Diari digital d'Andorra Bondia
Una mostra de productes artesanals produïts a Andorra.
Una mostra de productes artesanals produïts a Andorra.

El Govern atura casos de publicitat enganyosa sobre productes locals


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Agències

El Govern ha hagut d’actuar per posar fre a casos de publicitat enganyosa relacionada amb productes locals. Actualment, hi ha tres expedients administratius en curs. El primer fa referència a unes mels, que a través de les xarxes socials es publicitaven com a produïdes al país quan tan sols es condicionen a Andorra. El segon cas és el d’unes xocolates que van arribar al mercat nacional utilitzant un seguit d’imatges que podien induir a confusió i fer creure que eren un producte elaborat i transformat a Andorra. I en darrer lloc hi ha una cervesa que és elaborada a fora però que tenia un etiquetatge tendenciós que podia induir a confusió al consumidor sobre l’origen del producte.

El director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport, Josep Pujol, va explicar que la majoria de denúncies que s’estan trobant en l’àmbit dels productors locals fan referència a publicitat enganyosa, és a dir, que són empreses autoritzades a importar un producte però que en no tractar-se de productes andorrans no els poden presentar com a tals. Per aquests casos, la normativa preveu sancions d’entre 2.000 i 10.000 euros. 

La publicitat enganyosa és una de les principals queixes que arriben a Consum. I tot i que s’imposen cada any sancions per aquestes pràctiques, el director d’Agricultura, Josep Casals, va assenyalar que és més eficient retirar el producte del comerç que no pas l’expedient sancionador. Així, en els casos en què l’embalatge d’un producte inclou signes d’Estat o imatges del país que porten el consumidor a confusió sobre l’origen del producte, s’aplica aquesta via, a través de la Llei de signes d’Estat, com a mesura addicional a l’obertura de l’expedient. En un d’aquests tres productes (les xocolates) es va adoptar aquesta mesura i en menys de 24 hores després de la notificació de la denúncia el producte ja estava retirat del mercat. El mateix es va fer en el passat amb uns licors. Casals va declarar que d’aquesta manera s’evita que aquests articles estiguin exposats mentre es tramita l’expedient i, per altra banda, suposa un cost per al comerç, ja que ha de deixar de vendre productes que tenia en estoc.

Una altra via per lluitar contra la publicitat enganyosa són els córners específics ubicats als establiments en què se centralitzen tots els productes locals andorrans. Això permet, d’una banda, que estiguin ben identificats i evitar confusió en els consumidors i també que els productes arribin a tothom. Casals va posar en relleu que hi ha una creixent demanda del producte andorrà per part dels residents com dels visitants i va agrair la implicació de les grans superfícies en l’interès que tenen pel producte local. 

Casos estables
Els casos d’intrusisme en els productes locals es mantenen força estables, segons asseguren Pujol i Casals, que afegeixen que les denúncies són “molt puntuals”. De fet, els últims cinc anys s’han registrat entre un i tres casos anuals. “No és en cap cas una pràctica generalitzada que facin les empreses andorranes”, remarca el director d’Agricultura. Amb tot, deixa clar que cada cop que reben una queixa o denúncia per part del sector, “s’actua ràpidament” perquè “el nostre objectiu és protegir els interessos dels productors de quilòmetre zero” perquè “estem convençuts que és un producte de moltíssima qualitat i perquè volem que quan arribin al mercat tinguin tota la garantia en relació amb el seu origen”.

El sector gaudeix de bona salut. Els darrers dos anys han aparegut 10 productors locals nous i actualment la xifra total es troba en 30. El director d’Agricultura va destacar l’impacte de la pandèmia de coronavirus, que “ens ha canviat a tots i ens ha fet prendre consciència que cal afavorir l’empresa local i propera”. També si ho mirem en termes de sostenibilitat, remarca. “Hi ha un camí de futur molt gran per fer, ja que encara que la potència agrària d’Andorra és molt petita això no treu que es puguin fer productes de molta qualitat”, va concloure.

Resoltes les males praxis en les vendes de carn produïda a Andorra
A partir d’aquest mes de maig, Ramaders d’Andorra inicia la distribució de la carn produïda al país. La mesura donarà totes les garanties en relació amb la procedència d’aquest producte i permetrà acabar definitivament amb les males praxis que s’havien detectat en alguns punts de venda.

A finals del 2019, es va detectar que dues carnisseries venien com si fos d’Andorra carn que no ho era. Això es va poder constatar perquè no feien compres regulars, fet que va originar una investigació per part del Govern. El director d’Agricultura va explicar que a partir d’ara, amb la distribució controlada, s’eviten situacions com aquestes perquè Ramaders d’Andorra sap quins punts hi ha, la quantitat que hi ha i els vigilen permanentment perquè el subministrament sigui regular i no puguin oferir productes sense haver-se abastit d’una forma periòdica. Malgrat la pandèmia, Ramaders d’Andorra va tancar l’any amb un increment del marge “considerable”, va dir Casals.

Govern
publicitat enganyosa
productes locals
Comentaris: 1

Comentaris

Transparència és el que cal amb tots els productes també amb el vi...molt bé.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic