Diari digital d'Andorra Bondia
Saboya va presentar els detalls del concurs per a la concessió de les línies de transport públic, ahir.
Saboya va presentar els detalls del concurs per a la concessió de les línies de transport públic, ahir.

Els abonaments es rebaixaran un 10% amb les noves línies d’autobús


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

El concurs per a la concessió de les línies nacionals de transport públic preveu una rebaixa d’entre un 8 i un 10% del preu dels abonaments. Així, una T-10 d’una zona passarà de valdre 13,75 euros a 12,40. Aquestes tarifes, que seran d’aplicació un cop es posi en marxa el nou servei l’1 de setembre del 2019, també fixen un encariment en funció de l’IPC del bitllet senzill, que creixerà entre un 2,5% i un 3%. Un altre canvi destacat serà el funcionament dels contractes amb les companyies de transport per la Tarja Magna, la Tarja Blava i el Bus lliure. En aquest sentit, fins ara les empreses cobraven un import fix independentment dels viatges realitzats amb aquests títols mentre que amb el nou concurs es remuneraran a 1,31 euros per viatge.

Quant a la revisió de les tarifes, serà el Govern qui les fixarà tot i que aquesta qüestió es tractarà a la comissió de seguiment que es crearà i que estarà formada per l’executiu, l’empresa adjudicatària, la Taula de mobilitat, els comuns i la plataforma de gestió de mobilitat integral. Aquest ens farà un informe però no serà d’obligat compliment. Així mateix, serà possible circular entre diferents zones amb el preu d’un viatge.
El concurs, a més, preveu un redisseny dels itineraris. Els principals canvis tindran lloc a Escaldes-Engordany per als autobusos provinents de la vall d’Orient ja que la línia que ve d’Encamp mantindrà el recorregut actual però la de Soldeu passarà fins al pont dels Escalls i l’hospital, i la del Pas de la Casa donarà servei al coll de Caldes (la rotonda d’Engolasters) i la carretera de l’Obac fins a l’Estació Nacional. A Andorra la Vella, es proposa deixar de passar definitivament per l’avinguda Meritxell per circular des de Santa Coloma cap a la Baixada del Molí i Prat de la Creu. El ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, va destacar que s’han fixat les parades a un màxim de 10 minuts a peu dels punts més freqüentats al mateix temps que es dóna servei a zones que han registrat un creixement, com la carretera d’Engolasters. També es planteja que totes les rutes passin per l’Estació Nacional d’Autobusos. És per això que a la voravia de l’avinguda Tarragona en sentit baixada s’habilitaran les parades. Saboya va afegir que al plec s’hi recullen unes freqüències de pas base, algunes de les quals són les mateixes que avui.
El concurs, al qual només s’hi podran presentar empreses andorranes, és per 15 anys renovables per dos períodes de cinc anys més. Les companyies es poden presentar en UTE i ofertar pels tres lots previstos al plec o per la totalitat d’aquests. Per seleccionar les concessionàries, un dels aspectes que es tindrà en compte és l’aportació econòmica anual a favor o a compte del Govern. També s’ha reforçat el pla de qualitat, que preveu inspeccions i un regim sancionador d’entre 600 i 12.000 euros o fins i tot la resolució de la concessió. Així mateix, el concurs permet al licitant proposar millores (en aspectes com la cobertura del bus nocturn; l’allargament de la ruta fins el Punt de Trobada, la Cortinada o a les pistes d’esquí; l’ampliació d’horaris; el reforç del Bus lliure; i la millora de les freqüències de pas). A banda, la concessionària estarà obligada a pagar els 9.000 euros per autobús de l’equipament  necessari per la plataforma intermodal i es destinaran 7 cèntims per viatge a aquest ens.
Saboya va afirmar que fins al març del 2020 s’oferirà una fase d’adaptació perquè les concessionàries tinguin tots els vehicles, tot i que ja hauran de comptar amb el 50% de la flota. Al final d’aquesta fase, els autobusos hauran de tenir un màxim de 10 anys i caldrà reposar-los als 15 anys de la seva fabricació. També es recull que, en el cas que necessitin contractar personal, tindran prioritat els treballadors de les empreses actuals durant un any tot i que no caldrà mantenir les condicions que tenen avui. 
El ministre va recordar que avui es destinen 3,7 milions d’euros a l’any en transport públic i que el concurs ha de permetre millorar el servei. També va apuntar que amb la informació que es reculli en els propers anys es podrà adaptar a les necessitats de l’usuari amb més precisió. Les empreses tenen fins al 21 de gener per presentar les ofertes. 

 

 

 

línes
transport públic
autobús

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

1.- Un 10% de reducció amb els abonaments, sincerament, em sembla una pressa de pel. No crec que amb això s’incentivi el transport públic. 2.- Qui utilitzi la línia Canillo, Pas de la Casa, continuaran avén-hi dues companyies d’autobusos, que entre una i l’altra es treuen el mort de sobre i deixen un servei nefast?. 3.- Per anar de Canillo a plaça Santa Anna, d’Escaldes, Quina proposta hi ha? (No he entès massa be l’explicació del diari. 4.- Quin import tindrà el trajecte Sant Julià – Pas de la Casa?

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte