Diari digital d'Andorra Bondia
 El secretari tècnic de l’entitat, Joan Tomàs, i el president, Francesc Mora, en la presentació del 21è cicle de l’EFA.
El secretari tècnic de l’entitat, Joan Tomàs, i el president, Francesc Mora, en la presentació del 21è cicle de l’EFA.

L’EFA demana al nou Govern apostar “clarament” per un aeroport al país


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: M.F.

L’Empresa Familiar Andorrana (EFA) considera que Andorra, com a país, no pot estar en la situació d’incertesa en què es troba amb relació a l’aeroport de la Seu d’Urgell i pendent d’una agenda que no controla (valora molt negativament el retard en la posada en marxa del GPS). Per això defensa que una de les prioritats de l’executiu hauria de ser buscar una solució interna. “El nou Govern ha d’apostar clarament per l’aeroport dins d’Andorra”, va declarar el president de l’entitat, Francesc Mora, que va reiterar el suport als treballs impulsats per la Cambra de Comerç per poder disposar d’una instal·lació aeroportuària nacional. 
Però per l’EFA, l’esforç no només s’ha de fer en l’aeroport, sinó també en les carreteres, les infraestructures ferroviàries o l’heliport. Mora va indicar que la crisi del Pas de la Casa és un exemple d’aquesta necessitat per la problemàtica que ha generat el tall de l’RN-22. Davant d’això va lamentar que “Andorra no pot pretendre desenvolupar un model econòmic obert amb aquestes infraestructures”. Així, el president de l’EFA va  afirmar que “el problema principal del futur d’Andorra és el desenclavament del país”, i va reiterar que les infraestructures de comunicació física (l’aeroport, el tren, les carreteres, l’heliport) s’han de plantejar en el marc de les negociacions per l’acord d’associació amb la Unió Europea (UE). “Ha de ser una de les coses que l’Estat andorrà pugui posar sobre la taula”, va apuntar. Fins ara, el Govern sempre ha apostat per seguir invertint a l’aeroport de la Seu d’Urgell.
Per altra banda, el president de l’EFA va insistir que el teixit empresarial del país vol estar a les taules de negociació de l’acord d’associació amb la UE. En aquest sentit va declarar que “és impensable que un país avanci en un procés d’un acord d’associació excloent els empresaris” i va afegir que “en cap país del món s’ha produït això” ja que el que s’està negociant té un gran impacte en l’economia del Principat. Per tant va reclamar estar “dins” de les converses i “acompanyar” l’equip negociador per formular un criteri conjunt. “Ha de ser una cosa que fem entre tots”, va dir. 
Mora va recordar que durant l’anterior legislatura van estar “apartats” de tot el procés negociador i que l’executiu tan sols es va limitar a mostrar-los el contingut d’algun document. És per això que durant la campanya electoral totes les associacions empresarials van trametre als candidats la demanda de poder-hi participar. Ara per ara, el nou Govern no ha contactat l’EFA per tractar sobre la UE i, tot i que l’entitat entén que l’executiu encara es troba dins del període inicial de formació, ja ha demanat cita per reunir-se amb el cap de Govern, Xavier Espot, per reprendre aquesta qüestió. Mora va recordar que el posicionament dels empresaris sobre l’acord d’associació amb la Unió Europea és conegut tant pel mateix cap de Govern com pel líder de Liberals d’Andorra (L’A) i actual ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo.

L’entitat reflexionarà sobre els punts positius i negatius d’una possible desaparició de la duana 

Tot i que les informacions que han transcendit sobre l’acord d’associació amb la UE no han fet mai referència a una supressió de la duana, aquesta possibilitat podria passar. És per això que en el marc del 21è cicle de l’EFA una de les qüestions sobre les quals es preveu reflexionar serà la desaparició de les franquícies i els punts positius i negatius que això tindria. Mora va indicar que aquest nou model permetria generar “molt més comerç”, però en contrapartida tindria impactes fiscals. Així mateix va remarcar que és una qüestió que segurament que s’ha analitzat en el passat però que la situació actual fa que sigui necessari tornar-ho a plantejar. El president de l’EFA va indicar que es tracta d’una reflexió teòrica i que per ara l’entitat no té cap posicionament al respecte.
El 21è cicle de l’EFA, que se celebrarà divendres a AnyósPark, girarà entorn del sector comercial, la situació actual i quines accions es poden emprendre per revitalitzar-lo, tenint en compte que viu “un moment difícil”. Mora va remarcar que el comerç és un dels pilars de l’economia andorrana juntament a la neu, els serveis financers i el sector immobiliari, i va recordar que gran part del desenvolupament econòmic va lligat a aquest sector. A més va defensar que l’EFA vol que el comerç continuï sent un dels pilars, i d’aquí l’organització d’aquesta jornada.
El programa començarà amb una exposició acadèmica del món del retail, a càrrec de José Luís Nueno, professor d’IESE i investigador sobre l’evolució del sector. La ponència donarà pistes per reinventar el comerç perquè l’activitat creixi. Tot seguit hi haurà una taula rodona amb la participació de quatre representants d’empreses familiars, Imma Riber (Roca i Ribes), Rosa Pons (The Embassy), Jaume Serra (Grup Quars), i Francesc Pallàs (Viladomat Esports). La jornada finalitzarà amb una conferència de Xavier Fernàndez Pons, professor de dret internacional públic a la Universitat de Barcelona, que parlarà de l’impacte que pot tenir l’acord d’associació en el comerç i els avantatges i inconvenients d’una eventual supressió de la duana. Des de l’EFA es considera que el debat sobre el futur del comerç hauria de ser el “centre d’interès de les administracions” i els privats.   

l'EFA
demana
nou
Govern
apostar
clarament
aeroport
país
Número de vots: 270
Comentaris: 8

Comentaris

ja estan els palmeros de Govern dient que el que necessitem es EXACTE, els que ells ens proposen. A Andorra no hi cal cap aeroport, els 4 ricachons com els de EFA que s'espabilint i els nostres clients i visitants son d'autobus . Els aeroports inutils son i seran fonts de corrupció. i el nostre es totalment inutil, no tenim ni la nota mitja en consum per visitant. ES A DIR EL TURISME QUE TENIM ES DE GAMA BAIXA.
Potser benvolguda Catalina si construissim aqui un aeroport el turisme de clase mitja - alta s'incrementès ja que sería mes fàcil que la gent dels paisos nordics accedis a les nostres fronteres. D'altra banda construir un aeroport, menos el de castellon, ese no cuenta, suposa donar una feina fixa a més o menys uns 400 treballadors, mínim, no soc expert, pero es molta gent aixó. es a dir que creariem llocs de treball. D'altra banda el Pere Augé, que no estic molt d'acord tampo amb la seva idea de publicitar andorra, va comentar quelcom un dia de MARCA ANDORRA, potser si tenim un aeroport, i dic nose, potser... vindria mes gent de, apart de europa, dealtres continents com americans. aquell mercat pot ser un puntazo explotarlo. Una altra cosa es que ens xorissin ses calers i s'ho montin entre les 4 .... però seria la primera vegada? jo tampoc estic d'acord pero tots sabem com funciona. Resumint aixi en 5 cèntims, creariem llocs de treball obririem fronteres tant a nivell turistes com en mercaderies.. no? no se es darle al coco.
justament amic J.paul, treballar i invertir 300 mil.lions d'euros en un ''potser'' es molt temerari. Un aeroport per avionetes, florentino i 4 rics andorrans ja en tenen prou. el soroll, l'impacte, la destrossa i la bogeria megalo segur que fan fugir a les persones que venen a Andorra... i ademes trencaran GV, que es el principal atractiu(per desgracia) del pais.
...I justament per aixó i per molts mes motius ens aniria molt bé un aeroport propi dins del territori d'Andorra. Faria que Andorra tingués molt mes atractiu per l'arribada de turistes, siguin de classe economica que siguin, mes inversió estrangera, increment de feina per diversos sectors així com per la gestió del mateix aeroport, serveis locals (hotels, restaurants, comerços en general). Aixó sí, fet de la millor manera possible respectant el medi ambient i zones poblades al voltant.
Motiu de corrupció, es no més per aixó. Una Andorra sense natura encara será més insoportable i molt menys atractiva..
que tiene que ver el cerdo con la velocidad? tu vas molt de domingeo a Envalira no? enga ya xD
jo, jo, jo ,tot ho situem en el jo. No importa el que tu i jo fem o deixem de fer,GV, es el principal motor economic del peis, amb 1,5 mil.lions de dies d'esqui, si fan un aeroport inutil i desmesurat, convertiran l'entrada mes maca a GV en un poligon de ciutat provinciana, i segur que als esquiadors, passejadors, excursionistes o turistes no els hi agradará gaudir de la natura en plé aeroport ( o bunyol andorrá)
Només es pensa de cara al turisme? Crec que seria mes útil àmplia els horaris dels transports públic,per no haver d’agafar obligatòriament cotxes i em comptes d’airoport, pot ser el tren sèrie mes pràctic...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic