Diari digital d'Andorra Bondia
La nova concessió de línies de bus va generar força queixes els mesos de setembre i octubre del 2019.
La nova concessió de línies de bus va generar força queixes els mesos de setembre i octubre del 2019.

Les queixes pel transport fan créixer un 15% les reclamacions a Consum


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: BonDia

El servei d’Atenció al Consumidor va gestionar un total de 848 reclamacions durant el 2019, un 15% més que el 2018, segons dades facilitades pel Govern. Tot i que les queixes relacionades amb els allotjaments turístics es van situar al capdavant (se’n van presentar 129, un 15,21% del total) “en gran part aquest augment és degut al nombre més elevat de reclamacions en el sector de transports, amb 124”, assenyalen des de Consum. També recorden que els mesos en els quals es van rebre més reclamacions van ser els de setembre i octubre passats, durant els quals se’n van rebre fins a 72. 

Motius i sectors
Cal tenir present que va ser precisament al setembre quan es van posar en marxa les noves línies de busos, i això va portar malestar entre els usuaris pels trajectes i els horaris. En concret, 46 de les queixes es van fer arribar pel servei prestat de forma deficient, 29 per la manca de conformitat en la compra o prestació i 19 pel retard en la prestació del servei. Aquest creixement de les reclamacions en aquest sector es veu encara més evident si es compara amb el 2018, quan hi van haver 40 queixes i el 2017 amb només 19. 

El servei prestat de forma deficient (49 queixes), i l’habitació d’hotel o l’apartament en males condicions (21 reclamacions) van ser els motius principals dels usuaris per presentar la denúncia en l’àmbit dels  allotjaments turístics. 

El tercer sector que va generar més reclamacions va ser el dels vehicles, amb 97 queixes. En aquest cas, els motius més recurrents van ser perquè el producte o servei que no funcionava correctament (32) o 22 perquè s’havia fet una reparació deficient (22), seguit pel de l’electrònica, amb 73, i la venda al detall, amb 61.

De les 73 reclamacions en  l’àmbit de l’electrònica, la major part (33) es van produir perquè el producte o el servei no funcionava correctament  i una desena per disconformitat a causa d’una informació incorrecta.

Quant a la restauració, va rebre 47 reclamacions; l’habitatge, 45; el comerç electrònic, per la seva banda, 37; i els grans establiments, 32. Per primera vegada des del 2017, Consum va tramitar sis reclamacions relacionades amb agències de viatges. El sector de la moda va  tenir 11 queixes i el dels bancs en va sumar 10. Les assegurances en va registrar 9, els serveis públics, 7; el de telecomunicacions, 5 i el del lloguer de material, 2. Finalment, hi ha un total de 158 reclamacions que s’agrupen en el calaix d’altres conceptes. 

Resolució i sancions
De les 848 reclamacions presentades, 623 es van solucionar satisfactòriament, el que suposa un 73,5% del conjunt. A més, 132 van ser considerades improcedents, 29 van quedar sense acord i 13 no van ser acceptades. La mitjana de dies de quasi 10,5, un període que respecte el 2018 s’ha reduït. Tot i així, des de Consum afirmen que això és degut que s’ha incrementat el nombre de denúncies presentades “i que aquestes cada vegada són més complexes”. 

En total, van ser nou les propostes d’expedients sancionadors que va fer Consum, quatre dels quals en el sector dels vehicles, dos en l’àmbit del comerç electrònic i tres per altres conceptes. L’import de les sancions va ascendir a un total de 22.200 euros, un 1,1% més que el 2018. 

Canals i nacionalitats
Quasi un 60% de les denúncies es van rebre per mitjà d’un formulari electrònic adreçat directament al servei d’atenció al consumidor, mentre que un 21% es van rebre a través de les oficines de turisme, de manera presencial només va ser un 12% i un 8% per correu electrònic o correu ordinari. 
Pel que a les nacionalitats dels qui van presentar les reclamacions, un 57% van ser andorrans, un 35% espanyols i un 5% francesos.  

queixes
transport
créixer
15%
reclamacions
consum

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

es una vergonya els autobusos andorra no arriben a l'hora sempre cambian els trajectes ja esta be es l'unic transport que hi ha i ni aixi pot anar be
estem farts de l'unic transport del pais sempre arriba tard i sempre cambiant de rutes FARTS!!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte