Diari digital d'Andorra Bondia
El raonador del ciutadà, Marc Vila, en una imatge d’arxiu.
El raonador del ciutadà, Marc Vila, en una imatge d’arxiu.

Queixes al Raonador del Ciutadà per la història clínica compartida


Escrit per: 
M.S.C.

El Raonador del Ciutadà ha rebut més d’una queixa relacionada amb la història clínica compartida. Ahir, la va posar el mateix pacient que va presentar a finals del mes de febrer una denúncia per accés indegut a aquesta informació a l’Agència Andorrana de Protecció de Dades (APDA). L’usuari en qüestió demana saber per quin motiu es va consultar la seva història clínica compartida mentre es trobava fora del Principat de vacances i qui hi va accedir. 

En la reunió mantinguda ahir, el raonador del ciutadà, Marc Vila, es va comprometre a adreçar una carta al director del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS), Josep Maria Piqué, i al ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, per exposar  aquest cas. Tot i que Vila va accedir a tramitar aquesta denúncia, el pacient explica que la primera resposta que va rebre va ser que calia esperar. En aquest sentit, i sempre segons l’usuari, el raonador va argumentar que si hi havia ja una denúncia a l’APDA la millor opció era que fos aquesta institució qui fes totes les gestions.
Davant d’aquest fet, l’afectat va exposar a Vila que s’havia produït “una intromissió força greu” i va expressar la necessitat que es fes més pressió, però el raonador va reiterar que volia esperar. Finalment, però, després de molt insistir, va accedir a adreçar la carta al director del SAAS i al ministre de Salut. Tota aquesta situació va ser profundament lamentada per l’usuari. “No vull esperar-me” perquè “no pot ser que algú hagi xafardejat la meva història clínica”, va exposar, al mateix temps que va denunciar que “no hi ha ni seguretat ni confidencialitat dels pacients”. L’usuari va assenyalar que el raonador del ciutadà relatarà a Piqué i a Martínez Benazet el seu cas. L’afectat va advertir després de la reunió que en la resposta del SAAS i el ministeri de Salut “vull fets raonables” i “no que s’ha entrat a la meva història clínica per fer alguna mena d’estudi”.
Aquesta persona va rebre l’informe de traçabilitat del període comprès entre l’1 de gener del 2019 i el 28 de gener del 2020, i en aquest es concloïa que no hi havia hagut cap accés indegut. En revisar les dades, però, va constatar que algú havia accedit a la seva història clínica compartida en dues dates diferents. Aquest fet va sorprendre l’usuari, tenint en compte que va coincidir que precisament durant aquests dies es trobava fora d’Andorra de vacances. El pacient es va adreçar al SAAS i al ministeri de Salut per saber qui havia entrat i des d’on havia entrat, ja que a la documentació lliurada no hi detallava cap nom de prestador de servei, sinó el concepte “administrador privat”. Des de les dues institucions se li va indicar que aquesta informació no se li podia facilitar, però se li va exposar que en un termini de 60 dies se li donaria a conèixer si s’havia produït algun accés indegut. L’afectat va considerar que aquest era un termini massa llarg, ja que amb el que es triga a aclarir aquesta situació algú podria continuar accedint a dades confidencials d’algun altre ciutadà. És davant d’això que el 28 de febrer va posar la denúncia a l’APDA.

 

història clínica compartida
raonador del ciutadà
accés indegut

Compartir via

Comentaris: 3

Comentaris

Sense paraules, i hem d estar segurs amb el que ens venen Dimissions
Tambe sense paraules. Qui xafardeja dossiers medics i amb quina finalitat?!
La història compartida té més forats que un formatge emental. L'accés,excepte en el cas d'urgències, hauria de ser amb el consentiment explícit de la persona concernida que introduís un codi quan va a un metge. Són dades seves i ell ha de donar permís per accedir-hi. Els metges són al servei de les persones i no pas a l'inrevés.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte