Èric Jover: “El professorat del sistema andorrà té un nivell baix d’anglès”
Encara no es tenen els resultats definitius de l’enquesta que el ministeri d’Educació i Ensenyament Superior està fent al professorat del sistema andorrà i que té l’objectiu d’esbrinar les competències que tenen en anglès amb l’objectiu marcat d’implantar aquest idioma com a llengua vehicular a curt i mitjà termini. El ministre responsable, Èric Jover, va avançar que “el nivell que tenim actualment és relativament baix”. Això sí, Jover va remarcar que no vol que s’entengui de forma negativa, “perquè tenim un professorat que, si el comparem amb el d’altres llocs, ja té unes competències lingüístiques bastant més elevades, però nosaltres al seu dia no vam posar l’accent en l’anglès i quan els vam contractar no els el vam exigir”, va manifestar.
De fet el sistema andorrà ja té tres idiomes com a llengües vehiculars, que són el català, el castellà i el francès. Es dóna cabuda al portuguès com a optativa, però la intenció del ministeri és afegir-hi l’anglès com una quarta llengua vehicular.
Ara el plàning marcat és tenir els resultats d’aquesta enquesta, que permetrà “fer un mapa competencial del nostre professorat i veure fins a quin punt podem anar ràpid o no en aquest desenvolupament” per crear l’anglès com a quarta llengua vehicular, va explicar Jover.
FORMACIÓ CONTINUADA
A més, però, un pas paral·lel a tot aquest procés d’informació sobre el coneixement de l’anglès entre el professorat és la formació continuada, sobretot en aquest idioma. “Tenim una partida pressupostària associada a la formació del nostre professorat en què hi ha una especificitat relacionada a guanyar competències lingüístiques”, va explicar el ministre d’Educació i Ensenyament Superior.
I a més de saber les competències lingüístiques del professorat i d’apostar per una formació continuada dels docents centrada en l’anglès, el ministeri d’Educació inclourà com a exigència per a les noves contractacions l’experiència en aquest idioma. “En els edictes que vam treure el mes de gener passat ja hi havia places de mestre i de professor d’anglès. També hem triat aquests llocs perquè sabem que són estratègics i han de reforçar la nostra plantilla fixa”, va indicar Jover.
PERFILS POLIVALENTS
El ministre d’Educació i Ensenyament Superior va remarcar que l’actual plantilla de professorat té un alt nivell professional i “quan els vam contractar els vam exigir unes competències lingüístiques, i l’anglès no era una d’aquestes exigències. Buscàvem perfils lingüístics polivalents per a les tres llengües vehiculars, però l’anglès es tractava com a llengua estrangera”, va assenyalar.
Ara, amb l’objectiu marcat d’implantar l’anglès com a quarta llengua vehicular, s’estudia millorar el coneixement d’aquest idioma entre el professorat actual però també exigir aquest coneixement per les
places noves.