Diari digital d'Andorra Bondia
Un establiment hoteler del Principat.
Un establiment hoteler del Principat.

Formar recepcionistes i els idiomes, les principals necessitats dels hotels


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Les principals necessitats de formació que tenen els hotels afecten el lloc de treball de recepcionista i els idiomes. Així es desprèn del document enviat per la Unió Hotelera d’Andorra (UHA) al Govern i que ha de servir d’orientació a l’hora d’impulsar cursos específics adreçats a aquest sector. En concret, de les dades recollides per l’entitat entre els associats es constata que el cent per cent dels establiments requereix formar els recepcionistes, mentre que el 88% també exposa que cal incidir en els idiomes. 

Per darrere, el 69% dels hotels necessita formar els cambrers de sala i bar, el 56%, els cuiners, i el 50%, les governantes (la persona que coordina les cambreres de pisos o la neteja, entre d’altres tasques) i les cambreres de pisos. La directora de la UHA, Sarah Jane Giménez, va remarcar que encara que on hi ha més problemes és amb els idiomes i els recepcionistes, els hotels requereixen formació en tots els àmbits. Al mateix temps va observar que si bé la principal mancança és amb el personal que treballa a la recepció això significa una xifra reduïda sobre el total de la plantilla de l’empresa. Així, per exemple, un establiment pot tenir dos o tres recepcionistes mentre que els cambrers són molts més, un fet que suposarà un major esforç en aquest àmbit.
A partir d’aquest recull de les mancances elaborat per la patronal hotelera, ara el Govern dissenyarà l’oferta formativa. Es tractarà de formacions ocupacionals adreçades a persones que estan treballant i que necessiten adquirir nous coneixements o a empleats que passen a desenvolupar noves tasques dins de l’hotel. La intenció és que tinguin una durada de 30 hores i que puguin acollir un màxim de 20 persones per curs. En relació als continguts, Giménez es va mostrar prudent però va avançar que per als recepcionistes caldrà fer incidència en l’atenció al client, i en el cas dels idiomes la voluntat és que es puguin fer cursos específics destinats al lloc concret de treball. Aquests han de permetre adquirir unes nocions bàsiques per atendre clients que parlen altres llengües. Altres continguts poden fer referència a cursos de cuina (recorda que la formació per cuinar a la planxa organitzada fa un temps va tenir una bona acollida) o de programes informàtics, per exemple. 
Tot sembla indicar que aquestes formacions impartides pel Govern no seran gratuïtes i es desconeix qui les hauria d’assumir, encara que des de la patronal s’apunta que podrien anar a càrrec de l’empresari. La UHA tampoc va poder assenyalar quin serà el volum total de persones que estimen que es podrà beneficiar dels cursos. La directora de la Unió Hotelera va destacar l’interès que hi ha per part dels empresaris del sector de tenir una plantilla formada. Va exposar que és una “mancança global”. A més, va afegir que l’entrada en vigor del nou reglament –que recull que es puntuarà el servei dels establiments– i l’impacte de les plataformes de reserves –gràcies a les quals els clients tenen molt en compte la puntuació dels altres usuaris a l’hora de triar un hotel on pernoctar– ha fet que els hotelers siguin més conscients de la necessitat de millorar l’atenció al client.
Cal recordar que a banda d’aquests cursos, la Unió Hotelera ha dissenyat un projecte per afavorir la transmissió de coneixements entre els socis de l’entitat. Es preveu que la posada en marxa d’aquesta iniciativa es pugui produir a principis de l’any que ve, tal i com va destacar la directora de la patronal. 

 

Els hotels funcionen amb el 75% de la plantilla que necessiten per les dificultats per trobar personal

Els hotels, en general, funcionen amb el 75% de la plantilla que necessiten arran dels problemes per trobar personal. Així, segons explica la directora de la Unió Hotelera d’Andorra, Sarah Jane Giménez, si un establiment requereix, per exemple, deu treballadors, només en té vuit. Aquesta situació, remarca, es dóna principalment durant la temporada d’estiu. 
En aquest sentit, Giménez assenyala que les dificultats per trobar assalariats existeixen al llarg de tot l’any. Amb tot, a l’estiu és encara més difícil. Exposa que no es tracta d’un problema administratiu ni de quotes d’immigració, sinó de les característiques del sector al Principat. “Qui vindrà de fora a treballar a Andorra per tres o quatre mesos?”, destaca al mateix temps que indica que la gent potser prefereix treballar a la costa o en d’altres destinacions en què poden tenir una feina més estable al llarg de l’any. 

 

 

 

 

 

hotel
formacio
recepcionistes
idiomes
Número de vots: 136
Comentaris: 1

Comentaris

Està molt be que es facin cursos i cursets, però és increible que un país que viu del turisme, dels hotels i del comerç, no imparteixi en la seva universitat cap formació universitària de turisme, d'hoteleria, de relacions públiques, etc., que aportaria al país un servei amb més qualitat. I de la única universitat (privada) que hi ha a Abdorra en hoteleria i turisme, no homologuen els estudis, tot i que no estan a la pública...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic