Compartir plat per gastar menys
“Hi ha molta gent que vol portar les begudes de fora o que comparteixen plat. Hi ha famílies que porten els nens a un restaurant de menjar ràpid i després els pares venen aquí i només mengen un sol plat per dos”, comenta el propietari del restaurant Hong-Kong d’Escaldes-Engordany, Olivier. El mateix explica el responsable de l’AndBurgerZero, Pere Canturri, “ara hi ha més gent que comparteix un primer i després es parteix una hamburguesa. Segurament perquè tenen menys poder adquisitiu”. Situacions com aquestes es viuen cada dia a tots els restaurants. Visitants que arriben a Andorra amb ganes de sortir de casa seva però gastant el menys possible. Aquest és el cas d’una família de turistes espanyols que protagonitzaven ahir dimarts una escena molt semblant. La família, formada per tres persones, va anar a dinar al restaurant Les Barques d’Escaldes-Engordany on van demanar una pizza i uns natxos per compartir. Total: 31,38 €, tres persones, dues hores asseguts.
Tot i que pensem i sembli que la fi de la pandèmia està per caure, aquesta, ha originat efectes en la societat que probablement perduraran en el temps.
La majoria d’empreses de restauració coincideixen que han notat un canvi en la tipologia de consum i el comportament dels turistes arran de la crisi sanitària. Cert és que en comparació amb l’estiu passat hi ha més turismes al Principat, “sobretot a partir del 7 d’agost”, segons Nelson Ferreira, del restaurant Les Barques, però “cada vegada consumeixen menys perquè la seva economia és més baixa”, comenta Marcio Machado, director del restaurant Mama Maria. Un altre dels aspectes que ha deixat la Covid i fa que els restaurants no puguin fer la mateixa caixa que anys anteriors són les restriccions que se’ls ha imposat, “el tema de l’aforament ens ha perjudicat, tot i que sabem que és necessari. Hi ha molta gent al carrer, però els restaurants tenim un aforament limitat i no podem atendre tanta gent com ens agradaria”, esmenta Olivier.
Davant aquesta crisi sanitària i econòmica els restaurants troben a faltar, per una banda, el client de qualitat, el que ve a menjar “aquell que es demana un primer plat, un segon, demana una bona ampolla de vi, postres i fa els cafès”, declara Marcio Machado. I per l’altra, la restauració “troba a faltar el client francès”, apunta Josep Silvestre, director financer d’Angelo&Friends perquè últimament només hi ha turistes que venen d’Espanya, i “el client alemany i anglès també es troba a faltar, ja que era un client que consumia i venia a menjar”, puntualitza el director del restaurant L’informal, Agustín Martínez.
Les raons d’aquesta alteració en el comportament dels turistes es deu a un canvi en la seva situació econòmica, afectada a causa de la implementació dels ERTOs, els acomiadaments o els canvis d’horari a mitja jornada. A més a més, el que vol actualment la gent és sortir sense haver de gastar gaire. “Controlen molt les seves despeses”, afirma el propietari del Hong Kong.
Aquest nou estil de consum, que es basa a compartir plats i intentar gastar el menys possible, afecta de manera directa les empreses de restauració, no només perquè mengen dues persones d’un sol plat i això produeix menys ingressos, sinó perquè a més a més hi ha clients que “es demanen dues begudes i unes braves i es queden una hora i mitja asseguts. Això ens fa perdre diners perquè ocupen una taula que podria estar consumint”, comenta el director del Mama Maria.
Un altre detall que han notat els que treballen al món de la restauració és l’actitud i les formes que tenen els clients de dirigir-se als professionals. La majoria consideren que la gent té poca paciència, ve estressada i són molt impacients. “Es pensen que com que paguen has d’estar únicament pendent d’ells i es creuen que hem de treballar com a esclaus”, explica un cambrer. A part, que hi ha gent que no entén que el tema Covid no ha acabat i “et venen grups de 15 persones i quan els dius que han de seure separats es queixen i s’emprenyen”, expressa Olivier.