Diari digital d'Andorra Bondia
Els apartaments estan a l’espera dels comuns per xifrar el canvi d’úsEl poble del Tarter, on hi ha una quantitat important d’apartaments turístics.
Els apartaments estan a l’espera dels comuns per xifrar el canvi d’úsEl poble del Tarter, on hi ha una quantitat important d’apartaments turístics.

Els apartaments estan a l’espera dels comuns per xifrar el canvi d’ús


Escrit per: 
M.S.C./Foto: Jonathan Gil

Les empreses gestores d’apartaments turístics s’han adreçat als comuns per conèixer les exigències que suposa canviar a hoteler l’ús d’aquests immobles. Això ha de permetre calcular el cost de les inversions a realitzar i valorar si aposten per dur a terme aquest canvi o mantenir l’ús residencial actual (tot i que, en el cas d’aquesta segona opció, no es podrà destinar més del 75% de l’edifici a apartaments turístics). 

“Volem saber els costos que això suposarà”, diu Alex Ruiz, director d’una empresa explotadora i membre de l’Associació d’Empreses d’Allotjament Turístic (AEAT). Per això, ja s’han reunit amb les corporacions de Canillo i Encamp perquè se’ls informi dels requisits que hauran de complir. Ruiz estima que la inversió més important, en el cas que s’opti per fer el canvi a ús turístic, serà l’obligatorietat d’una escala d’emergència i una recepció per edifici. Al mateix temps, posa en relleu que, segons quines siguin les exigències del Comú, hi haurà apartaments que no podran complir-les, principalment els que es troben ubicats en edificis antics. Així, per exemple, va indicar que si es demana un ascensor de vuit places i no hi ha espai per encabir-lo no serà possible donar resposta a totes les condicions. Ruiz va exposar que valorar si es vol fer el canvi d’ús (i poder mantenir així edificis sencers destinats a apartaments) serà el principal gran repte que haurà d’afrontar el sector durant aquest primer any. 

Això serà després que ja s’hagi exhaurit el termini que tenien les empreses explotadores per inscriure’s al registre d’Empreses de gestió d’habitatges d’ús turístic (Eghut). Aquest període finalitzava el 3 d’agost i han sol·licitat el canvi d’Empresa d’explotació d’apartaments moblats per a vacances (EEAM) a Eghut un total de 69 de les 77 empreses que estaven operant. En total, doncs, s’han donat d’alta al registre un 89,61% de les empreses del sector. Les que han dut a terme aquesta regularització dins el termini establert (tenien tres mesos) ho han fet gratuïtament. A partir d’aquesta data, i com marca el reglament regulador, les empreses que es vulguin inscriure al registre d’Eghut hauran de satisfer 644,23 euros. Aquest tràmit permet l’obtenció de la placa oficial acreditadora. Per tant, les empreses que no s’hagin regularitzat no podran dur a terme l’activitat fins que no es donin d’alta al registre d’Eghut encara que segueixin inscrites al registre de comerç. Des del sector es va remarcar que aquestes vuit empreses que no han regularitzat la situació es poden haver associat amb alguna altra o potser en aquest moment estan de vacances.
Les empreses explotadores d’apartaments turístics van tornar a criticar la nova legislació. Ruiz va destacar l’enuig pel fet que la llei sigui retroactiva, quan només hauria d’afectar els habitatges d’ús turístic de nova creació. Es va mostrar molt crític amb els coeficients que s’han establert als edificis que acullen apartaments. “El Govern està molt content amb la llei però només ell l’entén”, va apuntar.

Per la seva banda, el president del Col·legi de Gestors i Agents Immobiliaris (AGIA), Jordi Galobardas, va assegurar desconèixer l’impacte que tindrà la nova legislació en el mercat immobiliari. En tot cas,  va recordar que durant l’època de crisi la sortida per a molts pisos va ser destinar-los a allotjaments turístics i, per tant, va ser “bo durant molt temps” per a aquestes construccions. Per això, considera que és important que “no es tanqui aquesta opció”, ja que, contràriament al que s’ha dit, els apartaments no suposen una competència per a l’hoteleria, va remarcar.

turisme apartaments hotel inversions
Número de vots: 30
Comentaris: 1

Comentaris

que bueno que al menos el 25 % de los edificios se podra destinar a alquiler de temporada .. porque los empleados tienen que vivir en algun lado no?

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic