Diari digital d'Andorra Bondia
Aeroport Andorra-la Seu d'Urgell
Aeroport Andorra-la Seu d'Urgell

La CEA demana un enllaç directe de l’aeroport de la Seu fins a Andorra


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Agències

La Confederació Empresarial Andorrana (CEA) considera que l’anunci del concurs per licitar la línia aèria Madrid-la Seu d’Urgell és “una bona notícia”. Així ho manifesta el seu gerent, Iago Andreu, que recorda que des de l’entitat sempre han manifestat que quan es tracta d’infraestructures aeroportuàries “és important aprofitar les que ja tenim”. I l’aeroport de la Seu ja està fet i “el que cal és un pla d’explotació d’aquesta infraestructura”, assenyala. I no només és que aquest aeroport ja estigui fet, sinó que ja funciona i té una certa operativitat pel que fa a vols privats, persones que tenen el seu propi aparell i també per a aerotaxis. Ara, el que convé, indica, és que hi hagi certa regularitat.

En aquest sentit, el gerent de la CEA posa l’accent en la necessitat de la regularitat de determinades línies perquè Andorra és un país que viu del turisme i cal assegurar que hi ha programats una sèrie de vols cada setmana “que et poden portar fins aquí”. A més, remarca que és important que hi hagi aquestes línies regulars perquè fins que no hi siguin “no sabrem si l’aeroport de la Seu compleix amb les expectatives que ha aixecat”. Ara per ara s’ha d’esperar com funciona aquest concurs i qui s’hi presenta. El que vol deixar clar és que en qualsevol cas “és d’interès de tots que aquesta infraestructura funcioni”.

Dit això, la CEA va encara més enllà i pensant a llarg termini creu que seria “interessant” que l’aeroport tingués una connexió directa amb Andorra. Un enllaç que pot prendre formes diverses, com ara un ferrocarril, un monoraïl, una carretera franca o algun transport per cable, tot i que Andreu apunta que “a nosaltres ens agrada força el sistema que hi ha a aeroports com el de Ginebra o Basilea, en els quals hi ha una doble terminal”. Així, en el cas de Ginebra tenen una terminal francesa i una suïssa i en el cas de Basilea, una terminal francesa i una alemanya. Andreu reconeix que hi ha d’haver una bona dosi de negociació política entre el Govern d’Andorra i l’espanyol, però considera que és una oportunitat en la qual ambdós països sortirien guanyant, ja que “seria també una manera de rendibilitzar l’aeroport de la Seu per part del govern espanyol o català”. De tota manera, és ben conscient que cada cosa s’haurà de fer al seu temps. 

Pel que fa a l’aportació econòmica en aquest projecte del sector privat, Andreu puntualitza que aquestes col·laboracions han de sortir d’empreses del sector privat, com ara estacions d’esquí, empreses de l’àmbit turístic o hotels. Unes aportacions que es poden coordinar a través d’una associació com la CEA o altres associacions empresarials. Insisteix que aquesta involucració del sector privat hi ha de ser, però afegeix “que hi ha d’haver una implicació del Govern perquè potser els primers anys aquestes línies són deficitàries”. Així mateix, valora que el retorn que se’n pot obtenir a llarg termini compensaria la inversió del Govern, ja que es podria arribar a uns turistes que estiguin més allunyats del Principat, a un altre segment turístic, o potser a gent que faci estades més llargues. Una manera de recuperar la inversió que tindria l’Executiu és a través dels impostos, “perquè si hi ha més riquesa hi haurà més impostos per cobrar”, declara. 

Els hotels, a l’expectativa

Per la seva banda, el director de la Unió Hotelera d’Andorra, Jordi Pujol, manifesta que amb el tema de l’aeroport “estem a l’expectativa”. Expressa que fa  mesos que se’n parla i cal esperar a veure com és el concurs,  qui surt d’adjudicatari i si només es licita la línia a Madrid, o també a d’altres destinacions com ara París o Lisboa. En tot cas, afirma que “tot el que sigui portar gent a Andorra és beneficiós per a nosaltres”. 

Quant a la col·laboració econòmica, Pujol afirma que “quan ens en parlin la discutirem”, però recorda que fa tot just dos mesos i mig que els establiments estan oberts “després d’un any i mig sense poder fer gran cosa”. Així, remarca que en dos mesos i mig ja “hem sentit que si hem de col·laborar en l’aeroport i la taxa”. I afegeix que “no ha marxat encara la Covid i ja ens estan collant”. Segons Pujol, és veritat que els projectes s’han de tirar endavant entre tots, “però ho hem d’anar valorant”.

aeroport
CEA
Unió Hotelera d'Andorra

Compartir via

Comentaris: 2

Comentaris

Ara si interessa el ferrocarril o monorail o el que sigui quant aquest tema ja fa un temps que està sobre la taula. Espabileu senyors que aneu al ralentí i no comenceu a contruïr la casa per la teulada!
Evident, s’hauria de recuperar el projecte inicial de l’aeroport. Tot i que primer es va projectar una carretera sota-duana com a Bâle-Mulhouse i espanya ho va tombar. Després un tren, també per l’altre costat del riu (al costat del reg) i també espanya ho va tombar.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte