Diari digital d'Andorra Bondia
Els usuaris del transport públic intern augmenten un 5% el 2017

Els usuaris del transport públic intern augmenten un 5% el 2017


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Seguint la tendència dels darrers anys, els usuaris del transport públic nacional van créixer el 2017. Segons va informar la Cooperativa Interurbana Andorrana, aquest increment va ser del 5%. No totes les zones del país, però, s’han recuperat de la mateixa manera. Així, la que va registrar un augment menys destacat va ser la corresponent a la L1 i Bus Exprés fins a Sant Julià de Lòria, que va portar un 3% més de passatgers. En el cas de la zona de les valls del Nord (la Massana i Ordino), la crescuda va ser d’un 6%. I, a l’últim, la que va viure una evolució més favorable va ser la zona de Grandvalira (Encamp i Canillo), amb un increment de viatgers del 10%. En total, en un any es van transportar 2,8 milions de passatgers.
El president de la companyia, Gabriel Dallerès, remarca que el volum d’usuaris va molt relacionat amb l’economia i el nombre d’afiliats a la Seguretat Social. Recorda que coincidint amb la crisi i la reducció de cotitzants a la Caixa Andorrana de la Seguretat Social (CASS), i després la caiguda del turisme rus i també d’altres visitants que es desplacen fins al Principat amb vols xàrter, les xifres de passatgers del transport públic intern van disminuir. Des de fa uns anys, però, s’està produint una evolució a l’alça. Dallerès va remarcar que dos terços dels usuaris del transport públic són persones assalariades que treballen a Andorra. Per això, el volum de viatgers està molt relacionat amb el mercat laboral, mentre que només un 5% són turistes. El que sí que és cert és que a la temporada d’hivern i, en menor mesura, la de l’estiu, pugen els usuaris que són temporers del sector turístic. Això provoca que en temporada alta els autocars de línia regular transportin el doble de passatgers. Quant a la resta d’usuaris, són estudiants i jubilats. 
De les enquestes que porta a terme la Cooperativa Interurbana Andorrana, entre els clients es desprèn també que les principals usuàries del transport públic són dones. Les dones representen un 68% del total, més del doble que d’homes, ja que només representen el 32%. Amb relació a les edats, està molt repartit. Un 23% dels viatgers són majors de 65 anys; un 20% tenen entre 52 i 64 anys; un 28%, entre 39 i 51 anys; i un 15%, entre 26 i 38 anys. La resta representen el 14% del total.
Preguntat sobre les perspectives de futur, Dallerès assenyala que l’evolució dels usuaris dependrà de les possibilitats que ofereixi el servei. Així, apunta que un factor determinant és la distància vers l’indret per on circulen les línies i no pas el preu, contràriament al que se sol afirmar, ja que “surt més car anar en cotxe que en autobús”. El president de la Cooperativa Interurbana explica que totes les persones que no disposen de carnet de conduir ni vehicle privat són usuaris del transport públic, perquè no tenen cap altra opció. Per altra banda, els clients que podrien anar amb cotxe propi, perquè tenen carnet i automòbil, representen un 33% dels usuaris. “Aquest és l’únic percentatge que podem fer créixer”, declara Dallerès, que remarca que si es dona un servei pitjor aquest segment baixa, mentre que, si es millora, creix. Aquest 33% ha anat augmentant molt lentament en els darrers anys. “És una xifra que es mou quan es prenen decisions”, va dir, “però han de ser decisions importants”, conclou. 
D’aquesta manera, indica que, si les línies de transport s’allarguen i se separen de les zones on es concentra la gent, es perden usuaris. En canvi, quan s’apropen la gent opta per anar en autobús. Una altra mesura que podria fer que el transport públic guanyés usuaris, segons Dallerès, seria aplicar mesures amb relació a les tarifes dels aparcaments, per exemple. Si el preu dels pàrquings s’apugés, possiblement més persones optarien per l’autobús, diu. El president de la Cooperativa Interurbana remarca que, en les enquestes als usuaris, qualifiquen amb un 7,5 el servei del transport públic. Aquesta nota, exposa, reflecteix aspectes com ara els vehicles i horaris, però també altres factors, com per exemple les parades, la informació que hi ha o la protecció, qüestions que no són competència de l’operador, sinó del Govern i els comuns.

 

La Cooperativa creu que caldria enllestir el pla de mobilitat de la vall central abans de les línies

L’elaboració del nou plec de bases per adjudicar les línies de transport públic nacional s’ha endarrerit respecte del calendari que va donar el Govern. Amb tot, la Cooperativa Interurbana Andorrana creu que, abans d’elaborar el concurs, el que caldria és tenir enllestit el Pla de mobilitat integral de la vall central d’Andorra, iniciat recentment. Així, Dallerès destaca la necessitat de tenir informació abans de prendre decisions, i aquest és un dels elements que caldria tenir en compte i facilitaria “fer millor” el concurs de les línies.
El president de la Cooperativa Interurbana va posar en relleu que des del Govern s’està fent l’esforç de millorar el plec de bases per adjudicar les concessions de les línies. A més va indicar que el fet que FEDA assumeixi la plataforma tecnològica ja suposa una part de despesa menys que haurà d’assumir el concessionari. Al mateix temps, va advertir que “canviar-ho tot també té el seu risc”, i va remarcar la necessitat d’aprofitar les experiències viscudes, ja que no es pot traslladar automàticament el model que hi ha en ciutats com Barcelona o Tolosa, per exemple, tenint en compte que no són comparables a Andorra. 

usuaris
transport públic
intern
5%
augmenten
Número de vots: 34
Comentaris: 1

Comentaris

Podrien tornar a posar la parada devan el super Veritas aquesta a estat suprimida i desde Avd Riberaygua si vas carregat cau molt lluny arribar fins a devan Mango outlet per anar fins al Centre HOSPITAL

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic