Diari digital d'Andorra Bondia
El sector empresarial reclama alternatives per no dependre únicament de les dues carreteres d’accés al Principat.
El sector empresarial reclama alternatives per no dependre únicament de les dues carreteres d’accés al Principat.

Els empresaris reclamen un full de ruta de projectes de comunicacions


Escrit per: 
Pepa Gallego/ Agències / Foto: Jonathan Gil

La Confederació Empresarial d’Andorra (CEA) i la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) consideren que és el moment de posar sobre la taula el debat de les infraestructures de comunicacions i accessos al Principat arran de l’esllavissada davant del Punt de Trobada i perquè mesos abans, a finals d’abril, l’accés per França al país també va quedar tancat al trànsit. Per part de la CEA, el seu gerent, Iago Andreu, va dir ahir que cal tenir un full de ruta de les infraestructures de comunicació que “també servirà en el marc de les negociacions que s’estan duent a terme en l’acord amb la Unió Europea”. D’altra banda, el president de la Cambra, Miquel Armengol, va recordar la importància d’altres tipus d’accessos alternatius, com podria ser el ferrocarril i l’helicòpter, projectes en els quals està treballant la CCIS. 
Les dues entitats aplaudeixen la celeritat amb la qual s’han fet les obres per obrir al trànsit la CG-1 per part de l’executiu. Però els dos episodis d’aquest any en el qual ha quedat inhabilitat l’accés al país per la part francesa (l’abril passat) i durant unes hores per l’espanyola (dissabte) evidencien que Andorra és dependent de dues carreteres i que s’ha de diversificar d’alguna manera l’accés al país.
Des de la CEA, Andreu recorda que en una altra època “de bonança econòmica es va fer un pla d’infraestructures que no s’hauria de recuperar però sí estudiar quines són les prioritats en aquesta matèria”. La Confederació Empresarial recorda que al vessant francès es va proposar fer una nova carretera a la part de la solana que seria pràcticament tota en terreny andorrà i seria una alternativa a la carretera actual. Per la part espanyola, Andreu recorda que en el pla d’infraestructures es van projectar dos túnels, un que aniria des de Grau Roig fins a les Merengues, a sobre de Prullans. El gerent de la CEA, però, reconeix que seria un projecte difícil de dur a terme, a més de car, perquè es tractaria d’agafar terreny català, que està protegit. Però també recorda que hi havia un altre túnel que anava des de FEDA, al terme comunal d’Encamp, fins a la zona de Lles i Martinet a la Cerdanya. “Són túnels i infraestructures que sabem que són molt cares però que s’han d’estudiar, com també una variant de Sant Julià fins a la frontera, el ferrocarril, l’aeroport i d’altres”, va admetre el gerent de la CEA. 
En aquest sentit, Andreu remarca la rapidesa amb la qual ha actuat el Govern en l’esllavissada de dissabte. “Quan ha passat a França, o encara que passi a Espanya, per molta bona voluntat que vulguin tenir, al darrere no hi deixa d’haver un interès regional, mentre que si passa a dins del Principat l’interès és nacional, i per això s’actua amb més celeritat”, va comentar Andreu.  
El president de la Cambra va remarcar que en l’àmbit del comerç i hostaleria l’esllavissada no ha tingut conseqüències negatives, “de fet algun establiment se n’ha beneficiat que el Punt estigués tancat”, va etzibar. 

Tot a punt per recuperar la circulació habitual a la CG-1

El Govern va confirmar ahir  que les actuacions i treballs de millora a la zona afectada per l’esllavissada de dissabte avancen a bon ritme. Es manté així la voluntat d’obrir els carrils habituals de la CG-1 per demà per a tota mena de vehicles. Els tècnics, que fan una inspecció constant de la muntanya, van recordar que continuaran havent-hi petits despreniments de purga. A més, els pròxims dies està previst que arribi un nou sistema topogràfic de precisió que permetrà auscultar la zona a nivell geològic i fer-ne un seguiment encara més exhaustiu. En tot cas, no afectaria la carretera. El que sí que és possible és que en algun d’aquests moviments s’aixequi pols que dificulti la visió momentàniament. Per aquest motiu, la policia serà present a la zona per tal d’assistir els conductors i tallar el trànsit si fos necessari. Per contra, una vegada es recuperi la circulació habitual, el desplegament logístic i sanitari especial que aquests dies s’hi ha instal·lat es desactivarà.
A l’aparcament exterior del Punt de Trobada més proper a la zona de l’esllavissada es permetrà la circulació, però no l’estacionament. En la seva part propera al sud, els vehicles podran aparcar-hi amb tota normalitat. 

La Creu Roja reparteix més de 160 àpats 

La Creu Roja Andorrana, gràcies al conveni que manté amb el Rebost del Padrí, ha repartit des de dissabte més de 160 racions de menjar a les persones que es troben treballant en les tasques de control dels despreniments a la CG-1. “Tenim dos tipus d’àpats”, ha explicat el responsable de l’empresa de menjar, Josep Maria Escolà, “el menú del migdia, amb un primer plat, un segon, el pa i les postres i, a la nit, un entrepà de pernil serrà o de pernil dolç i formatge acompanyat sempre d’una peça de fruita o de dolç”. 
Precisament, l’entitat i l’empresa van renovar ahir el conveni de col·laboració, vigent de fa ja dos anys, tot i que anteriorment s’haguessin fet col·laboracions puntuals, que  preveu la col·laboració en totes les accions que la Creu Roja estableixi, ja siguin catàstrofes de gran magnitud, emergències o esdeveniments.

empresaris
reclamen
full
comunicacions
full de ruta
projectes
Número de vots: 132
Comentaris: 2

Comentaris

Es més barat l’aeroport que el tunel a la cerdanya. Un aeroport ens obre al mon, un tunel, un tren, ens obre a les comarques veïnes....
Qui vol el full de ruta? Els empresaris o el Bondia? Que pesadets, quantes vegades heu de repetir el mateix? Que potser teniu interessos en la bestiesa aquesta de l'aeroport?

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic