Diari digital d'Andorra Bondia

Andrail insisteix que Andorra i la Seu s’han de connectar amb tren


Escrit per: 
Redacció / Foto: Andrail

Els impulsors d’Andrail ja ho havien posat en relleu a principis de desembre: l’únic punt positiu de l’estudi sobre les possibilitats d’obertura de la xarxa de mobilitat andorrana presentat pels ministres Jordi Gallardo i Víctor Filloy era l’aposta pel tramvia de la vall central, un projecte que defensen que es porti a terme el més aviat possible, i un transport segregat per connectar amb la Seu d’Urgell. Ara, però, insisteixen que aquest transport segregat “ha de ser un mitjà ferroviari”. I per sostenir l’argument aporten cinc motius. Així, afirmen que el tren té més capacitat que qualsevol mitjà viari i  és més eficient energèticament. A més, addueixen que requereix la mateixa obra civil que fer-lo exclusivament viari, per la qual cosa no suposa un cost d’infraestructura addicional. També remarquen que aquest tren seria el perllongament natural del tramvia de la vall central i podria continuar-se fins a la Cerdanya per a l’enllaç ferroviari amb Tolosa i Barcelona. Així doncs, aquest és el posicionament oficial sobre aquest punt que la plataforma va fer públic  ahir en un comunicat.

Pel que fa a la part de l’estudi del Govern que es refereix a la capacitat i a la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle amb vista al 2030 i al 2050, subratllen que la capacitat que poden aportar l’heliport nacional o l’aeroport de la Seu, en el cas més optimista no arribaria a l’1,5% del total dels desplaçaments del turisme a Andorra, cosa que aniria en contra dels objectius marcats pel Govern i pels organismes internacionals.

Més crítiques
A més de fer “una forta crítica” de les estimacions pressupostàries proposades per l’estudi del ferrocarril perquè al seu parer són el doble del que correspondria tant pel que fa a la connexió Cerdanya-Andorra, com per l’enllaç amb França, els impulsors d’Andrail consideren que les fonts aportades “són altament inadequades” ja que es pren com a referència el túnel de Saint Gotthard a Suïssa amb molta més magnitud i en una zona de molt major cost de mà d’obra que el nostre entorn i l’estimació de 680 milions d’euros de l’enginyer Pau Noy per al ramal entre la Cerdanya i Andorra. En relació a aquesta segona font, tot i que consideren l’estimació excessiva, remarquen que és significativament inferior a la presentada a l’estudi.
Finalment, des d’Andrail lamenten que “la totalitat dels agents entrevistats són patronals”, mentre que la veu de la gent que resideix al país no queda adequadament representada perquè si fos així probablement posarien més èmfasi en el cost pels usuaris, la capacitat i l’impacte en el trànsit, l’impacte ambiental i el tipus de destinacions d’interès per a residents i visitants actuals.

Andrail
Andorra
la Seu
tren

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

La mobilitat a Andorra (no els accessos al país sino DINS d'Andorra) ha de ser necessàriament al podi de les (pre)ocupacions de país. Les valls són les de sempre, l'espai no s'aixampla i el moviment de cotxes actuals és insostenible. Esclar que, ben mirat, si no se soluciona la mobilitat al menys s'arreglarà el problema de l'habitatge: unes cortinetes al cotxe i assumpte solucionat. Bon any!
Esta clar que els polítics tenen altres preocupacions al cap, no sé si especular amb les seves propietats o construïr-se els seus xalets...però està clar que no es aquesta. Espero que l'any nou ens porti més busos i xòfers que ja seria una millora i si els reis es porten bé potser un tamvia? Per demanar que no quedi...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte