Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Josep Maria Cabanes

Josep Maria Cabanes

Candidat de Liberals

 

 

L’heliport nacional, a un pas




Després de molts anys d’estudi i d’anàlisi des dels anys 80, Andorra disposarà d’un Heliport Nacional. La setmana passada, el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va signar el contracte de concessió de l’Heliport Nacional d’Andorra amb l’UTE Heliand Helinord. Una infraestructura necessària i clau per desenclavar el país i també per tenir una porta més d’entrada i sortida. L’espai indicat, a la Caubella, també comportarà una gran millora als habitants de la Massana, per l’afectació acústica que té actualment l’heliport existent en aquesta parròquia.
Cal recordar que des del primer estudi del 1985 s’han valorat diferents ubicacions i finalment ja podem dir que Andorra disposarà d’un heliport nacional. Tal com va anunciar el ministre, la intenció és que durant el primer semestre d’enguany puguin començar ja les obres, un cop sigui declarat Projecte d’Interès Nacional després que el Comú de la Massana emeti un informe vinculant, perquè així, a finals del 2024 aquesta infraestructura ja pugui ser una realitat i entrar en funcionament.
Aquest projecte i la seva concessió ha estat en debat durant les darreres setmanes, amb fins i tot una moció al Consell General demanant al Govern que aturés el projecte, la qual no va prosperar. La setmana passada el Govern va explicar detalladament tot el procés de concessió, demostrant la transparència i tots els passos seguits d’acord amb la legalitat, podent eliminar així qualsevol tipus de dubte al voltant del projecte, el qual, repeteixo, és important per al país per continuar creixent i per poder desenclavar el territori en un món cada cop molt més globalitzat.
Si bé és cert que el cost plantejat en un inici era inferior als més de 10 de milions que finalment costarà, cal remarcar que el projecte no té res a veure. En inici, el projecte de mínims contemplava una superfície plana de 13.000 metres quadrats, i la proposta final té una superfície de 15.000 metres quadrats. A més, la terminal plantejada i la final, tampoc tenen res a veure, ja que es duplica l’espai de la terminal amb una terrassa panoràmica del bar o restaurant, o els hangars, ja que el plec contemplava un mínim d’uns 750 metres quadrats d’hangar bàsic, i la proposta final és d’uns 1.300 metres quadrats d’hangar divisible. Per tant, estem parlant d’un projecte completament millorat, que fa que els costos siguin majors.
A més, tot i que l’adjudicació té una durada de 30 anys, l’Executiu també disposarà en la infraestructura d’un hangar exclusiu per a les aeronaus d’Estat, i aquestes no pagaran les corresponents taxes d’estacionament, enlairament i aterratge. Pel que fa al tema econòmic, en el pitjor dels casos, l’Executiu hauria de pagar un màxim de 7,6 milions perquè es compensi a l’UTE si els resultats són negatius, però al cap de 30 anys, recuperaria la infraestructura que haurà costat més de 10 milions d’euros. En cas que els resultats siguin positius i inferiors al 15%, l’empresa pagarà un cànon d’entre el 10 i el 15%, mentre que si els beneficis superen el 15%, l’excedent es reinvertiria en l’heliport o es transferiria al Govern.
Per tant, cal remarcar que en el pitjor dels casos, el Govern disposaria d’una infraestructura que haurà costat més de 10 milions d’euros per només 7,6 milions. A raó de 250.000 euros anuals com a màxim, durant aquests 30 anys, disposarem d’un heliport nacional, que a banda, suposarà una millora de qualitat per als ciutadans de la Massana, els quals, quan hi ha una emergència i es necessita l’helicòpter per traslladar algú d’urgència, han de sentir, sigui l’hora que sigui, les aspes durant l’enlairament i l’aterratge de la nau.

 

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

Per desenclavar el territori? Si finalment servirà per tres trasllats d'urgència i pels quatre rics que el puguin utilitzar i no per la gran majoria de turistes. Aquest heliport és un altre capritx del nostre "desgovern" per afavorir a quatre i no a la majoria ni tampoc a la natura. Si voleu desenclavar el territori, solucioneu el problema de les maleïdes cues que aixó SI és un malson per la majoria de turistes i deixeu de vendre'ns la moto amb les vostres ocurrències de bomber. Ja no parlo de la tala d'arbres o de l'irrupció d'un heliport en mig de la natura, per què està clar que la natura que és la nostra força us la passeu pel forro! De veritat el que heu de desenclavar és la tonteria que teniu al cap i que està fent malbé el país.

Srs de Govern, deixeu de convertir Andorra en un parc d'atraccions i abans solucioneu el problema d'habitatge. Deixeu de jugar al Monopoli o scalextric per atendre les vostres obligacions d'una santa vegada!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte