Diari digital d'Andorra Bondia
Marticella, Gallardo, Molné i Sansa mostren on es farà l'heliport nacional.
Marticella, Gallardo, Molné i Sansa mostren on es farà l'heliport nacional.

L’heliport nacional es construirà a la Caubella i costarà 4 milions d’euros


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Facundo Santana

Ni la borda Vidal ni el Patapou ni la Comella ni les Tresoles. L’heliport nacional es construirà a la Caubella, a tocar de l’estació de Pal. Així ho ha anunciat el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, comunicant una decisió que va adoptar el Govern “fa unes quantes setmanes” després de mesos analitzant les opcions, tant en aquest mateix indret com al segon terreny proposat pel Comú de la Massana: Beixalís. Com ja es va fer en el cas del Patapou, l’Executiu aposta per una concessió, de manera que l’empresa adjudicatària a més de l’explotació, també assumirà la construcció de la infraestructura, que es calcula que tindrà un cost d’uns 4 milions d’euros com a mínim (pot incrementar-se en funció del projecte). La idea és que a finals de juliol o com a molt tard a mitjans d’agost es pugui convocar el concurs internacional i que durant el primer trimestre del 2022 s’iniciïn les obres. El termini d’execució dels treballs seria d’un any i com en altres infraestructures aquest projecte també serà declarat d’interès nacional.

Gallardo ha tornat a defensar que l’heliport és un “projecte estratègic” que “persegueix resoldre el problema de desenclavament”. A més, ha recordat que “és una aspiració i un projecte de fa molts anys que s’estava reivindicant, i crec que hem trobat un bon emplaçament amb el mínim impacte possible en tots els sentits”. De la mateixa manera ha destacat que la instal·lació permetrà “concentrar la gestió” en un mateix lloc de l’helicòpter nacional (es deixarà d’utilitzar l’heliport de la Massana), els vols comercials, “que esperem que es puguin fer de manera important”, i les activitats de l’estació.

El ministre ha detallat que per prendre la decisió final sobre la ubicació de l’heliport es van valorar aspectes com ara l’accés per carretera, la ubicació geogràfica, el temps de desplaçament fins a diversos punts del país, entre ells l’hospital, les infraestructures ja existents i que fos una ubicació amb el menor impacte possible des del punt de vista del sobrevol urbà. I tant la Caubella com Beixalís complien i representaven “una millora significativa des del punt de vista de l’impacte acústic. Era un punt clau, millorar la qualitat de vida de la gent de la Massana”.

Ara bé, per què finalment s’ha escollit la Caubella? Es considera que té un accés més factible per carretera i que a més es disposa del telecadira com a alternativa, també s’han valorat les infraestructures de què ja es disposa, com “el centre mèdic, serveis de restauració i oci” i a més es requereix menys moviment de terres a l’hora de construir-lo. Finalment també es van fer dos estudis per valorar l’impacte acústic. En el primer hi van participar cinc empreses del país per estudiar la sonometria de les maniobres d’aterratge i enlairament, comparant l’heliport actual, l’opció de Beixalís i la de la Caubella. “Els resultats van ser concloents. La maniobra que més impacte té és la de l’heliport actual”, ha afirmat Gallardo.

D’altra banda, també es va valorar la petjada acústica i s’ha conclòs que es podrien fer fins a 33 vols diaris sense sobrepassar els límits fixats per les normatives europees. Una xifra que Gallardo ha deixat clar que per ara no es pretén assolir. “No estem aquí, si no l’heliport hauria mort d’èxit”, ha afirmat.

Igualment ha destacat el fet que la ubicació permet fins a cinc maniobres diferents, fet que facilita l’operativa en diferents condicions climatològiques. Gallardo ha remarcat que l’emplaçament també compta amb el vistiplau de l’Autoritat Aeronàutica d’Andorra, que ha fet els corresponents informes preceptius.

Valoracions
La cònsol major de la Massana, Olga Molné, ha qualificat l’anunci com “una gran notícia per a la Massana i el país”, ja que “tots tenim clar que Andorra necessita l’heliport”, per exemple “per a un transport sanitari ràpid i eficient, però també per obrir noves possibilitats turístiques”. De la mateixa manera ha destacat que “el més important era que l’emplaçament no afectés el benestar dels massanencs i al contrari, aquest projecte el millora”. I és que ha recordat que tot sovint els veïns del Través i de l’Aldosa havien fet arribar queixes a la corporació per les molèsties que els causa l’heliport actual.

A més a més s'ha mostrat convençuda que la nova infraestructura serà “un clar impuls turístic” per a la parròquia, amb incidència positiva a sectors com són la restauració, l’hoteleria i fins i tot l’immobiliari.

Per la seva banda, el director de Vallnord-Pal Arinsal, Josep Marticella, també ha qualificat de “molt positiu” que l’heliport s’instal·li a la Caubella. “Una estació es mesura per la seva capacitat d’atraure clients, i com més portes d’entrada tinguem, més capacitat per ser rendible. Ho entenem com una gran oportunitat”, ha assegurat.

D’altra banda també ha subratllat que “la Caubella té un microclima, amb unes condicions meteorològiques que avalen el projecte. A més, som una estació oberta els 365 dies de l’any i incloure un heliport fa peça”. Marticella també ha deixat clar que les obres de construcció de la infraestructura seran totalment compatibles amb el funcionament de l’estació, “no interferirà en res”, i que la instal·lació és “totalment compatible” amb els plans de futur de l’estació.

També ha sigut el director general de Pal Arinsal qui ha obert la porta que l’heliport, a més de la carretera i el telecabina, guanyi alguna altra connexió, “qui sap si amb algun altre giny”. No ho ha concretat, però no se li escapa a ningú que a banda del projecte del telefèric de Carroi i la posterior connexió amb l’estació massanenca, per ara no se’n contempla cap altre.

Pel que fa a les possibles sinergies que es podrien crear amb l’estació, ha recordat que actualment ja s’utilitza el servei per fer vols panoràmics, per a rescats o per abastir el refugi del Comapedrosa, i no ha descartat l’opció de crear nous paquets que incloguin per exemple vol panoràmic, restauració i oci o esquí. Per Marticella l’heliport pot ser un bon element per al “sosteniment econòmic i financer de les dues concessions” i creu que pot aportar “nous clients amb valor afegit”.

Andorra
heliport
nacional
caubella
Pal
la Massana
gallardo
Molné
Marticella

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

Bon dia, podrieu no fer servir la paraula "nacional" com si fos evident. Aquí a Andorra el concepte de nació és encara una controvèrsia vista l'històriai la composició del nostre principat. Entenc que será una expressió vinguda dels grans països veïns, ho trobo molt trist, molt guerrer (molts especialistes diuen que per ser una nació cal fronteres i un exèrcit militar). Gràcies periodistes i governants per no agafar conceptes i vocabulari no andorrà. Motl Cordialment Getrudis
Es podria haver dit "rics" en comptes de "nous clients amb valor afegit". No seré l'únic que pensa que ens estem deixant portar per l'avaricia, pensant en portar turisme de nivell al país, i per contra cada vegada hi ha menys personal qualificat per atrendre aquest tipus de turisme. La gent no arriba a final de mes i marxa. Tot aixó farà pilota i els explotarà en la cara però ja serà massa tard. A dia d'avui ja viatja de boca a orella que a Andoprra maltracten als treballadors amb sous de pena i es clar, es reepercuteix en l'atenció al client. seguim així seguim que aqu´ñi no vindrà no el tato.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte