Diari digital d'Andorra Bondia
El CEO d'Andbank, Carlos Aso.
El CEO d'Andbank, Carlos Aso.

Carlos Aso: “Aspirem a portar al país diners que avui estan a França o Espanya”


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Andbank

El directiu de l’entitat que acaba de llançar Myandbank fa balanç dels primers dies de funcionament i explica que gràcies a l’augment dels tipus d’interès els queda marge suficient per oferir un model sostenible i eficient, sense comissions i que remunera l’usuari: la idea és guanyar menys a curt termini però fidelitzar clients.

Quin balanç fa dels primers dies de funcionament de Myandbank?
Hem notat molt interès, especialment per la part del Bizum. Els primers quatre dies 1.200 usuaris s’han fet clients i 600 estan en procés de finalitzar els darrers passos i a més, s’han fet 1.000 operacions Bizum per un import de 25.000 euros.

Déu n’hi do! Esperaven aquesta resposta?
No tan ràpid. Pensàvem que costaria més, que aniria més a poc a poc. Però aquests dies és la novetat i sí que és cert que ha superat les nostres expectatives.

Senyal que omplen un buit que hi havia.
Els pagaments per Bizum ja porta uns quants anys funcionant a Espanya i a Andorra no teníem aquesta opció i a més, la majoria de transferències internacionals tenen un cost. Per tant, és bo per a Andorra i bo per  al sistema financer ser més innovadors.

Com han aconseguit tenir accés a Bizum?
Simplement ens hem donat d’alta i hem pagat la connexió que és propietat de la banca espanyola. Han obert a l’estranger i hem assolit aquesta possibilitat d’entrar al sistema instantani de pagament. És un tema de pagar els costos i fer la negociació per entrar.

Per què van decidir apostar per un banc 100% digital?
Pensem que hi ha molta demanda de la gent, les oficines bancàries van a la baixa a tot el món i si tens una via d’accés totalment digital, inclosa l’obertura del compte, ho facilita tot. És molt còmode poder obrir un compte des de casa a la nit, per exemple, després de sopar, amb el passaport i quatre dades. No calen cues, no cal anar a l’oficina... Té tot el sentit del món i a Andorra vam veure que podia tenir molta demanda. 

Queda molt camí per recórrer en banca digital al país. Anem tard?
És veritat que és un tema que està molt més avançat en altres països d’Europa i Andorra va una mica enrere, però mai és tard. Encara estem a temps de continuar fent coses.

A vegades es diu que Andbank fa molt negoci fora del país. És una mostra d’un canvi de tendència?
Ja portem un temps amb aquesta aposta per Andorra. La gent podia creure la nostra paraula que volíem apostar per Andorra o no, però ara ja no són només paraules, són fets i ja no en queda cap dubte i continuarem apostant per Andorra. Evidentment tenim negoci a fora i també el continuarem perquè com més bé vagi a fora, més podrem apostar per Andorra. Fem una aposta molt seriosa.

Myandbank buscava atraure públic jove?
Sí, és un target clar de Myandbank, sens dubte. De fet, la majoria dels que estan obrint compte tenen una mitjana d’edat de 30 i escaig anys, tot i que arribem a tota la població. Però és cert que l’estètica i els missatges van, en general, orientats a connectar amb el públic jove. I també amb els andorrans que estan fora del país estudiant o treballant, que els seus companys fan servir Bizum i així, allà on estiguin d’Espanya, amb un telèfon andorrà, podran utilitzar-lo.

Un dels grans atractius és que no es cobren comissions, tampoc per a les transferències internacionals. Quina és la clau per fer-ho, tenint en compte el que cobren altres bancs?
La nostra visió és que a vegades és millor abaixar els preus, reduir el possible ingrés de cara que es pugui fer més gran el pastís i que hi pugui haver un negoci més gran. Hi ha gent que fa servir la banca digital d’altres països i volem que facin servir un banc andorrà. A vegades, reduir ingressos, a mitjà termini, porta a un ingrés superior. A vegades és millor no tants ingressos a curt termini i pensar més en el client i fidelitzar-lo a llarg termini. I això no vol dir que pensem a incrementar les comissions.

No? Dels bancs normalment rebem males notícies...
Mantenint un sistema molt eficient pot ser sostenible i rendible perfectament. I més en un entorn en què la liquiditat ja té un valor. Fins ara els bancs centrals tenien tipus d’interès negatius, però ara els tipus estan més alts i encara que no guanyem res per les transferències o que remunerem amb un 1% els diners del compte, com que els tipus estan a l’1,5% encara ens queda un marge del 0,5%.

Sorgia la pregunta de com podien treure rendibilitat d’aquest producte amb zero comissions i pagant pels diners del compte corrent.
Com deia ens queda marge i és un model de negoci molt eficient. La banca digital ha de ser eficient i estem en un negoci que és totalment sostenible i aspirem sobretot a portar diners que avui estan a França, Espanya o a altres països. Que aquests clients andorrans o residents no tinguin diners al compte de la Seu d’Urgell, sinó que el tinguin a Andorra. Que per cert, no crec que a la Seu li paguin aquest 1%.

De moment no es pot tenir targeta de crèdit.
Ja estem treballant en això i esperem poder-la oferir relativament aviat. Hem preferit llançar el producte amb uns serveis que pensem que ja són potents. També tenim moltes idees i pensem continuar innovant.

Ens pot explicar en quines innovacions pensen?
De moment treballem en la targeta de crèdit i en algunes coses d’inversions, estem pensant a posar alguna funcionalitat, i més ara que la inflació està molt alta i encara que sembli que un 1% és molt perquè estàvem acostumats a zero, els següents anys la inflació serà més alta, per tant, busquem tenir oportunitat d’invertir i batre la inflació.

I el pagament amb app, com ara Google pay o Apple pay?
Això no serà tan immediat perquè hi ha algunes limitacions, però intentarem donar resposta a la demanda que tenim dels usuaris. Ens agrada estar al dia i en la mesura que es pugui intentarem oferir-ho.

myandbank
Andbank
Carlos Aso

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Doncs des de ING no deixa fer Bizum cap Andorra...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte