Diari digital d'Andorra Bondia
Un vehicle de la nova concessió de les línies de transport públic.
Un vehicle de la nova concessió de les línies de transport públic.

La nova concessió de bus no porta més usuaris, segons l’operadora


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

L’operadora de les línies de transport públic de les valls del Nord i d’Orient, Coopalsa, afirma que el nombre de persones que utilitzen el bus no ha crescut amb la posada en marxa de la nova concessió el mes de setembre passat. Així, malgrat que un dels objectius que es va fixar el Govern amb el nou servei era créixer en viatgers, tres mesos després del canvi, això encara no s’ha produït. El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, va explicar que, a excepció de l’increment de freqüències de la línia d’Encamp, el servei que s’ofereix ara és “molt semblant al que es venia fent”. És per això que declara que la nova concessió “no ha comportat grans diferències en el nombre d’usuaris”. 

Dallerès va remarcar que les persones que utilitzen el transport públic són les que es desplacen cap a la feina, els jubilats i els usuaris del bus lliure i va afegir que les variacions venen més motivades pel volum d’assalariats que hi ha al país que no pas per una altra cosa. Precisament avui hi ha convocada la primera reunió de la Comissió de seguiment de les línies de transport nacional regular, on es posaran en comú les dades d’usuaris, s’analitzarà el funcionament de la concessió i la necessitat o no d’introduir-hi canvis. Dallerès va recordar que ara l’avantatge és que hi ha un sistema “transparent” que posa les dades del transport públic a disposició de les dues operadores i del Govern. “Fins ara només les tenien les operadores”, recorda.
El gerent de Coopalsa també va fer una breu valoració del funcionament de les noves línies d’autobús nacional. Considera que en alguns casos caldria aplicar-hi correccions. Aquest és el cas del servei fins a la Cortinada, que “es duplica amb el bus comunal d’Ordino”, exposa. Per Dallerès, la duplicitat de recursos “s’hauria d’evitar” per poder destinar aquesta despesa a algun servei “més necessari”. També és de l’opinió que es podrien incloure ajustaments a les línies d’Encamp i Arinsal. En relació a aquestes, però, destaca que per prudència caldria esperar al mes d’abril a fer qualsevol canvi ja que durant l’hivern es podrien produir alguns moments de saturació. El responsable de l’adjudicatària dels lots de les valls del Nord i d’Orient també considera que els eixos nacionals estan “ben coberts” a hores d’ara mentre que per la línia del Pas de la Casa el Govern haurà de compensar la concessionària “una mica” perquè es va aplicar un canvi de freqüències.

Ajustos al sistema
Des que es van posar en marxa les noves línies de transport públic, al mes de setembre, s’han anat canviant recorreguts per adaptar-los a les necessitats dels usuaris. També s’ha continuat instal·lant la tecnologia als vehicles. Aquesta fa referència a la maquinària que permet expedir el bitllet i localitzar el bus per poder després gestionar les dades. A mitjans de gener estarà ja tot enllestit i de cara al 28 de febrer acabarà la fase d’adaptació. En aquesta data ja es preveu que estiguin operatius la totalitat de vehicles (en el cas de Coopalsa suposa introduir vuit autobusos addicionals). També hauran d’estar en funcionament les pantalles informatives a l’interior dels vehicles, que anunciaran la propera parada, així com els comptadors d’entrada i de sortida de viatgers. Això permetrà saber on pugen i baixen els usuaris i, per tant, conèixer com aquests es mouen. Aquesta informació serà d’utilitat a l’hora de dimensionar les parades o el nombre d’autobusos que cal destinar a un servei, entre d’altres aspectes. El següent pas serà instal·lar les pantalles informatives a les marquesines, una tasca que depèn del Govern, segons apunten diferents fonts.
Les línies de transport públic nacional van arrencar el 2 de setembre i suposaven la incorporació de nous recorreguts, noves tarifes (amb una rebaixa dels preus dels abonaments i un increment del bitllet senzill) i l’allargament de serveis fins a la Cortinada, les pistes d’esquí i la Portalada. 

 

transport públic
noves línies
bus

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

La questió està en preu,1,90 euros el viatge és un preu elevat , i ni fent l'abonament surt gaire mes económic. ha de ser un preu asequible.
el problema es el de sempre, el transport public a Andorra es veu com un negoci mes i deuria ser un servei public,per tant la major part de la seva finançiacio deuria ser per part de Govern i tan mateix com en el serveis de Comu assumir que mai tindra ganancies ja que es un servei public i social

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte