Diari digital d'Andorra Bondia
 Les cònsols majors d’Andorra la Vella i la Massana, Conxita Marsol i Olga Molné, han comparegut aquest dilluns per presentar el plec.
Les cònsols majors d’Andorra la Vella i la Massana, Conxita Marsol i Olga Molné, han comparegut aquest dilluns per presentar el plec.

La capital, disposada a pagar pels “avantatges” de ser peu de pista


Escrit per: 
M.S.C./M.P.A. / FOTO: C.ALV./T.L.

Els comuns d’Andorra la Vella i la Massana han aprovat aquest dilluns en Consell de Comú el plec de bases per al concurs de telefèric del Carroi. Un “pas endavant” perquè la capital esdevingui peu de pista i perquè pugui guanyar un atractiu turístic “de primer nivell” i un “element dinamitzador” per a la Massana i una nova porta d’entrada per a l’estació de Pal, segons han defensat les dues parròquies. La cònsol major de la capital, Conxita Marsol, ha justificat que els passatgers amb forfet de Pal siguin compensats per Andorra la Vella perquè “ser peu de pista aporta força avantatges” (uniria la capital i l’estació en 12 minuts) i perquè en cas contrari el camp de neu no seria competitiu. De fet, la cònsol major massanenca, Olga Molné, ha observat que aquesta és la mateixa fórmula que s’aplica a Encamp o la Massana, on són els comuns els que assumeixen la despesa dels telecabines i no pas les societats explotadores.

Marsol ha insistit que la inversió estimada puja almenys a 40 milions d’euros i que serà totalment privada, a excepció de la contraprestació per als passatgers que tinguin forfet de Pal (tot i que hi ha l’opció que la concessionària no ho demani).

Els dos comuns consideren que el giny aportarà prosperitat però la Massana (tot i que els tres comitès parroquials que formen part de l’equip de govern donen suport al projecte) esperarà conèixer la proposta guanyadora i a realitzar els estudis d’impacte comercial, econòmic i ecològic abans de convocar una consulta ciutadana que hauria de validar l’execució, o no, de l’enllaç fins a l’estació de Pal. “Ara no tindria sentit” celebrar-la, ha dit la cònsol major de la Massana, Olga Molné, que ha insistit que “la segona fase es farà només si els massanencs hi voten a favor”.

Les previsions són que les obres, sempre que es presentin ofertes al concurs, puguin començar a l’octubre o novembre i tindrien una durada màxima de dos anys i mig fins al pic del Carroi. Tant Molné com Marsol han insistit que el projecte serà “modèlic” i “súper respectuós” amb el medi ambient. Per això s’ha optat per un telefèric amb tan sols dues cabines de 50 persones, fet que redueix l’impacte visual, ja que no hi haurà cabines penjades a la muntanya tot l’any. També s’han incorporat al plec les peticions del moviment ciutadà contrari al giny, com ara l’informe realitzat per una universitat de confiança d’aquestes associacions, l’obligació de l’adjudicatària de retirar les estructures al final de la concessió si els comuns no ho volen mantenir, assegurar els drets laborals dels empleats, limitar el lliure accés al medi des del pic del Carroi, i prohibir les fosses sèptiques en aquest indret.

Quant al punt del plec de bases amb el qual els comuns es comprometen a aconseguir la declaració d’interès nacional per part del Govern, les mandatàries han exposat que aquest és necessari perquè la sortida i l’arribada del giny no complirà amb la normativa urbanística i per això requerirà una reglamentació pròpia. Així, en un terreny públic no s’hi poden construir edificis a excepció de quan es tracta d’una estació d’esquí, per exemple, ha dit Molné. Les cònsols han recordat que hi ha un conveni signat pels dos comuns i el Govern en què aquest es compromet en la declaració d’interès nacional del projecte.

 

El PS considera “un greuge” que Andorra la Vella hagi de pagar pels que volen anar a esquiar

L’aprovació del plec de bases del concurs del telefèric ha comportat un fort enfrontament entre la majoria i l’oposició socialdemòcrata al Comú d’Andorra la Vella, que s'ha acabat abstenint. Els consellers del PS denuncien que se’ls ha vetat la informació i que manquen estudis d’impacte ambiental. A més, consideren “un greuge” que Andorra la Vella sigui la que hagi de pagar la contraprestació per als esquiadors de Pal i segueixen reclamant una consulta popular. “Què en pensen els ciutadans d’Andorra la Vella que amb els nostres impostos estiguem pagant per anar a esquiar a les pistes de la Massana?”, s'han preguntat.

La cònsol major es troba legitimada per no convocar cap referèndum tenint en compte que va guanyar les eleccions amb un programa electoral que incloïa el projecte. Però l’oposició argumenta que per donar l’opinió cal tenir tota la informació sobre la iniciativa, i aquest no era el cas durant els comicis comunals. “Mai por”, ha aconsellat Dolors Carmona, líder dels socialdemòcrates, a Marsol. “Quan les propostes van acompanyades de transparència no ha de patir”, ha afegit. Finalment, la cònsol ha apuntat que “es podria arribar a plantejar una consulta si les ofertes divergeixen totalment del que s’havia plantejat inicialment”.

El PS tampoc considera seriós aprovar en Consell de Comú un esborrany preliminar del plec de bases. El document definitiu no s'ha pogut votar perquè “fins divendres van estar negociant amb la Massana”, han indicat els socialdemòcrates. De fet, la majoria els ha avisat que aquest dilluns hi podia haver variacions en el text. Votar-hi a favor era “un xec en blanc”, ha dit Carmona. La cònsol major, però, ha remarcat que el plec validat aquest dilluns és el definitiu. En aquest sentit ha indicat que podia estar subjecte tan sols a correccions però ha assegurat que en el fons no hi haurà cap canvi. “El fons és aquest des de fa força dies”, ha destacat.

 

 

plec de bases
Carroi
telefèric
giny

Compartir via

Comentaris: 7

Comentaris

Ara no es temps de fe aixo sino de ayuda a la gent petque sino tenim treball ni ayuden no poden vindre. La gent la gent marchara de aqui y a veure qui treballe.. que es una pena com esta el pais
ni la masana ni emap han de perdre un duro pel caprici de marsol de ser peu de pistes
Sra. marsol deixa els TEUS desitjos a un costat i per algun cop pensa una mica en el ciutada que aixeca el pais, de que serviran tans teleferics tans pisos d'alt "estanding" si la gent treballadora tindra que migrar...
Com es nota que no ho pagaràs de la teva butxaca, totes aquestes ruqueries. Per un cop podem posar seny i fer cas a la població.
Aquest projectes faraònics acaben tots iguals...: L'empresa posa un capital (sempre molt per sota de la inversió prevista) i sinó funciona (com es veu a una hora lluny), serà l'Estat qui vindrà al rescat (és a dir nosaltres els que paguem impostos, no els rics).. I colorin colorado la Conxita va tallà la cinta de la inauguració com una princesa.
Es vol fer d'Andorra un paradís, un país de luxe entre les magnífiques muntanyes pirinenques; està clar que la idea és temptadora. Però fins a quin punt? A quin cost? No tenim suficient? Per què destrossar un dels paisatges naturals més emblemàtics del país? Per ambició? Per disconformitat? Per què pugui ser humanitzat i popularitzat? Però repeteixo a quin cost? Sincerament, per mi Andorra és natura, és vida simple i tranquil·la; no són gratacels, telefèrics i vida de luxe. És una llàstima que s'estigui optant per una via més globalitzada i no tradicional; perquè al final, on demostrem la nostra cultura així? Les nostres arrels? Enfi.
A mi m’encanta el projecte. Per que sigui mes popular a la Massana i es recolsi, els residents de la Massana ho haurien de tenir gratuït, si no malauradament, no es farà.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte