Diari digital d'Andorra Bondia
L’antiga casa comuna de Sant Julià de Lòria on se celebren les sessions de Consell de Comú.
L’antiga casa comuna de Sant Julià de Lòria on se celebren les sessions de Consell de Comú.

Toc d’atenció al Comú de Sant Julià per incompliments en contractacions


Escrit per: 
Redacció / Foto: Agències

Contractes de serveis amb vigència superior a la permesa, contractacions sense respectar els principis de publicitat i concurrència, manca de formalització de contractes, falta d’actes de replanteig i de recepció provisional de determinats contractes i manca de la formalització de la fiança definitiva. Aquests són alguns dels incompliments en matèria de contractació pública del Comú de Sant Julià de Lòria que el Tribunal de Comptes ha posat en evidència en l’informe relatiu als treballs de fiscalització corresponents al tancament de l’exercici 2019, si bé algun dels tocs d’alerta s’han estat repetint d’exercicis anteriors.

Així, en l’informe, on es retreu a la corporació laurediana que no trametés els comptes anuals al Tribunal fins al 14 d’agost del 2020 quan la llei estableix que ha de ser abans de l’1 d’abril de l’any següent al tancament de l’exercici, s’apunta que malgrat que la Llei de la contractació pública estableix que els contractes de serveis no poden tenir un termini de vigència superior a quatre anys, sis si s’inclou la possibilitat de prorrogar-los, el Comú va allargar els contractes d’assegurança per un import de 56.299 euros més enllà del termini màxim de sis anys.

Així mateix, l’organisme fiscalitzador posa de manifest també que l’administració laurediana va adjudicar de forma directa serveis per un import de 165.117 euros prescindint del procediment legalment establert, fet que comporta que l’adjudicació sigui “susceptible de ser considerada nul·la de ple dret”, ni respectant els principis de publicitat i concurrència que han de regir la contractació pública. Concretament, es tracta de despeses relatives a serveis d’assessorament, per un import de 70.617 euros, de cadastre, per 38.800, i de condicionament, protecció i seguretat a l’aparcament Baix Solà, per un import de 55.700 euros, unes despeses que el Tribunal de Comptes considera que eren susceptibles d’un procediment de contractació pública.

En les al·legacions presentades, el Comú recorda a l’organisme fiscalitzador la modificació que, via disposició final del pressupost del 2019, es va fer de la Llei de contracció pública en relació amb aquelles adjudicacions “declarades de caràcter sensible”, una modificació que malgrat no citar específicament els comuns sí que entén que li és d’aplicació en tant que és administració pública. Així, argumenta que les adjudicacions dels serveis d’assessorament (per a la tirolina i el projecte Zipline) així com els del cadastre es poden incloure en el supòsit  previstos en la llei, a la vegada que justifica l’adjudicació dels serveis de condicionament, protecció i seguretat a l’aparcament Baix Solà per una qüestió “d’urgència” per la “necessitat d’adequar la calçada de la carretera secundària, crear un pas per a vianants i protegir, sostenir i assegurar la zona”.

Quant a la pròrroga dels contractes d’assegurances, la corporació, que recorda que es van signar el 2011, explica que estava treballant en el plec de bases amb col·laboració d’una empresa externa per tirar endavant un procés de licitació, iniciativa que es va considerar convenient aturar davant l’esllavissada del mes d’agost d’aquell any a la Portalada, les conseqüències i danys de la qual “estava sent gestionada per les companyies d’assegurances d’aquell moment”.

D’altra banda, el Tribunal de Comptes, que un cop analitzades les al·legacions presentades pel Comú considera que “no modifiquen els plantejaments evocats en el cos de l’informe” i que “no aporten cap informació complementària que permeti modificar les observacions i conclusions”, assenyala fins a quatre adjudicacions, per un import global de 210.474 euros, de les quals “no s’ha pogut evidenciar que s’hagi formalitzat el corresponent contracte tal com es requereix al plec de bases de la licitació”, un fet que no s’ajusta a les disposicions de la Llei de contractació pública.

A la vegada, l’informe posa de manifest també que, en aquest cas en sis adjudicacions per un import global de 513.603 euros, “no es disposa de l’acta de replanteig i acta de recepció provisional”, i que en dues altres “no s’ha constituït la fiança definitiva amb anterioritat a la data del contracte”, incomplint en ambdós casos les disposicions de la llei vigent.

Finalment, i com s’apunta en gairebé els informes de tots els comuns, pel que fa als licitadors el Tribunal considera “poc eficaç” el procediment per avaluar la legitimitat per contractar, ja que simplement es requereix una declaració jurada.

toc d’atenció
Comú de Sant Julià
incompliments
contractacions

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Vaja tela... més transpàrencia no estaria malament, sobretot tenint en compte que paguem impostos i no saben si van cap al cosó, el germà el tiet o el oncle

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte