Diari digital d'Andorra Bondia
Imatge corporativa d'Andorra Banking.
Imatge corporativa d'Andorra Banking.

L'ACU denuncia que la banca andorrana no ajuda els particulars


Escrit per: 
Redacció

L’Associació Andorrana de Consumidors i Usuaris (ACU) titlla "d'autèntic despropòsit" les mesures d'Andorra Banking perque deixen fora als particulars. L'associació considera "adequades", encara que "insuficients", les mesures anunciades per Andorra Banking per ajudar en la crisis derivada de la Covid-19 no cobrant les comissions de descobert ni els interessos de demora dels préstecs d’aquelles empreses o autònoms que estiguin tramitant un préstec tou durant els mesos d'abril i maig. Però pensa que l’acord també s’hauria de fer extensiu als treballadors i a les famílies que estan tenint problemes per cobrar la nòmina, ja que aquesta arriba amb retard per culpa de l’actual situació de tensió econòmica.

L’ACU lamenta la manca de sensibilitat del col·lectiu bancari que un cop més, sembla que solament té en compte el teixit empresarial d’Andorra i torna a oblidar els treballadors, que són la majoria dels seus clients.

En aquest sentit, l’associació ha enviat un comunicat a Andorran Banking demanant que aquesta mesura també sigui d’aplicació als particulars que han patit algun endarreriment en el cobrament del seu salari i que no han pogut regularitzar a temps algun descobert o pagar els préstecs puntualment.

Acord de mínims
L’ACU també considera que aquest acord, malgrat ser positiu, no representa cap esforç per al sector bancari, ja que solament tenen accés a no pagar comissions o interessos de descobert aquelles empreses o autònoms que estiguin pendents de rebre un préstec tou. Un préstec que un cop sigui abonat al compte regularitzarà automàticament la situació de descobert o impagament.

L’ACU lamenta que Andorran Banking disfressi d’avantatge solidari a la població, el que en realitat és un artifici comptable. Les comissions de descobert que les entitats financeres cobren als seus clients per estar en números vermells no responen a cap servei financer més enllà del propi benefici dels bancs, com ja ho han dictaminat els tribunals espanyols en sentencies que obliguen a tornar als clients aquests diners. Per altra banda, els interessos de descobert són fàcilment evitables abonant els préstecs en la data en la qual es produeix el descobert, evitant així que comptablement això suposi una despesa pel client.

En definitiva, l’ACU creu que la proposta dels bancs andorrans juga més amb la falta de coneixement financer dels seus clients que amb una veritable solució d’esforç solidari per part del sector.

Les comissions de descobert a Espanya
L'associació explica que els tribunals de justícia espanyols ja han dictat sentencies que han obligat les entitats financeres a retornar comissions de descobert als clients.

Concretament, la sentència del Tribunal Suprem de data 25 d’octubre de 2019 deixava sense efecte les comissions de reclamació de descobert al considerar que el banc no podia cobrar uns diners per un fet que no representava un servei real per al client. Concretament, la sentencia posa de manifest que les entitats bancàries no poden cobrar per un servei que el client no ha sol•licitat o acceptat, com és el cas de les comissions de descobert.

El mateix Banc d’Espanya, en la seva memòria de l’any 2009 ja posava de manifest que la comissió ha de fer referència a un servei real, que no es pot cobrar diverses vegades per un mateix saldo en descobert, i que no pot aplicar-se de manera automàtica.

Vist això, l’ACU vol estudiar aquestes sentències espanyoles per aconseguir la seva aplicació a Andorra i evitar, així, les condicions abusives o la duplicació de despeses que estan patint alguns clients de les entitats bancàries d’Andorra.

Préstecs, hipoteques i assegurances forçades
Un altre aspecte que preocupa l’ACU, i que algunes persones han denunciat a l’Associació, són les contraprestacions obligades que algunes entitats financeres exigeixen als seus clients.

En aquest sentit un empresari del país ha denunciat a l’ACU que la seva entitat financera no li acceptava el descompte de les factures dels seus clients (malgrat tenia crèdit disponible per fer-ho) si no regularitzava un rebut pendent de la seva hipoteca. Aquesta situació ja va ser corregida per l’entitat, però l’ACU vol advertir que sota cap criteri es poden barrejar conceptes. Les hipoteques tenen com a garantia l’immoble del client i no es pot condicionar una operació financera com l’ingrés de tresoreria de l’empresa amb el deute hipotecari i menys encara en la situació actual.

Les assegurances són un altre producte bancari amb polèmica. Obligar a contractar amb l’entitat financera una assegurança de vida per accedir a un préstec pot ser una estratègia comercial molt eficaç però no és correcta, sobretot si el client ja té una assegurança i pot, amb aquesta, garantir perfectament el pagament del deute en cas de defunció.

En el cas de les hipoteques es dóna la mateixa situació. Malgrat resulta obligatori fer una assegurança de l’immoble, no cal forçar a fer que aquesta es realitzi amb l’asseguradora del banc, ni el fet de no fer-ho amb el banc pot empitjorar les condicions del préstec.

ACU
denuncia
banca andorrana
ajuda
particulars

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

El mateix passa amb la responsabilitat civil està a tots els contractes

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte