Diari digital d'Andorra Bondia
Vehicles exposats en un concessionari del país.
Vehicles exposats en un concessionari del país.

Els concessionaris insten a limitar les importacions a vehicles més nous


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

Els concessionaris reclamen un canvi en la normativa vigent en importació de vehicles, ja que la consideren “contraproduent” amb els esforços que s’estan fent des del Govern per renovar el parc mòbil del Principat. Si abans es podia importar cotxes de fins a un màxim de quatre anys, des de fa un temps s’ha eliminat de les condicions l’antiguitat i han passat a fonamentar-se en la norma europea sobre emissions contaminants. Així doncs, avui s’accepten automòbils EURO 4, un tipus de vehicles que són “falsos” seminous o Km 0, amb tres o quatre anys d’antiguitat i 60.000 o 70.000 quilòmetres, segons expliquen des de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA).

El sector assenyala que aquest és un producte que ha experimentat un creixement important i ha motivat l’aparició de nombrosos negocis virtuals. Pel president de l’AIVA, Carles Sansa, el problema no és la competència d’aquests negocis, que sempre han existit, diu. La qüestió és que aquest criteri adoptat en les importacions és contradictori amb els ajuts públics que s’ofereixen al cotxe elèctric, argumenta. “Estem destinant diners de tots per rejovenir el parc mòbil”, però “el que estem arreglant per una banda o ho estem fent malbé per l’altra”, observa Sansa. El president de l’AIVA adverteix que la normativa relativa a la importació és “com una pausa en la renovació que s’està impulsant del parc mòbil”, una “cura pal·liativa”. 

Sansa remarca que el vehicle elèctric es va introduint a Andorra tot i que l’autonomia és la principal de les limitacions (anar i tornar de Barcelona avui és impensable). Adverteix, però, que a mesura que creixen les vendes també ho fan les partides que les empreses destinen a I+D encaminades a millorar aquest aspecte. 

Les vendes
El sector veu amb confiança les vendes de vehicles, que han experimentat certa millora malgrat el context. En aquest sentit, l’AIVA dona per bona la feina feta pel que fa als turismes, ja que gràcies als Dies de l’automòbil que han substituït la Fira d’Andorra la Vella s’ha pogut rescatar algunes operacions. També les vendes de motocicletes han estat satisfactòries. Per contra, els vehicles industrials han patit una patacada enorme, i si l’activitat es manté al mateix ritme el sector preveu arribar a finals d’any amb la meitat de les vendes registrades el 2019. Sansa explica que això és conseqüència de l’aturada obligatòria a què s’ha sotmès sectors com ara l’hostaleria i la restauració i, en menor mesura, el comerç. 

Els vehicles industrials tenen un pes important, indica el president de l’AIVA. Així, si bé el volum d’unitats que es mou és més aviat petit, hi ha negocis del sector que en depenen exclusivament. A més, les vendes també suposen una activitat important als tallers d’aquestes empreses, i això vol dir més xifra de negoci i més mà d’obra. És per això que si la caiguda de les vendes al 50% esdevé finalment una realitat, l’entitat adverteix que serà necessari reduir personal i activar ERTOs.

concessionaris
importacions
vehicles

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

Millor no dic el que opino d'aquests.....
estos como quieren joder a las empresas medianas para que las grandes empresas que ya sabemos de quienes son se enriquezcan más .

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte