Fan de Disney
Ho reconec sense cap complex! Sóc fan de Disney. Em fa molta gràcia Pluto, em fa una miqueta de llàstima en Goofy però el trobo molt tendre. Mickey em cau simpàtic i Donald té molta conya. Són personatges que tothom coneix i que han fet somniar un parell de generacions. Tot un èxit de les indústries del cinema, de l’animació, del màrqueting i de la publicitat.
Aquestes darreres setmanes estem d’enhorabona! Hem tingut l’honor i el plaer de comptar amb aquests il·lustres personatges, degudament engalanats amb llums nadalenques ací i allà per l’avinguda Carlemany (Vivand per als mil·lennials). Molts nens s’han apropat als ninots gegants per fer-se la deguda fotografia i més d’un adolescent o adult ha aprofitat per fer-se selfies que ràpidament han marxat cap a Instagram.
Si fem una recerca a Instagram de l’ús de #andorra en relació a Vivand i aquests darrers dies, resulta que únicament un visitant ha utilitzat aquest hashtag en una foto (amb el ninot de neu de Frozen). Si busquem #vivand, trobem una vintena d’imatges amb els diferents personatges (excloent les imatges de la premsa andorrana). A primera vista, semblaria que la presència a Vivand de les figures de Disney no ha estat la motivació dels nostres visitants a l’hora de venir a Andorra. És bonic, fa Nadal, agrada als més petits i no gaire cosa més... Ah sí! Fa guanyar diners a l’empresa que els lloga.
Arribats a aquest punt, i sabent que la sensació compartida és que feia temps que no hi havia tanta gent deambulant per casa nostra en aquestes dates, la reflexió seria la següent: Quina diferència, a nivell d’afluència de visitants, hauria suposat no posar-hi aquestes figures? Cap ni una! Pregunta següent: vist que amb Disney o sense els carrers eren plens de gent, no hauria estat interessant posar-hi figures d’animalons de casa nostra? Isards, un os, un trencalòs, unes marmotes? I mira, ja que hi som, una petita explicació per als nens d’on viuen i quants en tenim a Andorra. I un recordatori dels hashtags que podrien acompanyar les fotos a les xarxes: #vivand, #nadalandorra, etc.
Una oportunitat més sense presentar Andorra en la seva essència, utilitzant el que ens defineix i ens fa ser un territori singular. No diria res si l’afluència de gent depengués de la presència de Disney. Però no és el cas. Si ho fem és perquè ens és igual transformar-nos en una mena de parc temàtic de llums i colors. Sense identitat. Sense missatge. Sense propostes que vinculin l’Andorra que representa Vivand i l’Andorra que apareix quan alcem la vista cap als cims. Un cop més, una llàstima...