Multes més elevades per prevenir accidents
El nou codi de circulació que entra en vigor dijous ha de suposar un abans i un després en la mobilitat als nostres carrers i carreteres. El text posa per fi ordre en la selva dels patinets elèctrics, n’obliga els usuaris a contractar una assegurança i els prohibeix circular per les voravies. Se li gira ara feina a l’executiu per regular amb el reglament corresponent l’accés i condicions de les assegurances dels anomenats vehicles de mobilitat personal (VMP). Era una qüestió urgent per la creixent presència de patinets elèctrics a la via pública. Però on realment el nou codi ha de marcar la diferència és en el règim sancionador per a l’excés de velocitat, que és amb diferència la principal causa de sinistralitat, juntament amb les distraccions al volant. Els barems que entren en vigor dijous són extremadament rigorosos: 24 euros si se sobrepassa fins a 10 quilòmetres la velocitat màxima; 100, quan se sobrepassi entre 11 i 20 quilòmetres; 150, entre 21 i 30, i 200, quan se sobrepassi més de 40. Hi haurà qui consideri aquestes multes un abús, o fruit de l’afany recaptatori de l’executiu. Però la dolorosa realitat ensenya que només l’amenaça de fortes sancions dissuadeix els fittipaldi de les nostres carreteres. Una vegada ens hem dotat de les eines necessàries, caldrà que controls i sancions es converteixin en una amenaça real, no només teòrica. Que els que acostumen a volar per la carretera es convencin que la broma els pot sortir molt cara. Si no ho fan per la nostra seguretat, que ho facin per la seva butxaca.