Diari digital d'Andorra Bondia
Simulació de la vista de la pista des d’un avió en l’arribada a l’aeroport de Grau Roig.
Simulació de la vista de la pista des d’un avió en l’arribada a l’aeroport de Grau Roig.

El pendent de la pista fa “inviable” l’aeroport projectat a Grau Roig


Escrit per: 
M.S. / Foto: CCIS

El pendent de la pista fa “inviable” l’aeroport projectat al bosc del Moretó per la Cambra de Comerç Indústria i Serveis. Així es desprèn si més no de l’avaluació dels resultats dels dos estudis de viabilitat tècnica encarregats per la CCIS a Navblue i CGX feta per l’Autoritat Aeronàutica Andorrana (AAA) el 10 de setembre passat.

I és que, segons han confirmat fonts properes a l’executiu, l’informe de l’AAA posa de manifest que el pendent de la pista de la infraestructura prevista a Grau Roig seria del 3,5%, fet que incompliria amb la normativa europea vigent sobre aquest tipus d’instal·lacions, que estableix que el pendent màxim de la pista no pot ser superior a l’1%.

Aquest factor del pendent de la pista és important també a l’hora que hi puguin operar determinats tipus d’avions. Així, en l’informe s’incideix que un avió del tipus A-321 podria aterrar i enlairar-se en pistes de fins al 2% de pendent, fet que continuaria incomplint la normativa europea, però no en pistes amb un pendent superior.

Així mateix, i respecte a aquest model, l’avaluació de l’AAA apunta que no seria possible l’enlairament des de la pista prevista, ja que no es disposaria de totes les condicions necessàries per si mai durant aquesta maniobra sorgís algun problema i hagués de portar a terme un aterratge d’emergència.

L’informe, que veu “difícil” la possibilitat que hi puguin operar amb totes les garanties avions A-320, fa un repàs també dels diferents models A-319 i gairebé els descarta tots. De fet,  i tot i que amb reserves, limita la possibilitat d’operar a la pista de l’aeroport projectat a Grau Roig a un únic model, l’A-319-133, un model, però, que gairebé no utilitza cap companyia.

Precisament, en relació amb les companyies, l’Autoritat Aeronàutica Andorrana troba a faltar en els informes elaborats l’opinió dels operadors aeris comercials sobre aquesta infraestructura.

D’altra banda, l’avaluació de l’AAA posa de manifest que els estudis elaborats s’han fet únicament tenint en compte unes condicions meteorològiques favorables però que no s’han analitzat les maniobres d’aterratge i enlairament en condicions de pluja o vent. I en aquest sentit, adverteix que amb la pista molla i una determinada velocitat de vent de cua els avions ja no podrien operar.

Per tot plegat, l’informe de l’AAA, on es parla de dificultats “difícilment mitigables”, conclou que “les limitacions tècniques i afectacions a la seguretat són suficientment importants com per no continuar amb el projecte”. 

Els estudis encarregats fins ara han tingut un cost de més de 140.000 euros

Els estudis preliminars per analitzar la viabilitat aeronàutica d’un aeroport al bosc del Moretó han tingut un cost fins ara de més de 140.000 euros. Així es constata de les respostes del ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, a la bateria de preguntes en relació amb la construcció d’un aeroport a Grau Roig formulada pel conseller general socialdemòcrata Roger Padreny, que ahir recollia el Butlletí del Consell General.

D’aquesta manera, i pel que fa a les aportacions de la Cambra de Comerç i el Govern en el marc del conveni de col·laboració subscrit, el ministre detalla que l’import total de les factures abonades per la CCIS entre el 2019 i el 2020 va ser de 117.359,15 euros.

Concretament es van satisfer 33.000 euros a l’empresa Navblue i 69.051,40 a la societat CGX Aero. Així mateix, es van pagar 15.307,75 euros a la consultora Jilophi i l’Associació de Bancs Andorrans (ABA) va col·laborar en el primer estudi amb una aportació de 7.590 euros. A aquests diners, cal afegir-hi els 29.000 dòlars, uns 24.000 euros, que costen els estudis encarregats pel Govern a l’Organització de l’Aviació Civil Internacional (OACI).

Precisament, amb aquests estudis es busca una valoració qualitativa d’aspectes com ara l’operativitat general del projecte, la capacitat d’atreure aerolínies convencionals, el dimensionament, el compliment de les normatives de l’OACI i l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA), i les desviacions de les pràctiques internacionalment acceptades. I no serà fins que es disposi de l’informe de l’OACI que el Govern, que sí que té òbviament l’avaluació de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana, es pronunciarà sobre la viabilitat del projecte, segons respon Gallardo en una altra de les preguntes plantejades, on afirma que un cop l’executiu disposi dels dos informes “els compartirem amb la Cambra i amb la ciutadania”.

Així mateix, Gallardo, que evita valorar les conclusions de l’informe de l’AAA i insisteix que es “considera oportú que s’analitzi i es valori qualsevol projecte vinculat al desenclavament geogràfic del país”, tampoc respon a la interpel·lació del parlamentari socialdemòcrata sobre si es consultaria a la ciutadania sobre el projecte, fet que es “valorarà si escau o no” únicament si s’acaba dictaminant que el projecte és viable.

pendent
pista
fa
“inviable”
l’aeroport
projectat
Grau Roig

Compartir via

Comentaris: 4

Comentaris

En sap greu per el diners mal gastats, molts estudis sense tenir en compte el que diu el poble, per altra banda el nom del bosc no es Morató, sinó MORETO ja ens agradaria als Morató tenir un bosc amb el nom, segur que no deixaríem un aeroport
Bona rectificació, peró caldria l'aclariment de la redacció.
Hi ha una cosa que s'anomena , Obra Civil , i pot convertir una pendent del 3,5 % , en un 1 % , sense mes problema que fer obres , murs de contenció , ompliment etc . Saps , es tracta de que Andorra no quedi tancada ,quan Espanya o França , o els dos a l'hora , els hi roti , per tant només hi ha una solució sortir volant .
No crec en res del que ha dit Govern i l' OACI El que passa és que no interessa ni a Espanya/Catalunya i tampoc a França que Andorra sigui independent amb el tema d'un aeroport. Feu la vostra recerca a internet i compareu, mireu els 10 aeroports més perillosos per aterrar i veureu que l'avantprojecte que s'ha preparat per Grau Roig no es cap bogeria. Si aquests aeroports estan permesos a operar, siguin amb avions petits o grans segons l'aeroport, doncs per què Andorra no?? Aquí teniu els 10 aeroports més perillosos del món: - Nepal – Lukla (mireu les muntanyes) - Chagual (SPGL), Peru (muntanyes) - Gibraltar – forts vents (travessa un carrer de la ciutat) - Princess Juliana International Airport a l'Illa de Saint Martin (una pista molt curta) - Kangerlussuaq Airport – Greenland (neu -gel, turbulència) - Aeroport de Matekane a Lesotho (fixeu os bé les alçades en cada extrem de la pista d'aterratge) - Courchevel Altiport a França – amb una inclinació de 18.6% - Aeroport Internacional Toncontín a Honduras (l'avió ha d'aproximar la pista a un angle de 45° - Aeroport Saint Barthélemy al Caribe - Aeroport Narsarsuaq a Groenlàndia (neu / gel a l'hivern + turbulència) Aeroport Regne de Bhutan. Ara venen amb el tema del tren, de debò?? Això trigarà com mínim 20 anys, no veuen la tasca que suposa negociar amb tots els propietaris dels terrenys on la línia de tren hauria de passar.....FUM!!!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte