Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la presentació dels estudis de viabilitat de l’aeroport encarregats per la Cambra de Comerç, ahir.
Un moment de la presentació dels estudis de viabilitat de l’aeroport encarregats per la Cambra de Comerç, ahir.

L’aeroport a Grau Roig costaria entre 500 milions i 700 milions d’euros


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: CCIS

L’estudi encarregat per la Cambra de Comerç per avaluar la viabilitat d’un aeroport dins d’Andorra estima que la infraestructura tindria un cost d’entre 500 i 700 milions d’euros. Per dur a terme aquesta inversió, l’entitat ha rebut “quatre o cinc grups internacionals” interessats a finançar-ne el cent per cent a canvi de la concessió així com persones del país. El president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, va remarcar, però, que tan sols han estat “contactes de curiositat”. Ho va declarar en la presentació dels dos informes elaborats per NavBlue (filial d’Airbus) i CGX (experta en infraestructures aeroportuàries), que conclouen que és possible volar al Principat. Ara només hi ha pendent un tercer estudi, que és el relatiu a l’impacte mediambiental, que hauria de ser afirmatiu però per al qual necessiten un “consens més ample” amb la participació del Govern.
Els estudis preveuen la construcció de la instal·lació a Grau Roig, on hi ha espais amb una distància suficient per aterrar i prop d’una carretera ja existent. Els terrenys que s’han analitzat són cent per cent comunals i per tirar endavant el projecte només caldria arribar a un acord amb el Comú d’Encamp. La intenció és que hi puguin operar aeronaus d’entre 190 i 210 passatgers i que es puguin desplaçar a un radi de 5.000 quilòmetres. Així mateix, els estudis preveuen entre 100.000 i 225.000 viatgers a l’any i un trànsit de cinc vols al dia. Armengol va explicar que la construcció es podria fer en dues fases, una primera per a la construcció de la pista i la zona d’aparcament dels avions, i una segona en la qual es crearia una zona VIP i una zona comercial. Així mateix, Ramon Ginesta, vicepresident de comerç de l’entitat, també aposta perquè l’aeroport pugui acollir l’heliport nacional, ja que “el millor heliport és un aeroport”. 
Tot i que els experts que han elaborat els estudis van assegurar que la infraestructura no té impossibilitats, no serà un aeroport “estàndard”. En aquest sentit, els responsables de l’informe de NavBlue van destacar algunes qüestions que caldrà resoldre, com ara el pendent de la pista (d’una mitjana del 5,5%) o la visió del pilot a l’hora d’aterrar. És per això que van indicar que, d’una banda, caldrà l’elaboració d’estudis de seguretat suplementaris i, de l’altra, que els pilots que volin a Andorra facin una formació especial. Amb relació al  primer aspecte, Armengol va descartar que aquests informes concloguin que hi ha un problema per tirar endavant el projecte, ja que els “estudis importants” són els dos que ja s’han fet. Quant a la segona condició, Ginesta va explicar que les companyies que volin al Principat hauran de formar (a través de simuladors) els seus pilots amb un curs específic sobre la instal·lació andorrana. Segons va indicar, aquesta és una pràctica habitual i que han seguit tots els pilots que viatgen a les Illes Fèroe o a Madeira, per exemple.
De la seva banda, l’estudi de CGX apunta que el perfil de la pista no és tradicional i que per això haurà de ser validat per les companyies d’aeronaus i les autoritats que certificaran l’aeroport. També caldrà utilitzar tecnologies per salvar alguns obstacles, com ara els problemes meteorològics, i s’haurà de modificar el perfil natural del terreny. “No és un aeroport estàndard però no hi haurà problemes per obtenir la certificació”, va declarar l’expert al mateix temps que va insistir que “no hi ha res que ho bloquegi”.
Així, el següent pas serà comptar amb la col·laboració del Govern perquè conjuntament, o l’executiu de la seva banda, impulsin l’anàlisi relatiu a l’impacte mediambiental. Ginesta es va mostrar convençut que els beneficis seran superiors a l’efecte que tindrà l’aeroport sobre la natura i va recordar que Andorra sense l’esquí no seria res quan aquesta activitat deixa petjada en el medi. Un cop enllestit el tercer estudi, caldrà iniciar la fase d’homologació, ja sigui a través de l’OACI o d’EASA. A més, caldria negociar per volar fora de l’espai Schengen.
El que tampoc s’ha analitzat és la viabilitat econòmica de la infraestructura. Des de la Cambra de Comerç es mostren convençuts que l’aeroport suposarà “un abans i un després per la diversificació econòmica del país”. En aquest sentit, el president de l’entitat va destacar que estar connectats amb les grans capitals europees ha de permetre atraure turisme més llunyà (eliminant el “perill” que suposa la dependència actual de dos mercats com són l’espanyol i el francès), atraure turisme de luxe, permetre que empreses d’alt nivell s’instal·lin a Andorra i donar un impuls el comerç, que està en una situació complicada. Armengol creu que la sortida més important per a aquest sector és l’aeroport, una aposta que també haurà d’anar acompanyada de la millora de l’oferta interna. Al mateix temps va dir que amb aquesta infraestructura no es busca atraure més turistes, sinó canviar el tipus de turisme. Així, va mostrar algunes dades del consum mitjà que fan els visitants que es desplacen des de països més llunyans, que és més elevat que els mercats de proximitat, així com la despesa dels turistes que viatgen amb avió, que a Espanya és el doble dels que ho fan per carretera. Per això va reclamar treballar per atraure el turisme de luxe,  “perquè si no, acabarem venent clauers d’art romànic”. 
Armengol també va demanar que en la negociació per a l’acord d’associació amb la Unió Europea, Andorra demani ajudes per desenclavar Andorra. Paral·lelament, la Cambra de Comerç segueix treballant en estudis sobre les connexions ferroviàries, ja sigui cap a França o cap a Espanya (va recordar la millora de la línia Barcelona-Puigcerdà).

 

aeroport
Cambra de Comerç
desenclavament
Número de vots: 119
Comentaris: 2

Comentaris

"impacte mediambiental, que hauria de ser afirmatiu" com això? els avions no fan soroll i no espanten els animals oi?! "així com persones del país" qui¿?
Poseu ordre ! Andorra i Escaldes ja estn destruides urbanísticament, El Tarter, que podría fer la competéncia a la Cerdanya també sembla Salou i els residents de poder adquisitiu fugen d allí. Ara Aeroport a Grau. Quina serà la propera sorpresa ? Un Dragon-Khan com port aventura a Ordino? o la rèplica d Eivissa ? No sen adonen que els turistes busquen Natura, tranquilitat, i familia, cultura ? Canadada, Suïssa, parts d Italia. Amb l excursionisme i turisme de bicicleta, semblava que Andorra fes un gir, però està demostrat que Andorrà mai aprendrà, quan passen les crísis, torna a embogir a "depredar" el poc país que queda.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic