Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús que realitza la línia de transport públic de Sant Julià de Lòria.
Un autobús que realitza la línia de transport públic de Sant Julià de Lòria.

El sector esclata amb Nadal perquè “rebenta preus i ara demana ajuts”


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

El fet que Autocars Nadal hagi demanat al Govern 600.000 euros per restablir el dèficit registrat en les línies nacionals d’autobús que té concessionades ha fet esclatar el sector del transport de viatgers. Les companyies denuncien que aquesta empresa rebenta preus i això acabarà amb la competència. Comparteixen que oferir tarifes per sota del preu de mercat pot formar part de la política comercial d’una empresa, però rebutgen que després recorri a l’Administració buscant ajuda.

El CEO d’Andbus, Albert Vinseiro, es mostra indignat amb la situació i recorda que l’empresa que representa va recórrer l’adjudicació del transport escolar i de les línies nacionals de transport públic a Nadal per baixa temerària. En el primer cas, la demanda es va desestimar, mentre que el segon encara està en curs a la Batllia. Vinseiro insisteix en el fet que l’oferta amb què Nadal va guanyar un dels lots de les línies nacionals estava un 85% per sota en relació amb els preus presentats per la resta de concursants.  I destaca que fins i tot aquesta companyia oferia diners per una de les línies.

Aquestes pràctiques ja han tingut les seves conseqüències. “Jo he hagut de fer un ERTO i treure 22 persones al carrer perquè la feina sota de preu no la puc fer”, exposa Vinseiro visiblement enrabiat, al mateix temps que denuncia que no tothom pugui “jugar amb les mateixes cartes”. Tem que la política d’Autocars Nadal, que té al darrere una gran empresa espanyola com Julià, sigui “rebentar els petits i quan estiguin sols apujar els preus un 200%”. Vinseiro assenyala que és legítim fer-ho amb diners propis, però denuncia que això no es pot fer “amb els diners de tots”.  Si això succeeix remarca que “entre tots estarem subvencionant els que ens deixen a tots al carrer per duplicar després els preus”. 

La política de preus agressius no només s’ha vist en els concursos de transport públic, sinó també en els serveis discrecionals. Així, Vinseiro assegura que mentre que l’empresa que dirigeix ha mantingut les tarifes des del 2018, Nadal pot demanar 130 euros per un autocar durant pràcticament tot un dia quan només el sou del conductor ja costa 110 o 115 euros. “Si aquesta és la seva política comercial que la facin, però no amb subvencions”, insisteix.

Un altre empresari del sector es mostra en el mateix sentit. “Molesta que facin preus baixos i que després, quan no se’n surten, demanin diners al Govern”, afirma, al mateix temps que observa que “nosaltres tampoc ho tenim fàcil i no demanem diners al Govern”. “O tots o ningú”, hi afegeix. Explica que aquesta política tarifària els perjudica perquè “està rebentant els preus de mercat i no ens permet a nosaltres ni estar a un preu de mercat coherent ni tenir feina”. Davant d’això, declara que “si ens pren la feina, que ho faci amb preus de mercat” i que no fer-ho i demanar una aportació econòmica del Govern “és totalment absurd i incoherent”. 

Aquest empresari també coincideix en la competència d’aquesta gran empresa en els serveis discrecionals. Mostra d’això és que aquest any no n’ha fet ni un. Indica que al Principat s’estan instaurant els monopolis. “Les empreses més grans cada cop són més grans i les petites cada cop més petites”, lamenta. En aquest sentit destaca que “d’empreses petites n’hi ha molt poques” i que la resta de mercat l’acapara Coopalsa, Andbus i Nadal. L’empresari també es mostra crític amb la “guerra de preus per aconseguir una mica de feina”, una pràctica que és contraproduent.

També una altra empresa consultada destaca que “tothom és lliure de presentar les ofertes que vulgui”. Amb tot observa que les d’algunes companyies es trobaven per sota dels preus de mercat. “Fins i tot pagava al Govern per explotar la concessió”, assenyala.

Cal recordar que Nadal va guanyar el concurs de les línies nacionals d’autobús amb una oferta que preveia una aportació al Govern de 57.581 euros anuals pel Bus Exprés i de 145.177 euros per l’L1. De la seva banda, Coopalsa preveia entregar a l’Executiu 50.000 euros per l’L3. La resta de línies havien de ser subvencionades.

sector
Nadal
rebenta preus
ajuts

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Els problema d'aquest senyor es que es pensava que tindria el monopoli a Andorra i cada cop es veu mes contra les cordes...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte