Diari digital d'Andorra Bondia
La nova llei no exigirà la titulació als eventuals amb 6 anys d’experiència
La nova llei no exigirà la titulació als eventuals amb 6 anys d’experiència

La nova llei no exigirà la titulació als eventuals amb 6 anys d’experiència


Escrit per: 
M.S. / Foto: Jonathan Gil

La futura llei d’ordenació del sistema educatiu andorrà (Losea) inclourà una disposició transitòria per tal que als eventuals que tinguin una experiència d’un mínim de sis anys dins el sistema i hagin desenvolupat una bona tasca professional no se’ls exigeixi complir amb els requisits actuals de titulació.
Així ho va explicar ahir el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, en el transcurs de la seva compareixença davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca i Cultura per exposar l’avantprojecte de la Losea, on va explicar que els eventuals que comptin amb aquesta experiència mínima tindran la possibilitat de “continuar sent eventuals o bé presentar-se als edictes encara que no compleixin els requisits de titulació”.
El ministre, que va assegurar que el text del 1994 “és una bona llei”, i la prova és que ha durat 23 anys, va justificar la necessitat de fer una llei nova per tal “d’estructurar tots els canvis” que hi ha hagut al sistema educatiu durant aquests anys i també els que ha aportat el Pla estratègic per a la renovació i millora del sistema educatiu andorrà (Permsea).
Així, entre els canvis més destacats que preveu la nova llei, i al marge de modernitzar els requisits exigits als docents pels canvis que hi ha hagut en les titulacions, Jover va destacar la introducció d’un capítol associat a la qualitat. En aquest sentit, el ministre va precisar que el text estableix que el Govern té l’obligació de seguir i avaluar la qualitat del sistema, una avaluació que “ha de ser periòdica, amb una part interna i una altra d’externa” i que, a més a més, ha d’acabar aportant alguna cosa com seran els “plans de millora del sistema”.
A més a més, i amb la voluntat de donar compliment al Conveni de les Nacions Unides relatiu al dret de les persones amb discapacitat, la futura Losea canvia el tractament de la discapacitat canviant el concepte de la integració pel de la inclusió. D’aquesta manera, va precisar el ministre, s’elimina el capítol específic dedicat a l’educació especial i s’introdueix en les diferents etapes del procés educatiu, ja sigui preobligatòria, obligatòria o postobligatòria, l’obligació “de fer ajustaments raonables en funció de les necessitats que puguin existir”.
L’avantprojecte de llei inclou també la formació professional i el batxillerat professional, que es desenvolupa conjuntament amb el batxillerat general ja que el nivell del diploma és el mateix. Així, segons va detallar Jover, hi ha una part amb un seguit d’articles comuns i dos apartats amb les especificitats de cada branca. A més, es clarifica que els certificats de primera i segona ensenyança són emesos pel departament d’Escola Andorrana i, en canvi, el graduat en segona ensenyança i els diplomes d’ensenyament professional, batxillerat general i batxillerat professional els emet el ministeri d’Educació.
Quant a l’ensenyament superior, i tenint en compte que l’any 1994 no hi havia una normativa pròpia, el text simplifica el redactat i n’estableix només els principis generals perquè, tal com ja va avançar el ministre en una compareixença anterior, Ensenyament Superior i la Universitat d’Andorra, ara en un mateix text, tindran lleis pròpies.
D’altra banda, Jover va reiterar la seva voluntat de poder consensuar al màxim aquesta llei. Per això va oferir als consellers generals de la comissió la possibilitat de donar un termini per poder treballar el text i, un cop consensuat, portar-lo a Govern per a la seva aprovació, opció, però, ja informalment descartada pels parlamentaris que prefereixen que l’executiu doni el vistiplau al text, l’entri a tràmit parlamentari i sigui en el treball en comissió a través de les esmenes que es busqui el consens.

nova llei
eventuals
experiència
titulació
educació
Èric Jover

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Bon día, en primer de tot valoro molt els esforços pero millorar l'educació dels nostres futurs:economistes,política,periodistas,arquitectes,artistes,etc i no distincons per la seva intel.lecte ni discapacitat. Però crec,que paral.lelament també s'hauria de treballar i donar exemple,i incorporar i/o augmentar a l'equip docent personal amb discapacitat.Ja que en aquests moment com diu la llei,un ciutadà amb discapacitat ha de dessenvolupar al 100% la seva tasca i si no pot llavors serà contractat perquè implicaria un cost per l'administració o empresa. Per tant,em pregunto quin sentit té que hi hagi establert un % obligatori de personal a l'administració, si normalment una persona amb discapacitat no pot fer les feines al 100%? Per últim ,o es que la gent amb aquesta disminució ha d'aspirar només a treballar a una empresa i cobrar el sou mínim?I amb això es diu que es compleix amb el marc de les Nacions Unides?Jo crec que en aquest sentit queda molt lluny de ser-hi i intentaria ser més inclusiu.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte