Diari digital d'Andorra Bondia
El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, instants abans de la compareixença d’aquesta tarda.
El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, instants abans de la compareixença d’aquesta tarda.

El Govern descarta seguir endavant amb l’aeroport del bosc de Moretó


Escrit per: 
M.S. / Foto: SFGA

Punt final al projecte d’aeroport que projectava la Cambra de Comerç al bosc de Moretó, a Grau Roig. I és que si l’informe de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana (AAA), com va avançar el BonDia el 4 de maig passat, ja considerava “inviable” la infraestructura, l’informe de l’Organització de l’Aviació Civil Internacional (OACI) ha acabat de convèncer el Govern, que ha optat per descartar aquesta iniciativa i centrar els esforços a impulsar els vols comercials a l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell i a mirar de tirar endavant un heliport nacional.

Així ho ha confirmat aquesta tarda el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, després que el Govern hagués rebut ja un primer informe de l’OACI en què valora la factibilitat de construir l’aeroport al bosc de Moretó a partir dels dos estudis de viabilitat tècnica encarregats per la CCIS a Navblue i CGX.

En aquest sentit, Gallardo, que ha destacat que s’ha demanat un complement d’informació respecte a algunes qüestions tècniques, ha explicat que aquest primer document ja permet “extreure unes conclusions” que desaconsellen continuar amb aquesta infraestructura, ja que el projecte proposat no compleix els requisits internacionals de seguretat de vol i d’operativitat de les aerolínies que estipulen l’OACI i l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) per a aeroports oberts al trànsit comercial, internacional i amb aeronaus com les que presenta l’estudi.

Entre les observacions fetes per l’OACI, el ministre n'ha destacat sis. Concretament, la relativa a l’absència d’un estudi de mercat i al fet que la documentació lliurada no inclou suficient informació sobre el correcte encaix de necessitat i suficiència aeroportuària, la que fa referència al tipus d’aeronaus, on es destaca que els informes s’han fet en base a un tipus d’aparells molt “singulars”, un fet que limita i redueix molt la capacitat d’atraure operadors convencionals. Així mateix, l’estudi alerta que les maniobres incompleixen els criteris de disseny actuals d’OACI i EASA, fet que comportaria que l’AAA hagués d’assumir “responsabilitats en la seguretat més enllà de les raonables”. A més, l’incompliment dels criteris internacionals faria que les maniobres especials no només les hagués d’autoritzar l’AAA, sinó que haurien de ser avalades també per l’autoritat del país d’origen del vol que arribés a Grau Roig, fet que en dificulta l’operativitat.

L’informe de l’OACI incideix també en el cost del moviment de terres per la construcció de la pista i zones adjacents i assegura que seria superior al previst, un criteri, però, que “no seria limitatiu perquè es podria corregir”, segons ha apuntat el ministre.

Finalment, i quant a seguretat, l’estudi apunta que el fet que la pista no tingui visibilitat en l'altitud de decisió fa que les operacions no siguin segures, i que es posi els pilots en una situació complicada.

D’altra banda, el ministre ha explicar que avui mateix ha tingut l’oportunitat de reunir-se amb el president de la CCIS, Josep Maria Mas, i amb el seu predecessor, Miquel Armengol, a qui ha traslladat les conclusions de l’informe de l’OACI i la determinació del Govern de no seguir endavant amb el projecte, una decisió “acceptada”, ja que des de la Cambra “sempre s’havia dit que calia anar etapa per etapa i que no es podia passar a una fase posterior sense completar la prèvia”. Així mateix, el ministre, que ha revelat que també ha informat de la decisió els cònsols majors de Canillo i Encamp, ha avançat que un cop es disposi de l’informe complet es traslladarà també als grups parlamentaris.

Interpel·lat sobre la necessitat d’aquest segon informe després del primer emès per l’AAA, el ministre ha defensat la conveniència de disposar d’aquest de l’OACI, que ha tingut un cost de 25.000 euros, assegurant que “no es tracta d’una decisió atípica”, i ha recordat que anteriors governs ja van encarregar també estudis a aquest organisme per valorar d’altres projectes d’aeroport. A més, s'ha mostrat convençut que en el cas que l’informe de l’AAA hagués estat positiu, “se’ns hauria exigit l’estudi de l’OACI”, motiu pel qual ha considerat “coherent” i un “símptoma de transparència” la decisió de l’executiu.

Malgrat tancar la porta a la possibilitat de tirar endavant un aeroport dins el país, com a mínim aquesta legislatura, Gallardo va insistir en la necessitat de continuar treballant en infraestructures que permetin desenclavar el país, i en aquest sentit va recordar els estudis encarregats per analitzar la viabilitat d’una connexió ferroviària i també, tot i que en aquest cas per millorar la mobilitat interna, d’un transport per cable.

Govern
descarta
seguir
endavant
l’aeroport
bosc de Moretó

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

Que trist resignar-nos a seguir sotmesos a la voluntat dels veïns.
M'alegro de que a la fi obrin els ulls, Andorra no és un país viable per un aeroport, es un paìs de natura i muntanya i s'ha de respectar, prou ja d'edificis monstruosos, de enginys inútils i somniar truites. Obriu els ulls i cuideu el nostre tresor que és de tots.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte