Calvó assegura que Medi Ambient no ha rebut cap queixa per soroll de vehicles
El departament de Medi Ambient no ha rebut cap queixa relacionada amb el soroll que fan els vehicles. Així ho ha assegurat aquest migdia la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó. “No sé si d’altres departaments n’han rebut”, ha afegit. En referència amb les queixes freqüents de la població a peu de carrer pels sorolls que produeixen certs cotxes que circulen per les carreteres del Principat, principalment pels tubs d’escapament, la ministra ha informat que el departament de Transports i el cos de policia treballaran conjuntament per desenvolupar un reglament sobre el control de soroll tenint en compte el que sobre aquesta qüestió recull el nou Codi de circulació, que entrarà en vigor al setembre.
Per la seva banda, la directora del departament de Medi Ambient i Sostenibilitat, del ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Ferrer, ha explicat que darrerament les queixes que han rebut estan relacionades amb el soroll de maquinària i els sistemes de climatització. També ha recordat que històricament les queixes de la població s’han centrat en les referides als locals d’oci nocturn, discoteques i pubs. Siguin per un motiu o altre, Ferrer ha declarat que en aquestes situacions es fan els seguiments corresponents i en cas de superar-se els nivells reglamentaris, “es demanen mesures correctores”.
D’altra banda, ha indicat que els mesuraments acústics es realitzen anualment a partir de les mesures que es prenen en dues èpoques de l’any, la temporada alta, que comprèn els mesos de febrer, març i abril, i la temporada baixa, al mes d’octubre. Es fan a través d’uns sonòmetres que mesuren la immissió, és a dir, el so rebut en un punt determinat procedent d’un o diversos focus d’emissió. Segons Ferrer, el mesurament que es realitza capta “la repercussió del soroll en general”, no el d’una determinada maquinària, perquè això queda fora de la competència de Medi Ambient. El que sí poden constatar a través dels mesuraments és que les estacions més properes a les zones de trànsit són les que recullen les “pitjors” dades en relació amb la qualitat acústica.
Precisament sobre la posada en marxa d’una xarxa de sensors per mesurar la contaminació acústica al país que es va presentar el gener del 2019, Ferrer ha respost que “encara no disposem de dades sobre aquesta xarxa”. Es tracta d’una iniciativa que s’havia de posar en pràctica “si resultava” després de la prova pilot que van realitzar el febrer d’aquell mateix any el ministeri de Medi Ambient i Andorra Telecom. Per fer-la, es van instal·lar dos sensors que transmetrien cada 15 minuts informació sobre la intensitat del soroll. Un estava situat a Andorra la Vella i funcionava amb energia elèctrica; i l’altre, a Escaldes-Engordany utilitzant com a font d’energia un panell solar.
Els sorolls al nou codi
En una de les disposicions generals del nou Codi de circulació es prohibeixen els vehicles que emetin pertorbacions electromagnètiques, sorolls, gasos i altres contaminants a la via pública. Per fer-ho, el Govern establirà reglamentàriament els límits acústics dels vehicles de motor, basant-se en els límits sonors establerts per diverses normatives europees. En aquests casos, a més de la multa econòmica corresponent es procedirà a la immobilització del vehicle.
També apareix el soroll en referir-se a la regulació de la càrrega i descàrrega. Així, es demana que la càrrega estigui ben disposada als vehicles per no provocar sorolls i l’incompliment es tipifica com a sanció greu. I encara en relació amb això, s’estableix que l’operació de carregar o descarregar es faci amb els mitjans adequats per tal d’evitar sorolls i pertorbacions. Pel que fa a la circulació en zona urbana, el codi recull que cal conduir sense forçar les marxes per evitar sorolls molestos com els que es produeixen a conseqüència d’acceleracions innecessàries o de forçar el motor en pendents. En aquest cas, la infracció es considera lleu.