Diari digital d'Andorra Bondia
‘Amantes de acero’, escultura d’acer que fa 190 centímetres d’alçada, i ‘Llindar’, que en fa 220; totes dues, en acer inoxidable.
‘Amantes de acero’, escultura d’acer que fa 190 centímetres d’alçada, i ‘Llindar’, que en fa 220; totes dues, en acer inoxidable.

La invasió dels homes de ferro


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: J. D. F.

Escaldes plantarà a l’estiu a la via pública una desena de peces d’acer de l’escultor castellà Jordi Díez Fernández.

S’hi va estrenar fa un decenni amb els ossets de dEmo. Després van venir els porquets de Lalín, les figures protuberants de Toutain, els rostres desmanegats de Ripollès i, l’any passat, els caramels de metacrilat de Laurence Jenkell. I no ens descuidem de les Carmencitas d’Antonio López. Escaldes s’ha acostumat els últims temps a rebre l’estiu amb una exposició temporal d’escultura a la via pública, i aquest 2018 no serà menys: l’escollit és l’escultor Jordi Díez Fernández –atenció a l’ordre dels cognoms– nascut a Valladolid, format a Madrid i establert a la localitat barcelonina de Centelles, i que compareixerà amb una desena de peces d’acer i de format mitjà i gran que plantarà en diversos espais de la parròquia.

Així ho va confirmar ahir el conseller de Cultura escaldenc, Salomó Benchluch, que va advertir també que encara no s’han tancat ni el nombre total de peces ni tampoc la seva ubicació definitiva. Els caramels de Jenkell i els porquets de Lalín es van distribuir per l’avinguda Carlemany; les Carmencitas, a Coprínceps, i les ganyotes de Ripollés, per Arnaldeta de Caboet. El Comú està pendent d’una pròxima visita de l’artista, que inspeccionarà personalment els espais disponibles. Carlemany en serà òbviament un dels aparadors, però no l’únic, i tenint sempre en compte –diu Benchluch– les obres de remodelació de Vivand, que arrencaran després de Setmana Santa per la part alta, que aniran baixant per l’eix comercial i que s’aturaran durant els mesos d’estiu.

I és just en aquest període que les escultures de Díez recalin per aquí dalt. S’hi quedaran fins al setembre, i amb les imatges d’aquí al costat ja es poden anar fent una idea de quina és la proposta de l’artista castellà: es tracta de figures exemptes armades amb barnilles d’acer inoxidable que –diu Díez– “s’estenen en totes direccions, amb zones més denses i matèriques i d’altres de més etèries, i amb què cobreixo l’aire que contenen les peces”.

Díez practica una escultura eminentment figurativa, en què la figura humana acostuma a ser la principal protagonista, de gran efectisme i que és possible que els resultin vagament familiars: com advertia ahir el mateix Benchluch, tenen alguna reminiscència a les instal·lacions metàl·liques de Philipppe Lavail, assenyaladament la Dama de Gel, tot i que les proporcions no són tan monumentals. Això, és clar, si no han desfilat els últims temps per l’Àbac, el restaurant barceloní del televisiu Jordi Cruz –el de Masterchef, sí–, on el curs passat hi va exposar una sèrie de peces, entre les quals Los amantes de acero. Hi podríem afegir, entre aquestes reminiscències, des de tres de les obres de Plensa de l’antiga col·lecció de BPA –les dues del pati interior de l’edifici Cierco, i la que hi ha (o hi havia) al carrer Sant Antoni d’Escaldes, a la seu del desaparegut banc– fins a les vaques, xais, ossos i altres bestioles amb què l’ordinenc Toni Cruz ha anat sembrant les rotondes del país –i de la Seu, és clar. Per no parlar de Trapezi, l’home penjat de Fernando de Blasi a l’antic carrer major de la capital.

No sempre va ser així, perquè Díez Cruz no va veure la llum de l’acer fins al 2007, quan comença a experimentar amb el llenguatge que finalment s’ha convertit en la seva marca d’aigües. Abans havia treballat amb fang, fusta i pedra. Entre les fites de la seva trajectòria artística hi ha la participació a l’Expo 92 de Sevilla i a Art Bassel (2014). Té obra pública a Majadahonda (Leda), l’estació d’esquí de Masella (Centre de força) i Centelles (Homenatge a Ildefons Cerdà).

Ara Malikian, el 25 de març al Prat del Roure

Torna Ara Malikian. Serà el 25 de març al Prat del Roure escaldenc, i en l’estrena de la 34a edició del festival Colors de Música. Les entrades, totes de seient i a preus que oscil·len entre els 20 i els 25 euros, es podran adquirir a partir de dilluns al web del Comú, així com al servei de Tràmits i a l’oficina de turisme de la parròquia. Serà la segona ocasió que el violinista hispano-libanès trepitja els escenaris andorrans, després de debutar el gener del 2017 a l’Auditori Nacional. En aquella ocasió va esgotar les localitats dos dies després que es posessin a la venda, i el Comú escaldenc ha volgut aprofitar-ne l’indubtable ganxo popular i a la vegada donar una nova oportunitat als que aleshores es van quedar sense entrada. El conseller de Cultura, Salomó Benchluch, confiava ahir a omplir les 700 localitats del Prat de Roure amb una proposta destinada al públic familiar. Per això s’ha programat el primer dia de les vacances de Setmana Santa i en un horari (les set de la tarda) adaptat als més petits. Malikian compareixerà al capdavant d’un septet que inclou corda –viola, violoncel, contrabaix, guitarra i naturalment violí– i també percussió i tables índies. L’espectacle s’emmarca dintre de la maratoniana gira L'extraordinària història del violí, però amb un repertori renovat respecte al bolo de l’any passat. Pel que fa a Colors de Música, el festival s’allargarà com és habitual fins al 6 de desembre, amb el reglamentari concert gòspel, i tindrà aquesta edició una programació especial per commemorar el 40è aniversari de la segregació d’Escaldes. Els detalls, ben aviat.

Andorra
escaldes
escultura
via pública
vivand
Benchluch
Díaz Fernández

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

M'agrada. Anem b

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte