Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Miquel Huguet

Miquel Huguet

President de Cryto Innova i professor del màster de psicocreativitat a la UAB

 

 

Anàlisi de la innovació d’un projecte emprenedor (II)




Continuem amb la sèrie que vam encetar tres setmanes enrere i parlarem avui de la segona fase de l’anàlisi de la innovació o de la tecnologia, que consisteix en la recollida i l’avaluació de dades. En aquest moment del projecte hem de demostrar el coneixement real que té l’equip del sector, que disposa de tota la informació, que la domina i que s’ha estudiat i avaluat.
Estat de l’art:
–Ha de contenir tots els desenvolupaments que s’han realitzat de l’última tecnologia, que han estat provats a la indústria i que han sigut acollits i acceptats per fabricants del mateix segment de treball que el projecte en qüestió, i atenció, també els desenvolupaments que van ser finalment rebutjats, i el motiu que fossin descartats.
–Ha de contenir també com més bibliografia millor. La bibliografia serveix per documentar la informació que s’adjunta.
Descripció de la innovació:
–Descripció completa de la novetat que ofereix l’empresa.
–Limitacions en l’accés a la novetat per part de tercers. És a dir, com protegeix l’empresa el seu coneixement.
–Descripció del coneixement que es tingui d’altres innovacions similars.
Quina necessitat resol la innovació:
–Descripció de les necessitats no satisfetes o de noves necessitats generades pel producte desenvolupat.
Convé dir en aquest punt que un producte o servei innovador per excel·lència és el que genera valor afegit al producte, procés o servei sense que calgui un desenvolupament tecnològic. Podem posar l’exemple del pal de fregar, que va ser una de les grans innovacions del segle passat en l’àmbit del treball domèstic: va satisfer una necessitat que va aportar comoditat i eficiència a la feina concreta de fregar els terres.
Quines altres solucions s’han provat prèviament i quins n’han sigut els resultats:
–Anàlisi comparativa d’altres productes, procediments o sistema que hagin pogut existir en el passat, desenvolupats per tercers o per la mateixa empresa que genera la innovació que s’està estudiant.
Quines limitacions té la innovació:
–Anàlisi objectiva dels contres que pugui tenir la innovació. Cal destacar que un procés de due diligence ha de ser objectiu. Per això és necessari buscar  i expressar les debilitats de la innovació. Només una avaluació objectiva pot trobar la necessitat real de finançament per materialitzar el projecte.
És molt important ser objectiu i ser també realista. Els emprenedors tenim tendència a ser excessivament optimistes. Això és perjudicial. Advertim en aquest punt que les desviacions pressupostàries no acostumen a ser ben vistes pels inversors, perquè incrementen la incertesa del projecte i l’objectiu de la due diligence és precisament reduir la incertesa.
Afectació de la innovació des del punt de vista de la gestió (mercat, legalitat...):
–Descripció de com afecta la gestió de l’empresa les diferents variables de mercat i de legalitat de la innovació. Cal tenir en compte que hi ha innovacions que poden no estar regulades, i que estar fora de la legalitat no implica ser il·legals, sinó que encara no s’ha legislat sobre la matèria. Habitualment es legisla després, no abans que una innovació ho faci necessari.
Identificació dels punts clau de la innovació:
-Descripció dels elements diferenciadors de la resta de productes o serveis similars o competidors que hi pugui haver al mercat.
–És decisiu ser gràfic i expressiu en aquest punt, distingir clarament en què consisteix la nostra innovació, i quina necessitat resol.

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

Moltes gràcies Miquel per compartir aquestes valuoses indicacions, sobretot en l'error habitual associat amb l'excès d'optimisme.

Molt clar. molt ben explicat. Gràcies. :)

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte