Diari digital d'Andorra Bondia
Compte d'una familia de tres que van compartir els plats.
Compte d'una familia de tres que van compartir els plats.
Gent entrant i sortint d'un restaurant del centre d'Andorra.
Gent entrant i sortint d'un restaurant del centre d'Andorra.

Compartir plat per gastar menys


Escrit per: 
Maria Martínez / Foto: Facundo Santana

“Hi ha molta gent que vol portar les begudes de fora o que comparteixen plat. Hi ha famílies que porten els nens a un restaurant de menjar ràpid i després els pares venen aquí i només mengen un sol plat per dos”, comenta el propietari del restaurant Hong-Kong d’Escaldes-Engordany, Olivier. El mateix explica el responsable de l’AndBurgerZero, Pere Canturri, “ara hi ha més gent que comparteix un primer i després es parteix una hamburguesa. Segurament perquè tenen menys poder adquisitiu”. Situacions com aquestes es viuen cada dia a tots els restaurants. Visitants que arriben a Andorra amb ganes de sortir de casa seva però gastant el menys possible. Aquest és el cas d’una família de turistes espanyols que protagonitzaven ahir dimarts una escena molt semblant. La família, formada per tres persones, va anar a dinar al restaurant Les Barques d’Escaldes-Engordany on van demanar una pizza i uns natxos per compartir. Total: 31,38 €, tres persones, dues hores asseguts.

Tot i que pensem i sembli que la fi de la pandèmia està per caure, aquesta, ha originat efectes en la societat que probablement perduraran en el temps.

La majoria d’empreses de restauració coincideixen que han notat un canvi en la tipologia de consum i el comportament dels turistes arran de la crisi sanitària. Cert és que en comparació amb l’estiu passat hi ha més turismes al Principat, “sobretot a partir del 7 d’agost”, segons Nelson Ferreira, del restaurant Les Barques, però “cada vegada consumeixen menys perquè la seva economia és més baixa”, comenta Marcio Machado, director del restaurant Mama Maria. Un altre dels aspectes que ha deixat la Covid i fa que els restaurants no puguin fer la mateixa caixa que anys anteriors són les restriccions que se’ls ha imposat, “el tema de l’aforament ens ha perjudicat, tot i que sabem que és necessari. Hi ha molta gent al carrer, però els restaurants tenim un aforament limitat i no podem atendre tanta gent com ens agradaria”, esmenta Olivier. 

Davant aquesta crisi sanitària i econòmica els restaurants troben a faltar,  per una banda, el client de qualitat, el que ve a menjar “aquell que es demana un primer plat, un segon, demana una  bona ampolla de vi, postres i fa els cafès”, declara Marcio Machado. I per l’altra, la restauració “troba a faltar el client francès”, apunta Josep Silvestre, director financer d’Angelo&Friends perquè últimament només hi ha turistes que venen d’Espanya, i “el client alemany i anglès també es troba a faltar, ja que era un client que consumia i venia a menjar”, puntualitza el director del restaurant L’informal,  Agustín Martínez.

Les raons d’aquesta alteració en el comportament dels turistes es deu a un canvi en la seva situació econòmica, afectada a causa de la implementació dels ERTOs, els acomiadaments o els canvis d’horari a mitja jornada. A més a més, el que vol actualment la gent és sortir sense haver de gastar gaire. “Controlen molt les seves despeses”, afirma el propietari del Hong Kong.

Aquest nou estil de consum, que es basa a compartir plats i intentar gastar el menys possible, afecta de manera directa les empreses de restauració, no només perquè mengen dues persones d’un sol plat i això produeix menys ingressos, sinó perquè a més a més hi ha clients que “es demanen dues begudes i unes braves i es queden una hora i mitja asseguts. Això ens fa perdre diners perquè ocupen una taula que podria estar consumint”, comenta el director del Mama Maria. 

Un altre detall que han notat els que treballen al món de la restauració és l’actitud i les formes que tenen els clients de dirigir-se als professionals. La majoria consideren que la gent té poca paciència, ve estressada i són molt impacients. “Es pensen que com que paguen has d’estar únicament pendent d’ells i es creuen que hem de treballar com a esclaus”, explica un cambrer. A part, que hi ha gent que no entén que el tema Covid no ha acabat i “et venen grups de 15 persones i quan els dius que han de seure separats es queixen i s’emprenyen”, expressa Olivier.

Andorra
turisme
turistes
restaurants
menjar
reportatge

Compartir via

Comentaris: 10

Comentaris

Ja ho vaig comentar una vegada,podem veure molta gent pel carrer, però de despeses poca i si algú porta una bossa a la ma per alguna compra,mires dintre i es de 5€ .
Una verdadera vergüenza los comentarios de estos "empresarios" de la restauración. Ya tomé nota de qué establecimientos son, para no volver a poner un pie en ellos. Caros, servicios mediocres, y encima vienen ahora con la queja de que sus clientes no somos "de calidad". A lo mejor, el problema no es la pandemia, las restricciones o el poder adquisitivo, a lo mejor el problema son los servicios y calidades mediocres a precios de lujo, la falta de una verdadera oferta que aliente el consumo, y la incapacidad evidente de adaptarse a las demandas. Quédense esperando millonarios..., yo y muchos más no volveremos a ir.
Vaja, ara resulta que hem d'anar a un restuarant o bar no a gaudir si no a gastar més de "x" per que estiguin contents. D'entrada cap dels establiments esmentats es del meu gust personal, cars i medriocres
La gent fa el que pot i per poc que sigui s'ha d'apreciar. Imagino que millor algún ingrés que cap. El fet de limitar el temps a taula segons el que es consumeix, es absurd. Tenen tot el dret a gaudir com volen o poden. Nosltres a vegades compartim tan sols per tastar més plats, no pel preu
El cliebt vol sortir si o si, encara que econòmicament no estiguin en la mateixa situació que l’any 2019. Igual aquest restaurants haurien de valorar oferir mitges racions con alternativa als menús.
Turisme a tot arreu: "es nota que la gent ha estalviat durant els confinaments i tenen ganes de sortir i gastar". Turisme a Andorra: "la gent no té diners i comparteix el plat".... Per altra banda, veure una canya a 2,80 en un restaurant de 3a, en fi......
Jo el que crec és que la gent ara no menja tant com abans. Per mi es impossible prendre per sopar un primer un segon i postres. No m entren.i mes avui dia que practicament no sopem res en el dia a dia. Crec s haurien d adaptar les cartes a menjars mes lleugers i mitges racions.
lo mejor de todo son las tarteras y los bocadillos
No es sols Andorra, es a tot arreu. Fan un anàlisi simplememt, no que siguin de primera o segona. Una taula per qui no entengui en restauració ha de rodar si tenim 10 taules, i les de fan 10 euros, 2 cocacoles, 2 tapes, em sembla que ha final de mes no pagaras ni als treballadors ni les factures. Com be diuen altres poder una manera es oferir mitges tapes i adaptarse a algo que durant uns anys estarà així, no per que la gent sigui de segona sinò perquè la clase mitja es la mes tocada i es la que per volum roda més. Al 2008 si recordeu la crisi, ja venia turisme de mortadela barra de super i forfait. Després de una crisi be lo que be i s'ha de recuperar. Reinventarse i prepararse per la següent
Més salaris alts a la restauració. Bona qualitat alimentària. Boca orella és retresmatarà. Menus saludables per infants...renovar-se o morir.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte