Diari digital d'Andorra Bondia
Un professional mèdic prepara medicaments abans d’atendre un pacient.
Un professional mèdic prepara medicaments abans d’atendre un pacient.

Els metges retreuen a Salut falta de consens per introduir la via preferent


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: BonDia

L’assemblea que va celebrar el Col·legi de Metges dimecres a la nit va ser una mostra del neguit que ha generat entre el col·lectiu professional l’adaptació a la via preferent. La reunió va servir perquè els facultatius poguessin expressar les problemàtiques detectades, les crítiques per la manera com s’han fet els canvis i propostes de millora que el Col·legi s’ha compromès a traslladar al ministeri de Salut.
Segons van explicar al BonDia alguns professionals de la salut que van assistir a la reunió, entre les queixes més esteses, la sensació que “s’han fet molts canvis i molt de cop”. També es considera que “s’ha fet poca formació” i sobretot, “s’ha consensuat poc amb els prestadors de salut”. Des del seu punt de vista, si hi hagués hagut més diàleg amb els professionals afectats, és possible que algunes de les dificultats amb què s’han trobat ara no hi fossin. De la mateixa manera també consideren que l’adaptació hauria hagut de ser “molt més progressiva”. De fet, alguns asseguren que “si no s’allarga una mica més l’adaptació a la via preferent”, poden haver-hi moltes més complicacions. A hores d’ara alguns metges encara es troben que tot i que el pacient forma part de la via preferent, quan se li fan receptes no sempre corresponen a aquesta via o “fem derivacions a especialistes i quan el pacient arriba allà, es troba que no consta que sigui via preferent”. 
Pel que fa a les formacions, asseguren que “només hi ha dues persones que saben bé com funciona el sistema” i, per tant, quan es produeix algun error o el sistema es penja, no sempre és fàcil trobar-los per solucionar-ho.
Els professionals consultats van insistir que tot i que tothom considera que la història clínica compartida és una bona eina, el programa escollit no acaba de ser el més adient. “No està adaptat a cada especialitat”, van afirmar, i com ja van expressar abans de la reunió el troben lent i poc pràctic. “Si has d’estar més pendent de l’ordinador que del que t’explica el pacient, baixes la qualitat assistencial”, va remarcar. Les queixes, asseguren, són per “lluitar per la qualitat assistencial, que ha sigut fins ara de les millors del món”.
Una altra de les reclamacions que volen que es traslladi al Govern és un increment de les tarifes que cobren. “A quin altre col·lectiu del país no se li ha apujat el sou en deus anys?”, es preguntaven alguns, recordant que en època de crisi se’ls va demanar l’esforç i tot i les promeses polítiques de revertir la situació tan bon punt la conjuntura econòmica millorés, “no s’ha produït mai”.

Ministeri
Des del ministeri de Salut, després de les preguntes fetes per aquest rotatiu, es va assegurar no tenir constància de cap queixa de pacients que s’hagin trobat que han d’esperar molt més de l’habitual per poder-se visitar i atribueixen l’increment d’usuaris a les consultes a diferents motius: l’epidèmia de la grip i una major afluència al metge de capçalera per assignar-lo com a referent. En tot cas, es va indicar que “s’espera que l’afluència més elevada a les consultes es vagi diluint amb el pas de les setmanes”.
Pel que fa a l’adaptació a la història clínica compartida, admeten que és una eina nova i que “pot suposar alguns problemes logístics a l’hora d’utilitzar-la”, però asseguren que se segueixen fent formacions contínues als professionals, fins i tot i si cal, personalitzades. Des del ministeri també s’assenyala que els metges que més problemes tenen amb l’eina “són els que han començat a utilitzar-la més tard”, i que els que ja fa mesos que s’hi han posat “no tenen cap problema”.

metges
retreuen
Salut
consens
falta
introduir
via preferent

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Fa mesos que faig servir les eines del metge referent, i no hi tinc dificultats, se a on esta tot, processos, derivaciones, receptes, PIE, etc. Aixi que, com senyala ministeri, no es un tema de dificultats d’adaptació, dic clarament que es un mal programa, lent, i que entorpeix la qualitat assistencial envers el pacient. Ministeri pot dir el que vulgui, no fos cas que admetessin un error en implantar-ho tot de pressa i corrents per seguir una agenda política, amb un programa que ha costat vora 20 milions d’euros acumulats per intentar adaptarlo a cop de calçador i poder encabir-hi la activitat extrahospitalaria... va home va...!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte