Dc., 18/08/2021 - 02:40
L’aigua pren forma (aviat)
Escrit per:
A. Doral / Fotomuntatge: J. Balmaseda
Planava el dubte de si el Comú escaldenc s’atreviria a materialitzar, i tal com estava concebuda, la proposta guanyadora del concurs per al projecte Caldes, L’aigua i la forma, de Javier Balmaseda. Perquè ha quedat prou palès que quan l’artista s’aplica ho fa a fons i les seves idees són agosarades (qui no recorda la polèmica instal·lació dels cavalls enviada a la Biennal de Venècia). Però sembla que sí: des del Comú asseguren tenir ja “força clarificades les prioritats operatives, els temps i fases d’execució de projecte”, i unes previsions que passen per iniciar les obres de la fase 1 del projecte de manera pràcticament immediata “i tenir el muntatge molt avançat cap a finals d’any o, si fos possible, gairebé finalitzat (tenint en compte les qüestions climàtiques i tècniques pròpies de la tardor i hivern)”.
I què comprèn aquesta fase 1? Doncs les instal·lacions concebudes per Balmaseda per a la placeta del Madriu, “considerant la possibilitat d’executar la continuïtat de la instal·lació pel Passeig del Riu des d’aquesta placeta i fins al Pont d’Engordany i Plaça Santa Anna”, apunten des del Comú. Començant per aquí perquè ho consideren “prioritat per revitalitzar la zona”. L’objectiu és cridar al visitant, no ja el turista, puntualitzava l’artista mateix, sinó els mateixos veïns, amb un “projecte avantguardista”, reconeixen les autoritats comunals, que comprèn “fonts i una bassa escultòrica a la placeta del Madriu, acompanyades d’una entretinguda xarxa d’aixetes i tubs, al llarg del passeig del riu, que retornen l’aigua al seu hàbitat natural”.
Amb la quantificació econòmica que hi ha damunt de la taula, d’aproximadament un milió i mig d’euros per a tota la fase 1 (placeta del Madriu i Passeig del Riu), el Comú vol licitar les obres “tan aviat com es pugui”. Parlar d’unes instal·lacions que treguin el nas en tan pocs mesos sembla més que optimista, un particular que el mateix Comú (en resposta escrita a les qüestions del BonDia, per cert) admet: “cal tenir en compte que el projecte artístic-creatiu comporta un seguit d’accions de caràcter constructiu i urbanístic que afegeixen algun grau de complicació a la proposta”. Precisament la complexitat, admetia Balmaseda en aquestes pàgines, el va incentivar: “Normalment se n’ocupen arquitectes i enginyers, rarament els artistes, que hi podem aportar solucions menys encotillades.”
Comentaris: 5