Diari digital d'Andorra Bondia
La zona afectada per l’esllavissada a l’RN-22, a l’altura del pont de la Mina.
La zona afectada per l’esllavissada a l’RN-22, a l’altura del pont de la Mina.
Els representants dels diferents sectors de la CEA en la roda de premsa d’ahir.
Els representants dels diferents sectors de la CEA en la roda de premsa d’ahir.

França no és capaç de dir quan podrà restablir el pas per l’RN-22


Escrit per: 
M.S.C. / Fotos: Govern d'Andorra i Jonathan Gil

França no és capaç de dir quan es podrà restablir la circulació a l’RN-22. Segons va explicar el ministre portaveu en funcions, Jordi Cinca, després de la reunió entre tècnics de Protecció Civil i Ordenament Territorial amb la direcció interdepartamental francesa de carreteres del sud-oest (Dirso) celebrada ahir, el risc de col·lapse de la zona on es va produir l’esllavissada és molt elevat i l’Estat veí vol tenir una anàlisi fiable abans de determinar qualsevol calendari. 
El tram afectat és d’uns 100 metres longitudinals al llarg de la carretera, té 30 metres d’alçada i entre 15 i 20 de profunditat. A més, els moviments de terra continuen actius i són d’uns 15 centímetres cada dia. Cinca, que va qualificar la situació de “complexa”, va advertir que per estabilitzar el terreny caldrà una màquina especialitzada que s’haurà d’ancorar i que ahir ja s’estava desplaçant a la zona. A més va dir que la verticalitat del talús impedeix que hi pugui treballar més d’un giny al mateix temps. Des del Govern es va indicar que les primeres intervencions requereixen tenir la carretera tallada. Així doncs, serà quan comenci l’estabilització del terreny que s’avaluarà la possibilitat de donar pas alternatiu. Cinca va explicar que el Govern ha expressat a les autoritats franceses la necessitat que es permeti la circulació al més aviat possible. 
El tall de l’RN-22 va centrar la reunió de comiat del cap de Govern en funcions, Antoni Martí, i el síndic general, Vicenç Mateu, amb el representant del copríncep francès, Patrick Strozda. Aquest darrer es va comprometre a fer el possible, tant des dels ministeris competents com des de les institucions regionals, per poder accelerar el ritme de les intervencions. També avui, una delegació encapçalada per Martí es reunirà amb el prefecte de la Regió Occitània i a la tarda es trobarà amb els caps de llista de totes les formacions amb representació al Consell General per informar de la situació. A l’últim, es reunirà amb els veïns i comerciants del Pas de la Casa entre avui i demà. L’executiu, a més, preveu donar “totes les facilitats” perquè el transport de mercaderies que hi ha amb França es pugui fer amb la situació més normal possible per la frontera hispanoandorrana. Al mateix temps va anunciar que agents de duana i de policia seran al punt fronterer de Porta per fer complir amb les restriccions aplicades. 
Cinca va acceptar que “cada dia que la carretera està tancada és un problema per al Pas de la Casa i per al país”, i va afegir que una de les prioritats de la pròxima legislatura ha de ser “continuar aprofundint” en la connexió amb el país veí del nord. “Això és una situació excepcional que posa en relleu la feblesa de la connexió viària amb França”, va dir.

Demanda de la CEA
La possibilitat que el tall de l’RN-22 es pugui allargar més de quinze dies ha posat en alerta els empresaris. Hi ha preocupació, sobretot al comerç del Pas de la Casa, on es viu un problema “molt important” que s’accentuarà cada dia que passa, va dir el president de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), Gerard Cadena. És per això que la patronal va reclamar ahir una solució immediata i provisional. “No es pot tenir la carretera tancada sine die”, va afirmar Cadena. Al mateix temps, la CEA remarca que caldria encetar una reflexió sobre la necessitat de tenir una via alternativa per accedir a França. Cadena va indicar que aquest ha de ser un objectiu “primordial” de la pròxima legislatura i considera que es podria tornar a posar sobre la taula el projecte plantejat fa uns 15 o 20 anys de construir una carretera per la solana d’Andorra que unís el Pas de la Casa amb l’Hospitalet-près-l’Andorre per territori nacional o apostar per la solució del túnel en què treballa la Cambra de Comerç.
El comerç és el més afectat pel tall, tot i que la CEA alerta que si la situació s’allarga altres sectors es poden veure perjudicats. Albert Sebí, representant dels comerciants de la patronal, explica que el cap de setmana al Pas de la Casa “es va perdre tot” i ahir, amb relació a l’any passat, només es van fer un 2% de les vendes. Tenint en compte que el maig és un mes amb diversos dies festius a França, l’impacte negatiu sobre el compte d’explotació dels negocis tindrà un abast important. Per tot plegat, l’empresariat creu que caldria analitzar una compensació econòmica del Govern (a través de mesures impositives o ajudes) al mateix temps que reclama més informació, ja que fins ahir a la tarda desconeixia quina era la situació i els passos que s’esperava  prendre.
Per la seva banda, el representant de l’Associació de Transport de Viatgers d’Andorra i conseller al Comú encampadà, Jordi Troguet, va recordar que el Pas de la Casa representa el 23% del PIB i va alertar de la fragilitat d’Andorra amb una sola entrada. “Si falla, Andorra estarà morta”, va sentenciar. Troguet va denunciar que l’RN-22 és una infraestructura pròpia dels anys 50 i que l’hivern passat va estar 28 dies tancada. Ara, amb el tall de la carretera s’ha suspès la línia regular que enllaça Andorra amb l’estació de tren de l’Hospitalet. Troguet va advertir que els ferrocarrils francesos estan analitzant eliminar aquesta parada. També Andbus oferirà a partir d’avui dues expedicions a Tolosa (amb sortida a les 5 hores i a les 13 hores des d’Andorra i a les 10.30 hores i a les 19.30 hores des de França). Dani Vinseiro, administrador de la companyia, va explicar que la ruta suposa un sobrecost del 50% i va afegir que si s’allarga el tall pot suposar un problema econòmic. Així mateix, Víctor Filloy, gerent de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants, va indicar que el pas per Espanya encareix el viatge i es va mostrar en espera que la situació es resolgui aviat. Tots ells van advocar per una solució a més llarg termini. I és que temen que es repeteixi el cas del talús de Luzenac, pel qual via va estar tres mesos afectada.
Després de la roda de premsa de la CEA, el Govern va convocar la patronal per posar-la al corrent de les darreres informacions.

frança
capaç
dir
restablir
Pas
l'RN-22
podrà
quan

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

Al pont de la mina s'hauria de fer un tunel.
Cal un tunel pel tren desde l'Ospitalet fins a Andorra la vella.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte