Diari digital d'Andorra Bondia
Xabier Ajona.
Xabier Ajona.

Xabier Ajona: “Arcalís se situarà a la franja superior de les estacions de la seva dimensió”


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas

El director d’Ordino-Arcalís, Xabier Ajona, parla de la instal·lació del nou telecabina Tristaina, que permetrà assegurar el servei i esdevenir una alternativa més atractiva per als debutants. Anuncia que aquest hivern es preveu un 12% més de clients i que s’oferirà la possibilitat d’esquiar al camp de neu amb el pagament d’un suplement per als esquiadors que tinguin el forfet de temporada de Grandvalira.

Aquest hivern, Arcalís farà un salt endavant amb novetats importants en les instal·lacions.

Hi ha dues grans novetats tècniques. La principal serà el telecabina, que és la pedra angular del pla director. La instal·lació del telecabina va amb el calendari previst. La data prevista d’obertura del telecabina és el 20 de desembre, és a dir que no estarà en marxa des del primer dia de la temporada com és habitual en aquests ginys grans perquè comporten molta feina a l’estiu, però l’estiu és reduït. A més, ens hem d’adaptar a exigències mediambientals que impedeixen entrar en algunes zones segons les dates, entre d’altres aspectes. Tot això acaba fent que el període de construcció es vagi allargant. 

Què suposarà aquest telecabina?
El telecabina suposarà per Arcalís un pas endavant molt important en diferents aspectes. A principis i finals de temporada ens assegurarà l’arribada a una cota superior, amb neu garantida i de millor qualitat. Porta a un espai més obert que la base, més assolellat i menys intimidatori per a algú que no ha estat mai a la muntanya. A més, ens permet la generació d’un nou sector de principiants, l’accés a la cota alta de les Portelles d’Arcalís a través del telecadira de la Coma però sense dependre del telecadira de la Basera, que era un dels punts febles que teníem fins ara. 
A banda, ens suposa millorar en l’aprenentatge de l’esquí perquè la progressió de pistes que hi ha a la Coma és més fàcil que al sector de l’Abarsetar, on passar de la verda a la blava és més forçat que al sector de la Coma on les pistes blaves són més assequibles. I després, el fet de tenir dos espais ens permet separar les tipologies de clients perquè tothom se senti més còmode. Això ens permet guanyar en seguretat i també en satisfacció del client. Ara podrem destinar les famílies i el client particular cap al telecabina mentre que els grups i l’esquí escolar els podem ubicar a Planells, per evitar moure tanta gent de cop i generar embussos. 

Les millores també permetran guanyar esquiadors.
Sí. Fins ara, un dissabte de març podíem tenir 3.000 persones. Si aquell dia, però, ens vèiem obligats a tancar el telecadira de la Basera pel vent –un fet que no permet accedir ni a les Portelles, ni a la Coma ni a Creussans– automàticament podíem perdre el 80% dels clients. Dels 3.000 ens quedàvem amb 600. A partir d’ara, molts dels dies que la Basera es veurà obligada a tancar, amb aquest nou giny i el telecadira de la Coma es podrà seguir accedint al 100% del domini. L’afectació sobre aquests 3.000 clients es pot reduir a un 20%. Això significa més esquiadors al final de la temporada però també significa fidelitzar el client perquè li garantim més el servei.

També obre la porta als debutants.
Arcalís té l’aura d’estació només per a experts. Tenim, però, un sector de debuntants que és molt bo, un jardí de neu que és molt bo, amb un tapís amb túnel que va ser el primer del país. Ara generem un segon sector de debutants més assolellat. A més, amb els treballs previstos per l’any que ve a l’edifici de la Coma el faran més agradable i milloraran el servei. Això ens ajudarà a ser una alternativa més atractiva a aquella tipologia de client. Per tant, pel client que ja ve a Arcalís i que potser és el més escèptic amb el nou giny ja que creu que no li afegirà noves pistes, he de dir que és veritat però també he de recordar que el giny li dóna garantia de servei. I de cara als nous clients, ens convertim en una alternativa més atractiva.

Quant preveuen que creixerà el nombre de clients aquest hivern?
Preveiem superar els 200.000 esquiadors al final de la temporada. Això suposa un 12% d’esquiadors més que l’any passat. El pla director, però, en cap moment preveu la massificació de l’estació. Els números màxims amb què ens movem en ocupació diària no pugen tant. Del que es tracta és de garantir el servei, tenir més dies de temporada i aconseguir que no hi hagi tanta diferència en l’ocupació entre el cap de setmana i la setmana. 

Com se situarà Arcalís respecte de la seva competència?
Si seguim lluitant per millorar el servei, cada cop serem una alternativa més atractiva, amb més garantia de servei i més a tenir en compte pel mercat. Amb la instal·lació del telecabina i les obres farem que Arcalís se situï a la franja superior en instal·lacions i servei respecte de les estacions de l’entorn i de la seva dimensió. La nostra competència no és Grandvalira ni Formigal, ni Alp 2.500. Arcalís és una estació d’esquí amb un domini de 470 hectàrees i prop de 30 quilòmetres de pistes i això ens situa en una franja d’estacions. Hem de lluitar per ser la millor d’aquestes i que gent que no es plantejaria venir a una estació de la nostra dimensió acabi venint. 

Quins canvis hi haurà en la política de forfets aquesta temporada?
Aquest any, com ja vam fer, hi haurà la possibilitat d’esquiar a Arcalís amb el pagament d’un suplement en el forfet de temporada de Grandvalira. 

I en el futur, es preveuen altres tipus de forfets?
Ara mateix hi ha massa variables que estan en l’aire per poder dir com serà el futur. Avui, el sector de l’esquí al país està amb un Grandvalira en procés de dissolució, un Vallnord que s’ha anat adaptant a les necessitats de les seves societats en els darrers anys i que segueixen el seu procés, i amb Saetde fent un moviment estratègic molt important entrant a la majoria accionarial de Secnoa. A partir d’aquí tot és incert. Les alternatives són multiples però és molt aventurat dir què acabarà passant. Per exemple, a Vallnord, fins fa quatre anys semblava que res era qüestionable i ho hem tocat pràcticament tot. Hem estat qüestionats, criticats, posats en dubte però la realitat és que els números de les dues societats són millors que fa quatre anys i la suma de treballadors que generen les tres societats (incloent-hi Vallnord) ha pujat. A nivell de polítiques de forfets i polítiques de marques, des de Vallnord i les dues societats hem pres decisions que podrien no semblar evidents però la realitat ens dóna la raó.

Tant Arcalís com Pal-Arinsal neguen que hi hagi un allunyament però des de fora la sensació és aquesta.
No ho mesuro en termes d’allunyament de les societats. El que valoro és que les relacions entre les societats, tot i les tensions que hi pugui haver en moments determinats, són més confortables per a totes dues que fa quatre anys i això ajuda a que les estacions tinguem millors resultats. Per què ens hem d’obligar a compromisos que acabin suposant una limitació al desenvolupament comercial de les societats? És més important que una marca tingui molt valor o que les dues empreses que sostenen aquesta marca siguin més fortes? Al final, la marca depèn del fet que aquestes dues estacions segueixin existint. Per què ha de ser dolent tenir dues centrals de reserves? No és bo que el producte Vallnord arribi al mercat a través de dos que poden fer propostes diferents? El client tindrà més on triar. Hem establert unes regles d’ús del producte conjunt però cada societat podrà fer els paquets que decideixi.

Hi ha altres departaments de Vallnord que acabaran traslladant-se a Arcalís i EMAP?

Els departaments de màrqueting, finances, de recursos humans... La major part ja està separada. Seguirà havent-hi uns despatxos i uns serveis conjunts. És cert que la unió fa la força però quan parlem d’unió no és el mateix anar junts que anar barrejats. Anar junts vol dir coordinar els moviments i tenir en compte que hi ha coses en què ens interessa presentar-nos com dues coses diferents i d’altres de forma unificada. 

Hi haurà la creació de nous llocs de treball a Arcalís durant aquesta temporada?
Un nou telecabina suposa quatre persones més a la plantilla. A banda, hi ha tasques al grup que es reparteixen. Per tant, de cara a aquesta temporada, i a banda de la central de reserves, si ens centrem en la part muntanya que és on estan més dirigides les inversions, estem parlant ja de quatre persones més aquest any. De cara al futur tot dependrà de l’estructura de remuntadors. La intenció és tenir més ginys que avui, per tant, això requerirà més operadors.

L’entrada de Saetde a Arcalís suposarà alguns canvis en l’estratègia?
Qualsevol moviment que Saetde vulgui dur a terme estarà condicionat per la definició que hi acabi havent de l’afer Grandvalira. Si Grandvalira desapareix, Saetde tindrà una llibertat d’acció en coses que ara està limitada i de sinergies que es poden generar amb Secnoa, però això no sabem si serà així. Ara, per exemple, la generació de segons quin tipus de forfet pot estar limitada pels acords interns de Nevasa. Hi ha algunes coses que podem fer de forma unilateral, però, com el forfet de temporada. El suplement pel forfet de temporada de Grandvalira és una acció que podem fer i que ens acaba beneficiant d’una forma més limitada però segueix sent interessant pel client. Creiem que pot ser un producte que tingui èxit i el posem a sobre de la taula.

 

“L’any que ve es poden generar desconfiances però també s’obriran nous panorames”

 

Vivim un moment de canvis al sector de l’esquí a Andorra. Pot afectar negativament l’atractiu del país de cara a aquesta temporada?

Parlant específicament de cara a aquesta temporada jo crec que no. Perquè, al final, el client el que mira és el que se li està oferint avui. I el que se li està oferint avui és millor que el que se li va oferir l’any passat perquè les estacions no deixen de seguir invertint, de seguir millorant el seu producte, i l’oferta no és menor sinó superior. Si mirem Vallnord, Pal-Arinsal fa un nou forfet de temporada i a Ordino-Arcalís hi ha l’opció d’un suplement per a la gent que tingui un forfet de temporada de Grandvalira. De moment, això ja està confirmat. Per tant, el client no disposa de menys alternatives, sinó de més. I en relació al producte, a Arinsal s’estan fent inversions per garantir més neu de canó per fer front a la limitació d’aigua que hi havia fins ara, a Arcalís estem invertint en canons i en un nou telecabina, Grandvalira també segueix invertint i aquest any hi haurà les finals de la Copa del Món FIS... El client d’aquest any no ha de dubtar si venir o no perquè l’oferta és més i millor.

I de cara a la temporada que ve?
És evident que es poden generar una sèrie de desconfiances. Però, per una altra banda, també s’obriran nous panorames o la possibilitat de generar nous productes, que no dic que puguin ser un bon substitut del producte Grandvalira en el cas que aquest acabi desapareixent, sinó que generaran nous interessos. A partir d’aquí haurem de veure com ho treballem les estacions perquè ningú vol perdre diners i tots aspirem a seguir millorant.

 

 

arcalís
Xabier Ajona
Vallnord
Número de vots: 35
Comentaris: 1

Comentaris

I pagant un suplement els que tindrem forfet VallNord també podrem anar a Pas de la Casa-GrauRoig?

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic