda i que transcendeix la pura i simple exposició de la col·lecció Riberaygua. Ho sosté Herms, que es defineix no com a museòleg, sinó com a director creatiu d’una empresa dedicada a “generar experiències que atreguin visitants”. Seus són, per exemple, els centres de visitants de la basílica de Guadalupe (Mèxic), el de la basílica de l’Anunciació, a Natzaret (Israel), i el museu dels volcans de Lanzarote, l’últim projecte de Playmedia.

En què consisteix la singularitat del Bici Lab? Segons Herms, que la col·lecció Riberaygua serà l’excusa per parlar de qüestions avui de tanta actualitat com la salut, el medi ambient, les noves tecnologies, l’oci i el turisme: “Qui ho vulgui podrà entrar i visitar les peces de la col·lecció. Però a més, i aquest és el plus que oferim, desplegarem un seguit d’elements –simuladors, ulleres de realitat virtual, escenografies i altres elements interactius– que et permetran per exemple experimentar el que se sent pujant el coll d’Ordino, o en un descens pel Bike Park, o escoltar un especialista en medicina cardiovascular explicant per què és important fer esport”. De grans col·leccions de bicicletes, com de motos i d’automòbils, “i a Andorra ho sabeu perfectament”, n’hi ha d’altres, “però presentada com la del Bici Lab no en concec cap altra a Europa, tot i que admeto que no he visitat tots els museus d’Europa”.

Recordin que el Bici Lab obrirà dimecres amb un terç dels fons de la col·lecció –els altres dos terços es reserven perquè hi hagi certa rotació–, amb el lema Molt més que devorar quilòmetres i amb una exposició temporal titulada La dona i la bicicleta.

Per acabar, Herms es desmarca de la polèmica sobre el “Bike Museum” que va aparèixer a la façana de l’espai  setmanes enrere : “Des del principi, el nom del projecte era Bici Lab Andorra, per allunyar-nos tant d’un museu com d’un centre d’interpretació. Al final es va decidir  d’afegir-hi museu per atreure públic que potser passaria de llarg d’un Bici Lab. El fet que s’hi posés museum, en anglès, l’únic que puc dir-ne és que això transcendeix la meva direcció”.

Bici Lab
Comentaris: 1

Comentaris

Quina cosa més horrible !!!!!..... algú va parar a pensar l'impacte que suposa el rètol del Museu de la Bici davant "el parlament" ???..... ha desprestigiat totalment l'edifici legislatiu !!!... és horrible !!!!!.... quina retolació més "queca" i desfassada !!!!... ja només per la retolació exterior no venen ganes de visitar el museu !!!!.... Queca, queca, queca .... i ben horripilant !!!!... el mal gust està servit !!!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic